اظهارات حریرچی درباره ماجرای متخصصان بیهوشی

دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره مشکل متخصصین بیهوشی گفت: در روز گذشته وزیر بهداشت با همکاران بیهوشی جلسه‌ای مبتنی بر تفاهم و همکاری داشتند و مباحثی در این جلسه مطرح شد. باید توجه کرد که طبق بررسی که در دبیرخانه شورای عالی بیمه و کمیسیون اجتماعی دولت انجام گرفت و با توجه به مقتضیات مختلف و نظراتی که وجود داشت، کتاب تعرفه‌های نسبی در شهریور ماه تغییراتی کرد.

وزارت بهداشت، موافق واقعی شدن قیمت خدمات پزشکی است

لزوم قطع رابطه مالی میان بیمار و پزشک

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با واقعی سازی تعرفه‌ها موافق است، افزود: حال سازمان‌های بیمه گر چه آنهایی که حق بیمه می‌گیرند و چه آنهایی که تابع بودجه دولتی هستند، باید بتوانند این تعرفه‌ها را تامین کنند. بنابراین واقعی‌سازی قیمت خدمات مورد نظر وزارت بهداشت است. همانطور که منتخبین جدید سازمان نظام پزشکی هم در موارد مختلف اعلام کردند، قطع رابطه مالی میان بیمار و پزشک مورد نظرمان است و همه پزشکان هم معتقدند که افزایش تعرفه نباید منجر به فشار مالی به بیماران شود. بنابراین تقویت بودجه بیمه‌ها ضروری است و باید بدانیم که در یک محیط مفاهمه کارها بهتر پیش می‌روند. از طرفی پزشکان ما سابقه درخشانی داشتند و در شرایط جنگ و فشارهای مالی اجازه ندادند که فشاری به مردم وارد شود.

حریرچی ادامه داد: فراموش نکنیم که در دهه شصت بسیاری از بیمارستان‌های دولتی نوبت‌های هفت تاهشت ماهه داشتند و مجبور بودیم بیماران را برای یک جراحی قلب باز به لندن یا پاریس اعزام کنیم. این در حالیست که اکنون تعداد اعزام بیماران به خارج از کشور کمتر از هشت نفر است.

بعید می‌دانم متخصصان بیهوشی در شیراز دست از کار کشیده باشند

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه متخصصان بیهوشی در چند بیمارستان خصوصی و دولتی شیراز دست از کار کشیده‌اند و جراحی‌های غیر ضرور انجام نمی‌شود، گفت: بعید می‌دانم که چنین اقدامی انجام شده باشد و امیدوارم که این خبر واقعی نباشد. بعید می‌دانم که همکاران‌مان چنین کاری انجام داده باشند و اگر هم مسئله‌ای وجود داشته باشد فکر می‌کنم به زودی حل می‌شود. البته ما خودمان هم تحت فشار هستیم. از طرفی وقتی بیماری بستری می‌شود حتی اگر با یک ساعت تاخیر کارش انجام شود، درست نیست.

وی درباره نظارت‌های وزارت بهداشت بر روی چنین اقداماتی گفت: هم وزارت بهداشت، هم دانشگاه‌های علوم پزشکی و هم گروه‌های تخصصی نظارت لازم را انجام می‌دهند و اگر کسی در ساعات قانونی خدمت ارائه نکند با آن برخورد می‌کنیم. البته فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی افتاده باشد.

حریرچی با بیان اینکه ما حدود ۱۰۰۰ بیمارستان داریم که اکثر آنها بدون خدشه کارشان را انجام می‌دهند، گفت: اگر هم اتفاقی از این دست رخ داده باشد در موارد جزئی بوده است. البته ما باید بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا ببینیم قضیه چه بوده و بعد اظهار نظر کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره موضع وزارت بهداشت در خصوص طب سنتی اسلامی گفت: در این زمینه بررسی‌های کامل و جامعی انجام شده و شاید زدن این حرف کار آسانی نباشد، اما کسی از مقام معظم رهبری در دفاع از اسلام بالاتر نیست. باید پرسید آیا ایشان در سیاست‌های ابلاغی چه نامی بر روی طب سنتی گذاشته‌اند. در سیاست‌های کلی سلامت طب سنتی با عنوان «طب سنتی ایرانی» آورده شده و کلمه اسلامی وجود ندارد.

حریرچی افزود: ما در این زمینه نظرمان مشخص است. البته اینکه ائمه ما قادر به کرامت و شفاعت هستند، شکی نیست. اینکه ائمه ما می‌توانستند بیماران را شفا دهند و معجزه داشتند، مسئله جداگانه‌ای است اما ما با علم بشری و روز دنیا صحبت می‌کنیم. در عین حال علمای اسلام درباره احادیث طبی اظهار نظرهای متفاوتی انجام داده‌اند؛ به طوریکه گفته شده برخی از این احادیث سند درستی ندارند و یا اکثرشان مربوط به حوزه پیشگیری و سبک زندگی است. باید بدانیم که ائمه ما در زمان خودشان هم به طبیب مراجعه می‌کردند و از علم روز آن زمان استفاده می‌کردند. باید پرسید آیا اگر بوعلی سینا در زمان کنونی بود بر اساس کتاب خودش کار می‌کرد؟ بوعلی سینا از قرون گذشته مواردی را می‌دانست که بر اساس علم و تجربه تقریبا همه آنها را دگرگون کرد.

حریرچی تاکید کرد: حرف‌هایی که درباره شفای فلان سرطان یا یک بیماری شدید زده می‌شود و برخی اعلام می‌کنند که این بیماری‌ها را در یک جلسه درمان می‌کنیم، تخلف است حتی اگر با نیت خیر انجام شود. هر چند که در این موارد برخی از افراد شائبه‌های مالی دارند و برای این درمان‌ها قراردادهای چندمیلیونی می‌بندند و یا داروهایی را به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند. بنابراین وظیفه وزارت بهداشت این است که با هر چیزی که به سلامت مردم آسیب می‌زند برخورد کند. البته علمای زیادی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. متاسفانه عده‌ای هم می‌گویند که طب روایی دارند و بر اساس روایت‌ها افراد را درمان می‌کنند. اینکه تعدادی فکر کنند می‌توانند از یک سری نوشته استفاده کرده و به قداست ائمه ما ضرر بزنند، درست نیست. باید توجه کرد که در بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت عنوان طب سنتی ایرانی آمده و کلمه اسلامی را به دنبال نداشته است و چنین کاری سهوا انجام نشده بلکه با علم انجام شده است.

سلامت برنج تراریخته آری یا خیر؟

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع محصولات تراریخته گفت: موضوع محصولات تراریخته یک موضوع جهانی است و با توجه به اینکه مصرف مواد غذایی بشری دچار کمبود شده‌اند روندی در کل دنیا وجود دارد که به سمت اصلاح نژاد محصولات رفته‌اند. حال برخی از این محصولات در بازار جهانی به طور انحصاری تراریخته‌اند مانند سویا.

وی افزود: کار وزارت بهداشت اطمینان از سلامت هر محصول غذایی است که در کشور تولید شده و یا وارد می‌شود. بر این اساس اطمینان می‌دهم که هر محصولی که به طور قانونی در بازار موجود است از نظر استانداردهای سلامتی تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کرده است. حال درباره محصولات تراریخته این بررسی‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود. در عین حال بررسی‌های میدانی را هم در سطح بازار انجام می‌دهیم.

وی درباره اظهار نظر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر سلامت برنج تراریخته گفت: آزمایش‌هایی را بر روی این محصول انجام داده و نتیجه آن را اعلام کردند. آنطور که من شنیده‌ام این محصول مشکلی نداشته است.

ویزیت همزمان چند بیمار با هم تخلف است

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ویزیت همزمان چندین بیمار از سوی یک پزشک گفت: متاسفانه این موضوع اتفاق جدیدی نیست و از نظر ما تخلف محسوب می‌شود و متاسفانه در برخی موارد خصوصا در بخش خصوصی که کمبود قابل توجه نداریم هم دیده می‌شود. ما از پزشکان درخواست داریم که این کار را انجام ندهند. در عین حال از مردم می‌خواهیم که در مواجهه با چنین موضوعی اعلام نظر کنند و بر حفظ محرمانگی اسرار بیمار تاکید کنند. البته نظارت در این زمینه بر عهده نظام پزشکی است و واحدهای مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم می‌توانند این نظارت را انجام دهند.

وی ادامه داد: البته باید توجه کرد که ما در برخی مناطق کشور و در بخش دولتی با کمبود پزشک عمومی و متخصص مواجهیم و گاهی بنا به ضرورت و از روی ناچاری چنین شرایطی رخ می‌دهد؛ چرا که تعداد متخصصین ما کم بوده و توزیع آنها هم به دلیل محدودیت‌هایی که وزارت بهداشت دارد نامتقارن است. حتی در بیمارستان‌های ارجاعی برخی شهرهای بزرگ هم پزشک ما در یک شیفت کاری باید ۵۰ تا ۶۰ بیمار را ویزیت کند که منجر به تراکم می‌شود و ما از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم و امیدوارم با تدابیری مانند بومی گزینی این مسئله حل شود. در عین حال با توسعه متوازن و بهبود شرایط زیست در مناطق محروم و با محرومیت زدایی می‌توان بخش عمده‌ای از این مسئله را حل کرد.

حریرچی درباره زمانی که طبق قانون یک پزشک باید برای ویزیت بیمار در نظر بگیرد، گفت: طبق مصوبه دولت متوسط زمان ویزیت برای پزشک عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، برای پزشک متخصص حداقل ۲۰ دقیقه، برای پزشک فوق تخصص حداقل ۲۵ دقیقه و برای روانپزشک حداقل ۳۰ دقیقه زمان ویزیت مشخص شده است.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتصابات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: آقای دکتر میری از روسای دانشگاهی هستند که چهره بهداشت و درمان استان را به طرز معنی داری تغییر دادند و بنا به اعلام استاندار موفق‌ترین عملکرد را در بین دستگاه‌های استان و در حوزه استانی داشته‌اند. باید توجه کرد که انتصاباتی که انجام می‌شود مخالفان و موافقان خود را دارد، اما ما در برخی از انتصابات‌مان هم نظارت‌های موردی را انجام می‌دهیم.

وی درباره درخواست انتصاب فرد خاصی در این استان گفت: این موضوع فقط یک درخواست است که بررسی شده و اگر طبق تعهدات باشد ممکن است انجام شود. باید توجه کرد که در این مورد هیچ اتفاق غیرقانونی که منجر به ظلم شدن به کسی شود و یا به فردی امتیاز خاصی داده شود به هیچ عنوان اتفاق نخواهد افتاد. البته قاعدتا نمایندگان مجلس به عنوان صدای مردم انتظاراتی را برای بهبود شرایط خدماتی مردم مطرح می‌کنند و درباره مسئولین منطقه‌ای اعلام نظر می‌کنند، اما مسئله مهم این است که این اتفاق در یک فضای مفاهمه رخ دهد. در عین حال ممکن است اختلاف نظرهایی هم وجود داشته باشد اما باید بدانیم که جامعه ما به آرامش و امید نیاز دارد و نباید همه چیز را سیاه نشان دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا