کی‌روش لایق نامزدی بهترین مربی سال فیفاست

در آستانه دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در هفته نهم مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در سئول، بخش بین‌المللی پایگاه خبری – تحلیلی ESPN آمریکا، گزارشی درباره دستاوردهای کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران به عنوان اولین کسی که این تیم را دو دوره متوالی به جام جهانی فوتبال رسانده، منتشر کرده است. این گزارش را در ادامه می‌خوانید:
ژوزه مورینیو، سرمربی منچستریونایتد اخیراً فهرستی ۱۲ نفره از کسانی که به زعم او لیاقت کسب جایزه سرمربی سال فیفا را دارند، تهیه کرده اما یک کمک مربی قدیمی در منچستریونایتد هم هست که بدون شک لایق بودن در این لیست است. سرمربیانی امثال مورینیو همین طور پپ گواردیولا در منچسترسیتی صدها میلیون پوند برای خرید بازیکنان نامطمئن در لیگ هزینه کرده‌اند اما دستاوردهای کارلوس کی‌روش با ایران واقعاً تحسین‌برانگیز بوده است.

این مرد متولد موزامبیک به آرامی تیم ملی ایران را به تیمی تبدیل کرده که نه تنها در آسیا بهترین است بلکه در جام جهانی ۲۰۱۸ شانس زیادی برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی دارد. ایران پس از برزیل دومین تیمی بوده است که جواز حضور در تورنمنتی که تابستان سال آینده در روسیه برگزار می‌شود را کسب کرده است. مردان او حالا این شانس را دارند که با بردن دو بازی نهایی‌شان در مرحله انتخابی برابر کره جنوبی و سوریه برای حفظ روند شکست ناپذیری‌شان در این مرحله، یک تورنمنت حقیقتاً تاریخی را برای خودشان به ثبت برسانند. کی‌روش ۳۱ آگوست تیمش را به سئول می‌برد. زیر نظر سرمربی سابق تیم ملی پرتغال، ایران ۴ بازی اخیرش برابر کره‌ای‌ها را برده که این آمار را به هیچ عنوان نمی‌توان کم ارزش دانست زمانی که بدانید «ببرهای تائگوک» موفق‌ترین تیم آسیایی در تاریخ جام‌های جهانی است، تیمی که برای نهمین دوره متوالی به دنبال کسب سهمیه حضور در جام جهانی است.

در سومین مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸، ایران ۲۰ امتیاز از ۸ بازی گرفته و هفت امتیاز بیش از کره‌ای‌ها دارد. ایران که تا کنون ۴ بار حضور در جام جهانی را تجربه کرده نه تنها در این دور از رقابت‌ها شکست نخورده، بلکه در ۷۲۰ دقیقه بازی‌اش در این تورنمنت نگذاشته توپی از خط دروازه‌اش عبور کند. بازتاب عملکردها و نتایجی که در کارنامه ایران شده هم در اتفاقی که برای این تیم در رده‌بندی فیفا رخ داده مشهود است. ایران در بیش از ۴ سال اخیر رده‌ بالاترین تیم آسیایی در رنکینگ فیفا بوده و با اقتدار به جایگاه فعلی‌اش – رده ۲۴ جهان – صعود کرده که ۲۰ پله از دومین تیم رده بالای آسیا یعنی ژاپن بالاتر است.

تمام این‌ها با وجود این واقعیت است که کی‌روش برای هدایت ایران با چالش‌هایی روبه‌رو است که همتایان او در دیگر تیم‌های صاحب نام قاره کهن ندارند. مسائل سیاسی در فوتبال ایران نقش دارند. اردوهای آماده‌سازی این تیم پیش از بازی‌های بزرگ کیفیت چندانی نداشته است. یکسری مشکلات همیشگی مانند پیدا کردن حریف تدارکاتی و دریافت طلب‌های ایران از خارج از مرزهای این کشور، سبب شده که تیم کی‌روش شرایط سخت‌تری نسبت به دیگر تیم‌های ملی عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته باشد.

 فیفا

در ادامه گزارش ESPN می‌خوانیم: بخشی از این مشکلات در سال‌های اخیر مرتفع شده اما در قیاس با دیگر تیم‌های بزرگ آسیا از جمله کره، ژاپن و استرالیا، ایران برای کسب موفقیت هنوز هم موانع بیشتری سر راه خود می‌بیند. همتایان کی‌روش در سئول، سیدنی یا توکیو شرایطی که کی‌روش در ابتدای ماه جای مواجه شد نداشته‌اند. در ۶ سال مربیگری‌اش در تیم ملی ایران، کی‌روش مقامات فدراسیون را به ترک این تیم تهدید و در واقع یک بار هم در ابتدای سال استعفا کرد.

روابط او با فدراسیون فوتبال ایران طوری است که امکان به تیرگی گراییده شدن دارد اما مقامات فدراسیون بدون شک می‌دانند که آنها تا زمانی که دروازه‌بان پیشکسوت‌ پرتغالی هدایت تیم‌شان را برعهده دارد، می‌توانند به کسب نتایج خوب امیدوار باشند. کی‌روش تیمی ساخته که در ارائه بازی‌های خوب ثبات دارد و می‌تواند زیر فشار تاب بیاورد. این همان ویژگی‌ است که کره‌ای‌ها حسرتش را می‌خورند. در این دور از مرحله انتخابی جام جهانی، تیم چهارم جام جهانی ۲۰۰۲، هر زمانی که کارش گره خورده نتوانسته بهترین راه حل را برای رفع مشکلاتش پیدا کند. جی سونگ پارک، کاپیتان سابق تیم ملی کره جنوبی در ابتدای ماه جاری گفت: «در شرایط فعلی، بازیکنان ما احساس می‌کنند که تحت فشار سنگینی قرار دارند اما بازیکن تیم ملی باید بتواند بر فشارها غلبه کند و توانایی‌هایش را نشان دهد.»

در بخش پایانی گزارش ESPN آمده است: زیر نظر کی‌روش، ایران در حالی که سطح توقعات از این تیم بالا رفته، شروع به برآورده کردن انتظارات کرده است. پیش از بازی‌ برابر ازبکستان در تهران که یک پیروزی میزبان را به جام جهانی روسیه می‌رساند، همه می‌دانستند که چنین اتفاقی رخ خواهد داد و رخ هم داد. تیم ملی ایران به یک ماشین تبدیل شده اما ماشینی که حرکت روبه جلویش هیجان‌انگیز است. با ۱۹ گل در ۲۶ بازی ملی و ارائه بازی‌هایی خوب در لیگ قهرمانان اروپا، تعجبی نداشت که سردار آزمون ۲۲ ساله – یکی از مهاجمان تیم ملی ایران – تا آستانه پیوستن به لاتزیو در تابستان سال جاری پیش رفت. کریم انصاری‌فرد دیگر مهاجم این تیم است که در المپیاکوس تحسین‌برانگیز بازی کرده است. رضا قوچان‌نژاد، دیگر مهاجم تیم ملی ایران هم فصل گذشته به عنوان سومین گلزن برتر لیگ هلند فصل را به پایان رساند. مهدی طارمی هم با گل‌های مهمی که زده، پاسخ آنهایی که به توانایی‌هایش شک داشتند را داده است. در خط میانی یک پدیده با استعداد دیگر مانند سعید عزت‌اللهی است که تنها ۲۰ سال سن دارد اما از همین حالا پروسه تبدیل شدن به یک ستاره را آغاز کرده است. همه آنها اما جلوی خط قویترین خط دفاعی تیم ملی ایران قرار دارند.

با هدایت کی‌روش، ایران نه تنها تیمی است که به نظر می‌رسد سال آینده می‌خواهد بهترین نتایج تاریخش را در جام جهانی کسب کند، بلکه تیمی است که تا چند سال آینده هم بر قله فوتبال آسیا خواهد ماند که آنها هم بر دستاوردهای تحسین‌برانگیز فعلی این تیم خواهد افزود. اینکه این افتخارات در دوران مربیگری‌ کی‌روش در اروپا در کارنامه او درج نشد مهم نیست. کی‌روش لیاقتش را دارد که در لیست مربیان سال فیفا قرار بگیرد./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا