چرا مربی نمی‌داند بازیکنش شب کجا بوده؟

با توجه به بروز آسیب دیدگی های مکرر بازیکنان تیم های لیگ برتری به ویژه تیم استقلال تهران که اغلب هم در خلال برگزاری تمرینات و بدون برخورد یا درگیری در مسابقات لیگ برتر رخ می دهد مصدومان زیادی در باشگاه ها در حال فیزیوتراپی و درمان هستند.

ولی الله صالح نیا در گفت و گو با ما، درباره این معضل و دلایل بروز صدمه دیدگی هایی که بدون برخورد و در خلال تمرینات رخ می دهند حرف زد.

متن صحبت های وی در ادامه می آید:

*همه وابسته مکمل هستند

یکی از موارد اصلی در بروز آسیب دیدگی های غیرعادی مصرف بی رویه مکمل هاست. متأسفانه بدنسازی امروز وابستگی شدیدی به مکمل ها و دارو پیدا کرده است.

*داروهای نامرغوب مصرف می شود

به طور جد می توان گفت که اغلب داروهایی که برای مصرف بازیکنان تیم ها تهیه می شوند دارای استانداردهای بالای بین المللی نیستند و بیشتر داروها غیربهداشتی و یا از نوع نامرغوب هستند.

*مربی حکم پدر را دارد

ضعف مدیریت در تیم و بی خبری از وضعیت بازیکن بیرون از محیط تمرین و مسابقه هم به شدت مؤثر است. یک مربی باید مانند یک پدر از زمان و مکان استراحت بازیکنش مطلع باشد. وقتی نمی دانیم بازیکن شب کجا می خوابد و قبل تمرین از کجا به اردوی تیم آمده باید انتظار این همه آسیب دیدگی را هم داشت.

*بازیکن باید استراحت فعال داشته باشد

فوتبالیست به جای استراحت فعال در زمان تعطیلی تمرینات فقط تفریح می کند. این دقیقا اشتباهی است که همه مرتکب می شوند. بازیکن باید حتی روزی که تمرین ندارد هم طبق دستورات بدنساز یا سرمربی تیم استراحت فعال داشته و روزانه تمرینات سبک هوازی اش را در برنامه داشته باشد.

*فقدان علم بدنسازی با دارو جبران می شود!

آنچه در بسیاری از تیم ها باب شده این است که وقتی مربی بدنساز از نظر علم بدنسازی پخته و کامل نیست و فقدان دانستنیهای این علم را در خودش احساس می کند برای پوشاندن این ضعف و اینکه نمی داند چطور سطح آمادگی بازیکنانش را بالا نگه دارد سراغ دارو می رود. امروزه مربیان ضعف تمرین را با مکمل ها جبران می کنند. باعث تأسف است که خانه برخی بدنسازهای امروز فوتبالی بی شباهت به داروخانه نیست.

*مصرف مواد شیمیایی خطرناک است

داروها از مواد شیمیایی تشکیل شده اند. همواره در طول تاریخ بارها و بارها توصیه شده که از وابستگی بدن به دارو و یا مواد شیمیایی بپرهیزیم ولی این موضوع اصلا در تیم های فوتبال رعایت نمی شود. مصرف بی رویه مکمل بدن فوتبالیست ها را پوک می کند. چه اشکالی دارد از مواد طبیعی مانند آجیل، میوه و خوراکی های مقوّی برای تقویت بازیکنان استفاده کنیم. به جای مکمل های رنگارنگ، غذای خوب و پرانرژی به بازیکن بدهید.

*بدنساز خصوصی قوز بالای قوز است

اتفاق دیگری که باب شده اختیار کردن بدنسازهای اختصاصی از سوی بازیکنان است. با احترام به همه عزیزانی که در رشته بدنسازی فعالیت می کنند ولی باید این را دانست که بدنسازی برای یک ورزشکار حرفه ای در سطح بالا تفاوت بسیار زیادی با بدنسازی یک ورزشکار عادی دارد. ضمن اینکه استفاده از بدنسازهای خصوصی و تداخل در برنامه تیمی فیزیک بدن بازیکن را بر هم می ریزد. این اتفاق درست همان ضرب المثل قوز بالای قوز است. اینکه کار بعضا اشتباه مربی بدنساز یک تیم با روش غلط یک بدنساز دیگر همه چیز را بر هم می ریزد.

*فوتبالیست ها هم مقصّر هستند

البته همه ایراد را هم نمی توان به بحث بدنسازی تیم گرفت. چون بعضا خود بازیکنان هم در این رابطه مقصر هستند. وقتی فوتبالیست حرفه ای فکر نمی کند، حرفه ای زندگی نمی کند، حرفه ای استراحت نمی کند، درست غذا نمی خورد، به اندازه نمی خوابد، تا ساعت ۵ صبح بیدار است، نوشیدنی هایی مصرف می کند که برای بافت ماهیچه ای اش حکم سمّ را دارد، بی رویه قلیان مصرف می کند و دهها و یا شاید صدها عادت غلط دیگر را در کنار زندگی مثلا حرفه ای اش دارد همین می شود که زمین نرفته و بازی نکرده آسیب می بیند. بازیکن را باید از این عادتهای غلط دور نگه داشت. البته تأکید می کنم که همه به این دلایل آسیب نمی بینند ولی بخشی از این مصدومیت ها هم به خاطر رعایت نکردن همین نکاتی بود که به آن اشاره شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا