هشدار پلیس درباره برنده‌شدن‌های پیامکی

سرهنگ  محمدرضا اکبری معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اعلام خبر فوق اظهار داشت: در پنج ماه اول امسال، در حوزه مبارزه با جعل ۱۰۴ درصد و در پنج ماه مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد کشف انجام شده که شاهد افزایش کشفیات در این رابطه هستیم.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی وقوعات جعل در این مدت، گفت: میزان کشفیات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه بیشترین وقوعات جعل مربوط به استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، البرز و فارس بوده است، گفت: بیشترین وقوعات جعل به ترتیب مربوط به جعل اسناد و مدارک بانکی نظیر ایران چک، اسکناس، اوراق بهادار، چک‌های بانکی، افتتاح حساب با مدارک‌جعلی، اسناد مالکیتی، مدارک و اوراق شناسایی، مهر و علائم شرکت های دولتی و خصوصی، مدارک و اوراق دولتی و… است.

سرهنگ اکبری درباره حوزه مبارزه با کلاهبرداری، تصریح کرد: در پنج ماه اول امسال، در این حوزه ۹۶ درصد و در پنج ماه مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد کشف صورت گرفته است.

وی با اشاره به کاهش ۵ درصدی وقوعات در حوزه کلاهبرداری در پنج ماهه اول امسال، گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کشفیات در این حوزه ۲۰ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ اکبری با اشاره به اینکه در این مدت بیشترین کلاهبرداری ها مربوط به استان‌های البرز، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بوده است، تصریح کرد: بیشترین وقوعات کلاهبرداری شامل کارت به کارت، تلفنی و پیامکی، خرید و فروش (آپارتمان، ملک، اتومبیل و … )، دلالی در انجام امور اداری، قضائی و انتظامی بوده است.

وی با اشاره به شیوه های کلاهبرداری نظیر انتقال وجه از طریق تماس تلفنی و کارت به کارت، به شهروندان توصیه کرد: از قبول درخواست تلفنی، پیامکی و حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه، از ارائه رمز اول و دوم وcvv2 کارت عابر بانک خود اکیداً خودداری کنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: شهروندان باید توجه داشته باشند که پس از دریافت پیامک های تبلیغاتی و فریب دهنده که شما «برنده جایزه خوش حساب همراه اول و یا عدم استفاده از بیمه شخص ثالث و … » شده اید، هرگز به دستگاه‌های خود پرداز مراجعه نکنند.

وی با بیان اینکه اخیراً کلاهبرداری های متعددی تحت عنوان سفارش خرید برای ادارات و سازمان ها و یا سایر مراکز تجاری و نیز ارسال پیامک های تبلیغاتی با مضمون اینکه «برنده جایزه شده اید»، انجام شده، گفت: کلاهبرداران با ترفند و برنامه‌ریزی قبلی جهت پرداخت بیعانه سفارش انجام شده اقدام به فریب شهروندان کرده و به جای واریز مبلغ، با به کار بردن روش های متقلبانه و ترفندهای خاص، فرد مورد نظر را به سمت دستگاه خود پرداز کشانده و کلیه اطلاعات مربوط به حساب وی را دریافت و نهایتاً موجودی حساب را به حساب کارت خود یا فرد دیگری که همدستش است، منتقل می کنند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: اگر قرار است هرگونه وجهی از طریق کارت عابر بانک به حساب عابر بانک شما واریز یا انتقال یابد، لازم نیست به دستگاه های خود پرداز بانک مراجعه شود بلکه با ارائه شماره کارت و یا حساب و بدون حضور شما این امر صورت خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا