با این تمرین یک مدل متفاوت از نوشتن را تجربه کنید

یکی از تمرین‌های «کارگاه نویسندگی» این است که از کارآموز خواسته می‌شود از خودش یک مصاحبه بگیرد. این تمرین باعث می‌شود افراد بتوانند یک مدل متفاوت از نوشتن را تجربه کنند. تجربیات زیادی از این تمرین به‌دست می‌آید و کارآموز با چندبار تکرار، مسیر زیادی را در نوشتن، جلو می‌رود. در ادامه این مطلب را به نقل از همشهری آنلاین بخوانید.

با خودتان مصاحبه کنید
حالا این تمرین را می‌توان به‌صورت شخصی و در لحظات گوناگون زندگی هم تکرار کرد. مکانی خلوت پیدا کنید و از خودتان مصاحبه بگیرید؛ یک قلم و یک کاغذ و یک آینه نیاز دارید. روبه‌روی آینه بنشینید و از خودتان سؤال بپرسید و پاسخ‌ها را مکتوب کنید. شاید این کار، قدری لوس و فانتزی به‌نظر برسد، اما منفعت‌های بسیاری به‌دنبال دارد.

هم باعث می‌شود یک‌بار بدون رودربایستی با خودتان مواجه شوید و هم اینکه به‌صورت جدی گذشته خودتان را مرور کنید. نیازی نیست سؤال‌های کلیشه‌ای که در مصاحبه روزنامه‌ها نوشته می‌شود، از خود بپرسید. مثلا اینکه شما کجا و در چه تاریخی به دنیا آمده‌اید؟ یا در کجا تحصیل کرده، کی ازدواج کرده‌اید و فرزند دارید یا نه؟ به سمت سؤالات جذاب، سخت و متفاوت بروید.

شاید این فهرست سؤالات بتواند به شما ایده‌های جدید برای طراحی یک مصاحبه «خودگرفت» ارائه کند: آقا / خانم محترم! لطفا بفرمایید:

آیا برای ادامه زندگی به کمک فکری نیاز دارید؟ مهم‌ترین نگرانی‌های شما درباره آینده چیست؟ برای رفع آن‌ها چه طراحی‌هایی انجام داده‌اید؟ چقدر از گذشته خودتان پشیمان و یا راضی هستید؟ آیا خود را باعث سربلندی خانواده و افتخار جامعه می‌دانید؟ بزرگ‌ترین تقصیر‌ها و ضعف‌های شما در زندگی چه بوده است؟ آیا شما تسلیم روند تکراری زندگی شده‌اید یا بر آن غلبه کرده‌اید؟

اصلاً سررشته زندگی دست خودتان است یا به‌دنبال زندگی می‌دوید و از «هرچه پیش آید خوش آید» تبعیت می‌کنید؟ آیا تا به حال سعی کرده‌اید چیزی را که احساس می‌کنید نادرست است، در رفتارتان تغییر بدهید؟ اصلا اهل تغییر هستید؟ مهم‌ترین تغییراتی که در زندگی خود ایجاد کرده‌اید کدام است؟ برای مدیریت اتفاقات ناخواسته در زندگی چقدر مهارت دارید؟ آیا فکر می‌کنید زندگی شما، می‌تواند برای بقیه الگو باشد؟

و در خاتمه سؤالات می‌توانید به سبک مرسوم، یک سؤال کلیشه‌ای، اما مهم از خود بپرسید: لطفاً توصیه‌های خود را به خوانندگان بیان کنید. مهم‌ترین حرف شما به دیگران چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا