بحران شیوع بیماری «ام اس» در ارومیه!

با توجه به این آمار، سرعت ابتلا به بیماری‌ام اس در آذربایجان غربی بسیار زیاد بوده و این استان در منطقه بحران شیوع این بیماری در کشور قرار دارد.

در حال حاضر ۵۳ درصد بیماران مبتلا به ام اس در آذربایجان غربی شامل دو هزار نفر مربوط به شهر ارومیه است که این رقم قابل توجه باید مورد بررسی پژوهشی قرار گیرد.

بیماری‌ام.اس (مولیتپل اسکلروزیس) یکی از شایع‌ترین بیماریهای سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می‌شود البته میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می‌کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون می‌گردد ولی در بیماری‌ام.اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می‌شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی‌شود و علایم مختلف بیماری‌ام.اس ظاهر می‌شود.

ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا در ابتلا به بیماری‌ام اس

علایم بیماری‌ام.اس، بسته به اینکه چه منطقه‌ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر هستند و این علایم حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می‌کند، اختلالات بینایی شامل تاری دید، دو بینی، حرکات غیرارادی و سریع چشم و بندرت از دست دادن کامل بینایی، اختلالات تعادل شامل لرزش، عدم تعادل در راه رفتن، سرگیجه، ضعف و کرختی اندامها، اختلال در حرکات موزون، سفتی عضلات، اختلالات حسی شامل گزگز، سوزش، بی حسی و درد است.

از دیگرعلایم این بیماری اختلال تکلم، تغییر حالت تکلم، کشیدن کلمات و اختلال بلع، خستگی، مشکلات مثانه و اختلال در اجابت مزاج، اختلالات مثانه شامل تکرر ادرار، دفع ناقص مثانه یا دفع غیرارادی، اختلالات اجابت مزاج شامل یبوست و بندرت بی اختیاری، مشکلات جنسی شامل ناباروری، کم شدن میل جنسی، حساسیت به گرما، اختلالات شناختی شامل اختلال در حافظه کوتاه مدت، اختلال در تمرکز و قدرت تصمیم گیری است.

ایران در ابتلا به بیماری‌ام اس جزو ۱۰ کشور اول دنیاست و در این میان اصفهان بیشترین آمار مبتلایان به ام اس را در کشور دارد اما بر اساس اعلام کارشناسان و مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان غربی روند ابتلا به بیماری‌ام اس رو به افزایش است.

این بیماری مسری نبوده و از دسته بیماری‌های ارثی هم محسوب نمی‌شود، اما نقش ژنتیک در ایجاد آن تأیید شده است، اکنون درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما شیوه‌های درمان موجود در تغییر سرعت بیماری مؤثر است.

هر ۳۰ ساعت یک نفر در آذربایجان غربی به ام اس مبتلا می‌شود

مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان غربی گفت: سالانه ۳۰۰ نفر در استان به ام اس مبتلا می‌شود که این آمار نشان می‌دهد سرعت ابتلا به این بیماری عصبی در استان بسیار زیاد و هر ۳۰ ساعت یک نفر است.

سمیه زارع یکشنبه شب در جلسه بررسی مشکلات بیماران و انجمن ام اس که با حضور خیران و پزشکان در فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری ارومیه برگزار شد، افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار و ۸۰۰ نفر در آذربایجان غربی به بیماری‌ام اس مبتلا بوده و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: هر ساله حدود ۱۰ درصد، چیزی نزدیک به ۳۰۰ نفر به این جمعیت افزوده می‌شود که این رقم در آذربایجان غربی با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است.

زارع خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا به امروز ۱۲۰ نفر مبتلا به ام اس در استان به ثبت رسیده است که این تعداد قشر عظیمی از سرمایه‌های جامعه هستند که باید آنها را بازیافت و یا با شرایط جدید در جامعه از نوشناخت.

مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان غربی اظهارداشت: با توجه به این آمار، سرعت ابتلا به بیماری‌ام اس در آذربایجان غربی بسیار زیاد بوده و این استان در منطقه بحران شیوع این بیماری در کشور قرار دارد.

۵۳ درصد مبتلایان به ام اس مربوط به شهر ارومیه هستند

زارع خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۳ درصد بیماران مبتلا به ام اس در آذربایجان غربی شامل ۲ هزار نفر مربوط به شهر ارومیه است که این رقم قابل توجه باید مورد بررسی پژوهشی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۲۰ نفر در آذربایجان غربی به ام اس مبتلا شده‌اند که با این امر، شرایط زندگی این افراد و خانواده‌های آنها به شدت تغییر کرده است افزود: که امیدواریم با همراهی مسئولان، این مشکلات به حداقل برسد تا زمینه مداوای این بیماران نیز فراهم شود.

زارع عدم منابع مالی و توانایی مالی برای درمان و حتی ادامه زندگی را یکی از مشکلات بیماران ام اس عنوان کرده و افزود: متاسفانه اکثر مبتلایان به دلیل عدم توانایی حرکتی و شدت بیماری نمی‌توانند به کار و تأمین هزینه خانواده خوب بپردازند و به این جهت دچار مشکلات مالی جدی جهت درمان و تأمین معاش خانواده بوده که این امر توجه جدی مسئولان و خیرین استان را می‌طلبد.

تشکیل مرکز تحقیقات بیماری‌ام.اس در ارومیه

معاون غذا و داروی استان آذربایجان غربی نیز پیشتر در همایش روز جهانی‌ام اس که بهار امسال با حضور جمع کثیری از بیماران و خانواده آنان در ارومیه برگزار شد بر لزوم تشکیل مرکز تحقیقات بیماری‌ام.اس در ارومیه تاکید کرده بود.

حسن ملکی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید به چرایی افزایش روزافزون و بی وقفه تعداد بیماران غیر واگیر فکر کنیم و در زمینه از بین بردن علل اولیه آن بیشتر تلاش کنیم افزود: کاهش بیماری‌های غیر واگیر در گرو تولید علم و افزایش آگاهی جامعه است؛ که در این بین نقش مراکز تحقیقاتی مهم و قابل توجه است.

معاون غذا و داروی آذربایجان غربی در همایش خاطرنشان کرده بود، این مراکز با برآورده ساختن نیازهای جامعه علمی کشور در زمینهٔ تحقیقات ام. اس و ایجاد نوآوری، تولید و انتقال علم، می‌تواند گام‌های موثری و رو به جلو بردارد.

ملکی‌تژاد معتقد است: امروزه مسئله مهم در درمان بیماری‌ام اس، تشخیص به موقع، درمان مناسب و پیگیری بیمار مبتنی بر شواهد علمی روز است که با توسعهٔ روش‌های نوین درمانی و افزایش نقش دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در محافل دانشگاهی، داخلی و بین المللی جهت انجام پژوهش در زمینهٔ ام اس، شاهد افزایش توانمندی متخصصان و ارتقای خدمات به بیماران ام اس خواهیم بود.

شورای شهر ارومیه از بیماران ام اس حمایت می‌کند

رسول اصغر زاده، عضو شورای شهر ارومیه نیز در یکشنبه شب در جلسه بررسی مشکلات بیماران ام اس مبتلایان به بیماری‌ام اس را عضو مهم و قشر عظیمی از سرمایه‌های این کشور عنوان کردهو گفت: تمامی اقدامات لازم جهت حمایت از انجمن ام اس و همچنین حمایت از بیماران و خانواده‌های آنها از طریق شورای شهر بررسی و مطالبات آن‌ها تأمین خواهد شد.

عیسی محمدی، پزشک و یکی از خیرین انجمن ام اس در این جلسه به عدم تحت پوشش بیمه‌ای این بیماران و درمان آنها اشاره و خاطر نشان کرد: متاسفانه داروهای داخلی به دلیل تأثیر گذاری کمتر در بیماران کمتر مورد استفاده قرار گرفته و داروهای خارجی جایگزین آنها شده، که متاسفانه بیماران قدرت تهیه داروها و مکمل‌های خارجی را به دلیل هزینه آزاد و گران قیمت بودن آنها ندارند که این امر نیز باید مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی و بیمه در استان قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا