۴ توصیه برای اولین روزهای پدر شدن

خانم‌ها بعد از اینکه دارای فرزند می شوند تغییراتی در آنها انجام می شود. گاهی اوقات، خانم‌ها درمقایسه با قبل از بچه‌دار شدنشان قابل تشخیص نیستند. اما تعجب آور است که مردان هم بعد از بچه دار شدن دارای تغییراتی می‌شوند. مردها هم باید در کنار دوران بارداری خانم‌ها خود را برای پدر شدن آماده کنند. این آماده شدن شامل مسائل مادی و عاطفی و … می‌باشد. اغلب برای مرد‌ها بعد از شنیدن خبر پدر شدنشان این سوالات پیش می‌آید. در ادامه این مطلب را به نقل از کاویاب می‌خوانیم.

راهنمایی‌های لازم برای اولین روزهای پدر شدن
خرج بچه را می‌توانم بدهم؟
کمترین حقوق ممکن را هم در جامعه بگیرید بازهم افراد مشابه شما در جامعه هستند و با همان حقوق خرج همسر و فرزندان‌شان را می‌دهند.
یادتان باشد به هیچ وجه مانند رفقای مجرد یا ولخرج‌تان به دنبال ظواهر نباشید و بخشی از درآمدتان را که در اثر صرفه‌جویی بلاتکلیف مانده برای روز مبادای فرزندتان پس‌انداز کنید.
اگر همسرتان پیش از تولد ذوق خرید برای فرزندتان را دارد نباید در برابرش بایستید در عوض بنشینید و با هم حساب کتاب کنید و بودجه مورد نظرتان را درست خرج کنید. مثلا اجازه ندهید اطرافیان در سیسمونی فرزندتان اجناس و لباس‌های به‌درد نخور که تنها نقش دکور دارند را خریداری کنند. در مقابل پول این اشیا را در یک حساب بانکی برای فرزندتان قرار دهید.
اگر فرزندتان را دوست دارید می‌توانید دنبال شغل دوم باشید یا به طور عاقلانه (نه بدون برنامه‌ریزی و توجه به عوامل اقتصادی و تجاری) با شخصی شریک شوید و یک تجارت سالم را پایه‌گذاری کنید.
از همان ابتدا به فرزندتان یاد دهید که برای هرچه می‌خواهد تلاش کند و او را مصرف‌گرا بار نیاورید. در غیر این صورت با افزایش سن توقعاتش هم گسترده‌تر و بیشتر می‌شوند.
آن‌قدر مرد شده‌ام که پدر کسی باشم؟
قبل از هرچیز باید بدانید که کودک در تمام دوران زندگی‌اش به وجود شما در اطرافش نیاز دارد. اگر خود را در کار غرق کنید در آینده‌ای نه چندان دور مادر و فرزندان یک گروه صمیمی و پشتیبان را در خانواده تشکیل می‌دهند و شما که همیشه خود را بیرون از منزل سرگرم کرده بودید، در این گروه نقش پررنگی ندارید.
کودک به نقش حامی و قدرتمند شما نیاز دارد. برای حضور موثر در تمامی مراحل زندگی فرزندتان باید خودتان را عادت دهید. برای این منظور در تمامی آنچه به فرزندتان مربوط می‌شود از معاینه پزشک تا تفریح و تصمیم برای شرکت در یک کلاس آموزشی شرکت کنید. دادن این مسئولیت‌ها به مادر شاید روزانه چند ساعتی شما را در برنامه فشرده‌تان جلو ببرد اما در دراز مدت همان تیمی که شما در آن عضو نیستید را ایجاد می‌کند که سبب آزار تک تک اعضای خانواده می‌شود.
برای این‌که بدانید دختر یا پسرتان در هر سنی چه نیازهایی دارد کتاب بخوانید. کتاب تربیت کودک مخصوص جنس زن نیست.
چطور پدر خوبی‌ باشم؟
پدر خوب بودن فقط به معنی تهیه احتیاجات مادی، پوشک عوض کردن و غذا دادن به کودک نیست. برای این‌که پدر خوبی باشید ابتدا باید همسر خوبی باشید و در تمام مراحل پرورش و تربیت کودک پشتیبان بانوی‌تان باشید. همین‌طور که فرزندتان بزرگ می‌شود سعی کنید به او در یادگیری موارد مختلف کمک کنید، از چهار دست و پا راه رفتن و تاب‌بازی تا دیکته. حتما صحبت کردن آرام و مشورت را به او بیاموزید و فضای امنی را فراهم کنید تا در تمام مراحل زندگی در سختی‌ها به جای روی آوردن به عوامل منفی به شما و مادرش پناه بیاورد. به مامان خانم وقت استراحت دهید: همسرتان باید حمایت‌ها و نقش پررنگ شما را در تربیت فرزند احساس کند. بنابراین همیشه خودتان را در برنامه تربیت کودک موظف بدانید و در کوچکترین بخش‌ها ایفای نقش کنید. حتی اگر خسته هم هستید، فرزندتان را حمام کنید، به او غذا بدهید یا شب‌هایی که بی‌تابی می‌کند شما هم برای آرام کردنش بیدار شوید. اگر هم در آغوش شما آرام نمی‌شود از جای‌تان بلند شوید و کنار همسرتان بنشینید زیرا فکر این که تمام شب بیداری‌ها برای خانم اختصاص یافته همسرتان را خیلی آزار می‌دهد.
خلق و خوی مردها بعد از دنیا آمدن نوزاد
بعد از بدنیا آمدن فرزند، خواب خوب شبانه برای والدین بسیار سخت می‌شود. آنچه که والدین نمی دانند این است که گریه نوزاد می‌تواند آغازگر کاهش ترشح تستوسترون در برخی از مردان باشد. تستوسترون کمتر موجب می‌شود مردان مهربان‌تر شده و حالت پرخاشگرانه کمتری داشته باشند، از اینرو تبدیل به پدران مهربانی می شوند. محققان دانشگاه میشیگان دریافتند زمانیکه مردان گریه نوزادشان را می‌بینند و میزان ترشح تستوسترون در آنها کاهش می یابد، تبدیل به پدران بسیار حساسی می شوند و با مهربانی با نوزادشان برخورد می‌کنند. بر اساس تحقیقاتی که در گذشته انجام شده است، پژوهشگران دریافته‌اند که مادران در دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی شده و این تغییرات، نوسانات خلقی و رفتاری را نیز در پی دارد. پژوهش‌های جدید نشان می دهند که پدران نیز تحت تاثیر موقعیت همسر باردار خود قرار گرفته و بدن شان نسبت به این مساله عکس العمل نشان داده و تغییرات هورمونی در آنها نیز دیده می‌شود.
در پژوهشی دیگر توسط محققان دانشگاه میشیگان آمریکا به سرپرستی روبین ادلستین مشخص شد که پدران حتی قبل از پدر شدن دستخوش تغییرات هورمونی شده و این تغییرات بر رفتار و میزان تحمل و آرامش شان تاثیر می گذارد. در واقع بدن آنها با این تغییرات، شرایط دوران انتقال به پدر شدن را فراهم می کند. بررسی‌ها در پدران نشان می‌دهد که مردان در دوران حاملگی همسرشان با کاهش قابل توجه میزان تستوسترون روبرو هستند. در حقیقت مردان هر چه به پدر شدن شان نزدیک تر می‌شوند سطح هورمون‌های مردانه‌شان تغییرات بیشتری را نشان می دهد. سطح تستوسترون پایین در مردان میزان پرخاشگری را کاهش می‌دهد و به پدران کمک می‌کند تا پس از تولد نوزاد، ارتباط بهتر و مهربانانه تری با نوزادشان داشته باشند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا