پایان گمانه زنی ها در ارتباط با احتمال تبانی

نتایج رقم خورده در روز پایانی مقدماتی جام جهانی در گروه های دو گانه آسیا باعث شد تا شایعات زیادی پیرامون تبانی احتمالی نقل محافل شود که پیرو این شایعات انتشار اطلاعیه جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد اصل بی طرفی سیاسی و عدم دخالت تصمیمات خارج از فوتبال باعث شد تا ناخودآگاه برخی رسانه های خارجی به خصوص ازبک از این اطلاعیه استفاده ابزاری برای توجیه ناکامی خود برابر کره جنوبی و ربط دادن آن به بازی ایران و سوریه داشته باشند.

در اطلاعیه کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است:« پس از گزارش‌هایی مبنی بر نقض قوانین در دیدار دور آخر مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در روز ۵ سپتامبر ۲۰۱۷، تحقیقات خود را شروع کردیم. AFC  در حال حاضر منتظر دریافت تمام گزارش ها و اطلاعات است و سپس گام بعدی را برخواهد داشت. همچنین AFC با فیفا در این زمینه همکاری نزدیکی خواهد داشت تا گزارش‌های لازم در حوزه قضایی را به فیفا اعلام کند».

در ماه جوئن ۲۰۱۷،  AFC به اعضای خود دستور داد سهامدارانی که در فوتبال آسیا شرکت دارند، باید اصل بی طرفی سیاسی را رعایت کنند. در این نامه تاکید شده بود که این اصل، دغدغه AFC و فیفا است و در بند ۳٫۲ قوانین AFC به آن اشاره شده است: «AFC نسبت به هر سیاست و دینی بی طرف است». به علاوه در بند ۱۴٫۴ نیز آمده:« اعضا باید استقلال خود را حفظ و تحت تاثیر شخص سومی نباشند. AFC از سهامداران خود می‌خواهد که به این اصول پایبند باشند». به علاوه در ماده ۶ قوانین آمده است:«هر شخص یا ارگانی که مستقیم و یا غیر مستقیم با این قوانین سر و کار دارد، باید به آنها و هر دستورالعمل، تبصره و … مربوط به آن احترام بگذارد».

با نگاهی به این اطلاعیه می توان پی برد که کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ اشاره‌ای به بازی ایران و سوریه نداشته است. آن چه پیداست برمی گردد به اتفاقاتی که در برخی کشورها رخ داده و برمی گردد به نحوه برگزاری بازی ها و پوشش تلویزیونی آن که باعث خشم مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است. اتفاقاتی که ربطی به نتایج ندارد و تنها به نحوه برگزاری بازی ها در این کشورها برمی گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا