۷ خاصیت استثنائی کرفس

این ماده غذایی همچنین غنی از فیبر بوده و برای رژیم غذایی کم کلسترول، انتخاب خوبی است. استفاده از آن در یک رژیم غذایی متعادل به بهبود سطوح کلسترول تام کمک می کند. این ماده غذایی با تامین ویتامین ها و موادمغذی گیاهی برای بدن حامی عملکرد بافت ها بوده و حافظ بدن در مقابله با بیماری ها است.

کالری و چربی

مصرف ۱۰۰ گرم از برگ های کرفس حاوی ۳۴.۸ کالری است. این میزان همچنین ۰.۳ گرم چربی دارد. بیشتر چربی های موجود در برگ های این ماده غذایی ناشی از چربی های چند اشباع نشده بوده که یک نوع چربی سالم است و به کاهش سطوح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می کند.

کربوهیدرات و فیبر

۱۰۰ گرم از برگ های کرفس ۸.۲ گرم کربوهیدرات برای بدن فراهم می کند که بخش کمی از ۱۳۰ گرم کربوهیدرات مورد نیاز بدن در طول روز است. همچنین این میزان ۳.۹ گرم فیبر دارد. میزان فیبر مورد نیاز بدن ۲۵ تا ۳۸ گرم در روز است.

کلسیم

برگ های کرفس منبعی از کلسیم بوده، به طوریکه هر ۱۰۰ گرم حاوی ۳۲۵ میلی گرم است. بدن روزانه به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم برای تقویت استخوان ها نیاز دارد. کلسیم موجود در برگ های این ماده غذایی همچنین بر سلامت عصبی و عملکرد ماهیچه ای تاثیرگذار است.

ویتامین E

مصرف برگ های کرفس در کمک به افزایش ویتامین E دریافتی موثر است. ۱۰۰ گرم از برگ های این ماده غذایی ۲.۷ میلی گرم از این ویتامین را برای بدن فراهم می کند. نیاز روزانه توصیه شده این ویتامین ۱۵ میلی گرم است. همچنین ویتامین E موجود  با خواص آنتی اکسیدانی از سلول ها محافظت می کند.

ید

مصرف ۱۰۰ گرم از برگ های کرفس حاوی ۱۰ میکروگرم ید می باشد. میزان نیاز روزانه توصیه شده این ماده معدنی ۱۵۰ میکروگرم است.

سدیم

مصرف ۱۰۰ گرم کرفس خام حاوی ۸۰ میلی گرم سدیم بوده که تامین کننده ی ۳ درصد از نیاز روزانه توصیه شده است. براساس سازمان غذا و داروی امریکا، مصرف کمتر از ۵ درصد سدیم مقداری پایین در نظر گرفته می شود

کاهش کلسترول

سه نوع لیپید (کلسترول نوع بد، کلسترول نوع خوب و تری گلیسیرید) در بدن وجود دارد. این سه لیپید نسبت به رژیم غذایی حساسیت دارند. براساس انجمن سلامت امریکا، پیروی از یک رژیم غذایی با بیش از ۶۰ درصد کربوهیدرات با افزایش قابل توجهی در سطوح تری گلیسیرید همراه است. همچنین کلسترول غذایی، چربی های ترانس و اشباع شده نیز باعث افزایش سطوح کلسترول LDL می شوند.

براساس مطالعات انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو، این ماده غذایی می تواند در کمک به کاهش کلسترول و سطوح فشارخون موثر باشد. براساس تحقیقات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی، “فتالاید” یک ترکیب شیمیایی موجود در کرفس می تواند باعث کاهش ۷ درصدی سطوح کلسترول و ۱۴ درصدی فشارخون شود. تقریبا ۴ ساقه از این ماده غذایی خام دوز مورد نیاز به فتالاید را برای بدن انسان فراهم می کند.

موادغذایی با میزان خوبی از فیبرغذایی در کاهش سطوح کلسترول نوع بد موثر می باشند. موادغذایی کم کالری، کم چربی و غنی از فیبر مانند کرفس می توانند به بهبود سطوح کلسترول تام کمک کنند.

این ماده غذایی به دلیل فیبر بالا در کمک به افزایش حس سیری برای مدت زمانی طولانی موثر است. مصرف ۱۰۰ گرم از آن به صورت خام ۱.۶ گرم فیبر غذایی دارد که ۶ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به فیبر را برای بدن فراهم می کند. همچنین همین میزان از کرفس کمتر از یک گرم چربی و فاقد کلسترول است.

مفید برای خون

کرفس حاوی ویتامین A و K بوده که این دو ماده مغذی برای عملکرد خون ضروری است. ویتامین A در کمک به رشد سلول های جدید خون از جمله سلول های سفید برای مبارزه با عفونت ها و همچنین سلول های قرمز خون برای انتقال اکسیژن موثر می باشد.

ویتامین K با نوعی دیگر از سلول های خون به نام پلاکت ها تعامل دارد، به طوریکه به انعقاد خون در زمان جراحات و بهبود روند درمان کمک می کند. هر فنجان از این ماده غذایی ۴۵۳ واحد بین الملل ویتامین A و ۳۰ میکروگرم ویتامین K دارد. این میزان تامین کننده ی ۱۹ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین A برای بانوان و ۱۵ درصد برای مردان است. همچنین یک فنجان از آن ۳۳ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین K را برای بانوان و ۲۵ درصد را برای مردان فراهم می کند.

سلامت چشم

ویتامین A موجود در کرفس با سلامت بینایی در ارتباط است. شبکیه چشم برای عملکرد درست به ویتامین A نیاز دارد. این ماده غذایی همچنین حاوی لوتئین و زیگزانتین بوده که این دو ماده مغذی از شبکیه چشم در برابر آسیب اشعه مضر نور خورشید محافظت می کند.

کرفس حاوی ۲۸۶ میکروگرم از لوتئین و زیگزانتین است. همچنین براساس گزارش انستیتوی لینوس پاولینگ در ایالات متحده، مصرف روزانه ۶۰۰۰ میکروگرم لوتئین و زیگزانتین ممکن است از خطر ابتلا به بیماری های چشمی جلوگیری کند.

مبارزه با سرطان

کرفس حاوی موادمغذی گیاهی بوده که ممکن است در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر باشد. براساس مقاله منتشر شده در مجله امریکایی فیزیولوژی کبد و دستگاه گوارش، لوتئولین ترکیب موجود در کرفس می تواند باعث  توقف رشد سلول های سرطان روده و حتی مرگ سلول های سرطانی شود.

همچنین براساس مطالعه ی دیگری در مجله “علوم سرطان”، رژیم غذایی سرشار از کرفس با کاهش خطر سرطان کبد در ارتباط است. هرچند اثر محافظتی کرفس بر رشد سرطان نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما اضافه کردن آن به رژیم غذایی ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شود.

پیشگیری از نفخ معده

کرفس یکی دیگر از موادغذایی ادرار آور طبیعی بوده که به کاهش احتباس مایعات و نفخ معده در بدن کمک می کند.

سوزاندن چربی های شکمی

کرفس میزان کالری پایینی دارد و حاوی مقادیر خوبی از کلسیم و ویتامین C است. این ماده غذایی با افزایش حس سیری بدون کالری به کاهش وزن کمک می کند. کرفس حاوی “آپی ژنین” بوده که این ترکیب فعال با کاهش خطر پیشرفت سرطان تخمدان در ارتباط است.

پیشگیری از افزایش ناگهانی فشارخون

افزایش ناگهانی فشارخون یک نشانه ی طبیعی نبوده، به طوریکه بیشتر موارد مرگ و میر ناشی از سکته به دلیل افزایش فشارخون گزارش شده است. افزایش پیش بینی نشده ی فشارخون می تواند نشانه ای از بیماری قلبی، گرفتگی رگ ها یا حتی استرس های روانی باشد که بهتر است فورا با پزشک خود مشورت کنید.

کرفس حاوی میزان بالایی فیتوکمیکال است که به آرامش ماهیچه ها و جلوگیری از گرفتگی رگ ها کمک می کند. همچنین آرامش رگ ها باعث می شود خون بیشتری جریان یابد و بنابراین مانع از لخته شدن خون شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا