آیا سبک زندگی می‌تواند روی باروری تأثیرگذار باشد؟

با رشد بارداری‌ها ناموفق، چیستی ناباروری و روش‌های درمان آن به یکی از سؤالات متداول تبدیل شده است. در ادامه این مطلب را به نقل از همشهری آنلاین بخوانید.

تأثیر تغذیه و سبک زندگی در افزایش ناباروری
در همین رابطه برخی از این سؤالات را با دکتر سیمین ظفردوست، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در میان گذاشته‌ایم:

چه موقع زوجی را نابارور تلقی می‌کنیم؟

ناباروری به عدم‌بارداری بعد از یک‌سال ارتباط جنسی بدون استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری گفته می‌شود. همچنین در خانم‌های بالای ۳۵ سال توصیه می‌شود که اگر چنانچه بعد از ۶ ماه اقدام به بارداری، بارداری رخ ندهد، جهت انجام بررسی‌های لازم مراجعه کنند. البته در برخی شرایط خاص همانند داشتن سابقه جراحی در دستگاه تناسلی، انجام بررسی‌ها می‌تواند زودتر هم صورت بگیرد.

چند درصد از زوج‌ها مشکل ناباروری دارند؟

براساس آمار جهانی، ناباروری در ۱۵ تا ۲۰ درصد از زوج‌ها وجود دارد و براساس آماری که در ایران به‌دست آمده ۲۰ تا ۲۲ درصد بیشتر از آمار جهانی است. بر این اساس احتمالا ما در کشورمان بین ۵ – ۴ میلیون زوج با مشکل ناباروری داریم که نیازمند دریافت خدمات تشخیصی و درمانی هستند.

مشکلات ناباروری عمدتا در کدام‌یک از زوجین رخ می‌دهد؟

اگر بخواهیم یک دسته‌بندی جامع داشته باشیم، علل ناباروری دلایل متنوعی دارد. اما به‌طور کلی علت ناباروری در ۲۰ تا ۳۰ درصد مواقع، موارد مردانه و در ۴۰ تا ۵۰ درصد زنانه است. در باقی موارد هم به‌علت مشکلات توأمان زوجین و برخی موارد نامعلوم دیگر است. با این حال در انجام بررسی‌ها حتما توصیه می‌شود که زوجین با هم مراجعه کرده و طی مراحل درمانی در کنار هم باشند.

برای بررسی علت ناباروری چه اقداماتی لازم است؟

بررسی آقایان توسط متخصص اورولوژیستی که در فیلد ناباروری تبحر دارد صورت می‌گیرد. خانم‌ها هم جهت انجام بررسی‌ها به متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری که تبحر در رفع مشکلات ناباروری دارد، مراجعه می‌کنند. در ابتدا یک شرح حال کامل از بیمار گرفته می‌شود. معاینه، بررسی قد و وزن انجام می‌گیرد. سپس جهت بررسی علل ناباروری آزمایش‌های لازم گرفته می‌شود. البته ممکن است به بیمار در مورد تغییر سبک زندگی هم پیشنهادهایی داده شود؛ مثل توصیه به کاهش وزن، ورزش منظم، ترک سیگار و مشروبات الکلی و….

آیا سبک زندگی می‌تواند روی باروری تأثیرگذار باشد؟

همانطور که سبک زندگی روی ابعاد مختلف سلامت انسان‌ها تأثیرگذار است، روی باروری هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال دیده شده در زنانی که افزایش وزن یا چاقی دارند اختلالات تخمک‌گذاری و نازایی بیشتر دیده می‌شود؛ حتی در این خانم‌ها، میزان موفقیت بارداری به‌دنبال روش‌های درمان ناباروری مثل IVF، کمتر از افرادی است که وزن نرمال دارند. از سوی دیگر ناباروری در آقایانی که گرفتار چاقی هستند در مقایسه با مردانی که وزن نرمال دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. دیده شده که ناباروری در کسانی که شیفت کاری، کار فیزیکی زیاد یا ساعات کاری طولانی دارند یا با برخی مواد شیمیایی و رادیواکتیو در محیط کارشان مواجه هستند، بیشتر است.

آیا مصرف دارو‌ها و وجود برخی بیماری‌ها می‌تواند باعث کاهش باروری شود؟

مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند روی باروری تأثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال مصرف زیاد داروهای ضد‌التهاب، داروهای مهارکننده ایمنی، داروهای شیمی درمانی، ضد‌افسردگی، آرامبخش‌ها و… می‌تواند روی باروری نیز تأثیر بگذارد. وجود برخی بیماری‌ها هم مثل آندومتریوزیس، تخمدان پلی‌کیستیک، اختلالات هورمونی، اختلال غده تیروئید، اختلال ترشح پرولاکتین، برخی تومورهای مغزی و… هم می‌تواند روی باروری تأثیر منفی بگذارد.

دو میلیون بانوی ایرانی در خطر ابتلا به ناباروری

شاهین خزعلی، رئیس‌کلینیک آندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا: برآورد‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲ میلیون نفر از زنان ایرانی به آندومتریوز مبتلا هستند. این بیماری در میان خانم‌هایی که در سنین بین ۱۵ تا ۴۹ سال هستند، فراگیرتر است که یکی از عوارض آن آسیب زدن به روده‌های رحمی و تخمدان‌هاست که می‌تواند به ناباروری نیز منجر شود. بسیاری از بیماران مبتلا یا نیاز به درمان ندارند و یا با درمان دارویی مشکل‌شان حل می‌شود، ولی گاهی به‌خصوص در موارد پیشرفته‌تر ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا