رنگ مو چه بلایی سر موهایتان می‌آورد؟

بسیاری از خانم‌ها در فواصل کوتاه به طور مکرر اقدام به تغییر رنگ موهای خود می‌کنند که این کار موجب آسیب رساندن به موها از جمله نازک و شکننده شدن موی سر می‌شود.

زهره نیکبخت متخصص پوست و مو درباره تاثیرات مخرب رنگ ها بر موی سر گفت: بسیاری از خانم‌های جوان به دلیل نارضایتی از موهای رنگ شده خود، بدون توجه به عوارض ناشی از رنگ کردن زیاد آن‌ها ، در فاصله کوتاهی مرتب رنگ آن را تغییر می‌دهند، به طوری که ممکن است در یک ماه چند بار این کار را تکرار کنند.
وی با بیان این‌که تحریکات حرارتی و فیزیکی و شیمیایی به موها آسیب می‌زند، اظهار داشت: استفاده بیش از حد از رنگ‌های شیمیایی، دکلره، سشوار زدن و اتوی مو، موجب ضعیف شدن موها شده و ضخامت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

این متخصص پوست و مو، درمان کاهش ضخامت مو را اغلب تجویز ویتامین‌ها و مکمل خوراکی توسط پزشک دانست و مطرح کرد: افرادی که هر عاملی از جمله رنگ کردن زیاد موی سر موجب نازک شدن تار موهای آنان شده است باید توجه داشته باشند که از استفاده از هر نوع تقویت کننده‌هاو مکمل‌های مو که جنبه تجاری دارند و علمی و قانونی نیستند، اجتناب کنند.

وی گفت: اغلب خانم‌هایی که برای رنگ کردن موهای خود وقت زیادی را صرف می‌کنند و زمینه آسیب زدن به آن‌ها را فراهم می‌کنند، هنگام مراجعه برای درمان موهای ضعیف شده خود، تحمل مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را ندارند و با اعتراض به مصرف دارو سوال می‌کنند تا کی باید دارو مصرف کرد؟ اما باید در نظر داشت، قبل از آسیب زدن به موها، می‌توان با کم کردن محرکات آسیب رسان از این صدمات پیشگیری کرد.

این متخصص افزود: در بعضی مواقع جلوگیری از عوامل آسیب رسان که منجر به ضعیف شدن موها می‌شود، اجتناب ناپذیر است، بنابراین استفاده از مواد و وسایلی که زمینه این آسیب را فراهم می‌کند را باید به حداقل رساند، در غیر این صورت برگشت موها به حالت طبیعی ممکن است مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی باشد.

وی به دیگر مواردی که منجر به کاهش ضخامت موی سر می‌شود اشاره کرد و گفت: عواملی مانند استرس‌های شدید، مشکلات هورمونی، شوک‌های وارد آمده به افراد و صدمات ناشی از تصادفات به بدن به ویژه به ریشه موها نیز می‌تواند منجر به ضعیف شدن و کاهش ضخامت آن‌ها شود.

این متخصص پوست و مو با بیان این که معمولا با بالا رفتن سن، رشد موها دچار اختلال می‌شود، عنوان کرد: مراقبت از موها در هر سنی حتی در زمان یائسگی می‌تواند تا حدودی به حفظ سلامت موها کمک کند، لازم به ذکر است، بعد از یائسگی موی سر خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی ضخامت خود را از دست داده و نازک می‌شود و به دنبال آن موها ریزش پیدا می‌کند که باید با مراجعه به پزشک و مصرف دارو آن را کنترل کرد.

وی اظهار داشت: در سنین پایین در صورتی که موها به طور ناگهانی نازک شوند، حتما باید از تست هورمون و انجام سونوگرافی و بررسی‌های لازم در مورد علت‌های نازک شدن مو اقدامات لازم صورت گیرد، لازم به ذکر است درمان‌های دارویی علاوه بر مکمل‌های خوراکی و محلول‌های تقویتی به صورت آمپول‌ نیز وجود دارد که بسته به دلیل اختلالات رویش موی طبیعی و آسیب وارده به آن تجویز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا