امکان حذف عنوان طلاق از شناسنامه بانوان دوشیزه

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر اینکه براساس ماده ۳۳ قانون ثبت احوال آخرین وقایع ازدواج و طلاق در ظهر شناسنامه افراد ثبت می شود، اظهار داشت: طی روزهای اخیر توسط سازمان ثبت احوال کشور، پیش نویس طرح حذف عنوان طلاق از شناسنامه مطرح و در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت که در صورت تصویب، این موضوع بیش از گذشته و به صورت فراگیر اجرا خواهد شد.
وی با بیان ینکه ثبت عنوان طلاق در شناسنامه برای برخی از افراد به ویژه بانوان باعث ایجاد مشکلاتی می شود، تصریح کرد: در این زمینه محدودیت های قانونی وجود دارد که توسط سازمان ثبت احوال کشور پیشنهاداتی به مجلس ارائه شده که باید به آن پرداخته و رسیدگی شود، همچنین در حال حاضر امکان حذف عنوان طلاق از شناسنامه بانوانی که دوشیزه هستند نیز وجود دارد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: همزمان با اجرای این طرح به منظور آگاهی زوج ها از وضعیت تاهل همسر خود در گذشته امکان استعلام در بیش از ۲۰۰ نقطه در سراسر کشور به صورت بر خط وجود دارد.

وی درباره راه اندازی آرشیو الکترونیک اسناد خاطر نشان کرد: با راه اندازی و اجرایی شدن آرشیو الکترونیکی اسناد، دیگر استعلام ها شامل مرور زمان و ابطال آن نمی شود، به طوری که هم اکنون اسناد ۱۲۵ میلیون ایرانی که از سال ۱۲۹۷ تکمیل و صادر شده است، به صورت آرشیو الکترونیکی جمع آوری شده تا هر شخصی در هر نقطه از کشور با مراجعه به هر یک از ادارات قادر به دریافت خدمات صد در صدی باشد.

ابوترابی با اشاره به اینکه در ۳۱ استان کشور ادارات کل ثبت احوال و در کنار آن بیش از یک هزار و ۱۰۰ اداره شهرستان و نمایندگی در سراسر کشور وجود دارد، افزود: در گذشته ثبت ولادت به صورت سنتی و با حضور ماموران ثبت احوال در روستاها انجام می شد، اما امروز اسناد به صورت الکترونیکی و به روز صادر می شود. به طوری که در هر نقطه کشور هرگاه یک شناسنامه توسط متقاضیان دریافت و ثبت شود، در کمتر از یک دقیقه در پایگاه اطلاعات کشور قابل استعلام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا