این افراد در معرض هپاتیت قرار دارند

رییس شبکه هپاتیت کشور گفت: هپاتیت اگر زود تشخیص داده شود بیماری کشنده نیست و به راحتی قابل درمان است. این بیماری بیشتر در مردان شایع است بخصوص مردانی که بین ۲۳ تا ۵۰ سال هستند بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند. دکتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: در دنیا با ۲ نوع ویروس هپاتیت B. و هپاتیت C. رو به رو هستیم، که این ۲ نوع بیماری جزء بیماری هایی هستند که باعث نارسایی کبد، سیروز کبدی و سرطان کبد می‌شود به همین سبب سیاست‌های دنیا و بهداشت جهانی در پی کنترل این ۲ نوع عارضه هستند. در خصوص هپاتیت B. به دلیل قدیمی بودن ویروس و شیوع بیماری در دنیا از ۲ تا ۷ درصد تخمین زده شده، بر اساس مناطق شیوع بالا، پایین و متوسط در تمامی دنیا تقسیم بندی می‌شود. در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت‌نیوز بخوانید.

چه کسانی در معرض هپاتیت هستند
وی در ادامه افزود: بیش از ۴۰ سال است که واکسن هپاتیت ب. استفاده می‌شود، اکثر کشور‌های دنیا واکسن هپاتیت ب. را در برنامه نوزادانشان قرار می‌دهند چرا که واکسنی بی عارضه بوده و به همین سبب شیوع هپاتیت در کشورهای دیگر به دنبال واکسیناسیون کاهش یافته است. اما در کشور ما از قبل از زمان واکسیناسیون در اکثر کشور شیوع متوسط یا بالا داشتیم، خوشبختانه از سال ۱۳۷۳ که واکسن هپاتیت ب. در نوزادان و افراد پرخطر استفاده شد شیوع هپاتیت ب. در اکثر نقاط کشور به کمتر از ۲ درصد رسیده است و تن‌ها ۲ استان گلستان و سیستان و بلوچستان که شیوع بیماری بیش از ۲ درصد گزارش شده است.

رییس شبکه هپاتیت کشور گفت: تخمین زده شده، قریب به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت داریم که ۷۰ درصد آن‌ها ناشناخته هستند. هپاتیت C. ویروس جدیدی است که تا سال ۱۹۹۰ میلادی ناشناخته تلقی می‌شد. این ویروس در قدیم از طریق تزریق خون به افراد سرایت پیدا می‌کرد و افراد هموفیلی و تالاسمی و دیالیزی بیشترین میزان خطر را به خود اختصاص داده بودند، اما بعد از سال ۱۳۷۵ که خون‌ها از نظر عدم ابتلا به ویروس هپاتیت بررسی می‌شود دیگر این گزینه عاملی کمرنگ شده است و اخیرا افراد از طریق اعتیاد تزریقی، رفتار پُرخطر جنسی، خالکوبی، حجامت، اقدامات دندان پزشکی غیر بهداشتی از اقدامات پُر خطر در انتقال این ویروس شناخته شده است.

به گفته علویان، خوشبختانه در کشور ما شیوع بیماری کم و سلامت خون‌ها بالاست، در منطقه خاورمیانه جزء کمترین شیوع ابتلا به ویروس هپاتیت هستیم. در ایران ۲۸۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C. هستند، در سراسر کشور ما روش‌های تشخیصی برای شناسایی هپاتیت B. ,C وجود دارد و امکان انجام آن آزمایشات اولیه و تخصصی به راحتی امکان پذیر است.

این فوق تخصص گوارش و کبد متذکر شد: هپاتیت B، C. دارای هیچ گونه علامتی نیست که ما بتوانیم نشانه هایی را ذکر کنیم تا با مشاهده آن افراد به وجود این ویروس در بدنشان شک کنند و تن‌ها راه شناسایی آن انجام آزمایش است. بیماری در مراحل پیشرفته ممکن است از یک خستگی و ضعف و بی حالی تا زردی و آب آوردن شکم و ورم دست و پا خود را آشکار کند. بسیار به افرادی که سابقه این بیماری در خانواده شان وجود دارد توصیه می‌شود آزمایش‌های تشخیص هپاتیت را انجام دهند. هپاتیت بیماری قابل علاج است و ۱۰۰ درصد با دارو کنترل می‌شود، خوشبختانه داروهای هپاتیت C. در ایران تولید شده و با اثر بخشی بیش از ۹۸ درصد تحت بیمه قرار دارند.

رییس شبکه هپاتیت کشور در پاسخ به این پرسش که آیا هپاتیت می‌تواند منجربه پیوند کبد شود گفت: بله، اگر بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده و آسیب‌های جدی به کبد وارد شود و نارسایی کبد را در پی داشته باشد و در نهایت فرد ناچار به انجام پیوند کبد است. در کشور ما حداقل ۴ مرکز پیوند کبد داریم و بیش از ۷۰۰ نفر سالیانه این عمل را می‌دهند. البته این تعداد بالاترین تعداد پیوند کبد در منطقه خاورمیانه است. لازم به ذکر است بیماری هپاتیت C. اگر زود تشخیص داده شود با مصرف ۳ الی ۶ ماه دارو کاملا قابل درمان است. هپاتیت B. نیز قابل کنترل است و با مصرف دارو نیز میتواند جلوی تکثیر دارو را گرفت.

به گفته علویان، در ایران حدود ۱ میلیون ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B. و در دنیا ۲۰۰ میلیون نفر به این بیماری گرفتار هستند، اما هپاتیت C. در ایران حدود ۲۸۶ هزار نفر مبتلا شناسایی شده اند و در دنیا ۷۰۰ میلیون نفر، بنابراین هپاتیت B. شایع‌تر است.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: هپاتیت B. بیشتر از طریق مادر به نوزاد منتقل می‌شود البته بعد از واکسیناسیون نوزادان دیگر خطر انتقال مطرح نیست لذا به همین سبب بارداری برای این دسته از بیماران به راحتی میسر است. در رابطه با هپاتیت نوع C، به دلیل ریشه کن شدن ۱۰۰ درصدی ویروس بحث انتقال دیگر مطرح نمی‌شود.

رییس شبکه هپاتیت کشور خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که برای درمان هپاتیت نیاز داریم در کشور ما توسط صنعت دارویی تولید و عرضه می‌شود و این افتخار را داریم تا پا به پای دنیا در این کار گام برداریم، اما مشکلاتی که که در این خصوص وجود دارد در رابطه با هپاتیت C. است، بیشترین مبتلایان به این ویروس انسان هایی هستند که شرایط مالی مناسبی نداشته و برخی حتی دفترچه بیمه ندارند؛ لذا از دولت جدید تقاضا می‌کنیم که با درمان رایگان بیماران در زندان حداقل بتوانند کمک بیشتری در این زمینه به ما بکند تا بتوان با گذر زمان هپاتیت را ریشه کن کنیم.

علویان در پایان خاطرنشان کرد: هپاتیت اگر زود تشخیص داده شود بیماری کشنده نیست و به راحتی قابل درمان است. این بیماری بیشتر در مردان شایع است بخصوص مردانی که بین ۲۳ تا ۵۰ سال هستند بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا