۸ نکته مهم برای ماندگاری گل‌ها

با این چند نکته ساده به نقل از فوت و فن گیاهان‌تان گل‌های بیشتری با ماندگاری طولانی‌تر خواهند داشت. خودتان ببینید!

۸ نکته برای تشویق گیاهان به گل‌دهی و ماندگاری گل‌ها

۱. جدا کردن گل‌های خشک، مرده و کم رنگ شده

این شامل تمام گل‌های بیمار خشک شده و مرده و گل‌هایی که عمر خود را گذرانده و الان می‌خواهند به فاز دانه دهی بروند، می‌شود. این کار باعث می‌شود که اولا گل‌های خراب و بیمار انرژی گیاه را نگیرند و همچنین انرژی گیاه به جای اینکه صرف تولید میوه و دانه شود، صرف تولید گل‌های جدید شود. در حالی که گل‌هایی مثل سوسن و گل حنا بر طبق دلخواه و برنامه خودشان گل می‌دهند بسیاری از گل‌های دیگر مانند گل همیشه بهار، گل آهار و …، در صورت هرس گل‌هایشان، تمایل به تولید گل‌های جدید و بیشتری پیدا می‌کنند.

۲. هرس سرشاخه‌ها

هرس سرشاخه‌های گیاه رشد جوانه‌های جانبی را تشویق می‌کند و گیاه پرپشت‌تر می‌شود. این کار شبیه بریدن گل‌های مرده است البته نتیجه کاملا یکسانی ندارد. هرس سرشاخه‌ها کمک می‌کند گیاه ساختار بهتری به خود بگیرد و خیلی هم بلند و بد شکل نشود. به این ترتیب انرژی گیاه صرف رشد جانبی و پرپشت شدن می‌شود و به علاوه انرژی بیشتری هم برای تولید گل‌های جدید باقی می‌ماند. البته هرس زیاد برای همه گیاهان خوب نیست پس به زمان و مقدار هرس توجه کنید. هرس گیاهان چند ساله را زمانی که ارتفاع‌شان حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است شروع کنید.

۳. غنچه‌ها را هرس کنید!

هرس غنچه‌های اولیه گیاه ممکن است نامعقول به نظر برسد مخصوصا وقتی از زمستان برای دیدن آن‌ها صبر کرده اید! اما این کار گردش شیره گیاهی در گیاه را افزایش می‌دهد و باعث تشویق رشد گل‌های بیشتر در گیاه می‌شود. این کار به خصوص برای گیاهان یک ساله مفید است.

۴. بچینیدشان!

اگر شرایط آب و هوایی در منطقه زندگی شما مناسب است، می‌توانید گیاهان‌تان را وارد مرحله دوم گل دهی کنید. فقط کافی است هر از گاهی آن‌ها را بچینید! چیدن به این معنی است که در هر بار یک سوم از کل گیاه را هرس کنید. البته لازم به ذکر است که همه گیاهان این کار را دوست ندارند و بعضی ممکن است آسیب جدی ببینند پس قبل از انجام حتما درمورد نوع گیاه‌تان اطلاعات جمع کنید.

۵. مالچ پاشی

استفاده از یک لایه مالچ در طول روزهای طولانی و گرم تابستان، اولا که تعداد علف هرز‌ها را کمتر نگه می‌دارد دوما با پایین آوردن دمای خاک باعث ماندگاری بیشتر رطوبت در خاک می‌شود. به علاوه این کار با گیر انداختن گرما در داخل خاک باعث افزایش طول فصل رشد می‌شوند و باعث می‌شود گیاه مدت بیشتری گل دهد.

۶. برنامه ریزی برای جانشینی کاشت

جانشینی کاشت یعنی گیاهان را در دوره متفاوتی از فصل رشد بکاریم تا مدت فصل رشد را افزایش دهیم و مدت زمان گل دهی گیاه بیشتر شود. هم چنین می‌توانید گونه‌های زود گل دهنده یک گیاه را با گونه‌های دیر گل دهنده همان گیاه به طور مخلوط با هم بکارید تا در تمام فصل گل داشته باشید!

۷. خاک خوب

خاکی که زهکشی خوبی دارد، اکسیژن کافی دارد و حاوی مواد ارگانیک است خاکی ایده آل است. برای گلدان‌ها یک مخلوط غیر خاکی بهترین گزینه است. بعضی از گیاهان مانند اسطوخودوس خاک‌های نسبتا ضعیف و فاقد مواد غذایی را ترجیح می‌دهند. بهتر است قبل از کاشت گیاهان درون خاک میزان پی اچ و مواد غذایی خاک را چک کنید.

۸. آبیاری، فقط وقتی نیاز است

آبیاری بیش از حد میل گیاه به تولید گل‌های جدید را از بین می‌برد. اما مواظب باشید که آبیاری کمتر از نیاز گیاه هم انجام ندهید وگرنه به جای دسته‌های گل، گیاهانی پژمره تحویل خواهید گرفت!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا