برای تقویت بینایی کودکان به آنها موز بدهید

محققان دانشگاه فنی کویینزلند استرالیا نوعی موز موسوم به موز طلایی پرورش دادند که سرشار از ویتامین A. است. براساس تخمین محققان سالانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار کودک در سراسر جهان به دلیل کمبود انواع ویتامین A. جان خود را از دست می‌دهند و ۳۰۰ هزار کودک نابینا می‌شوند. در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت نیوز بخوانید.

حفظ بینایی کودکان با موز طلایی
موزهایی که در سرزمین‌های شرقی آفریقا رشد می‌کنند، بخش عمده رژیم غذایی مردم اوگاندا را تشکیل می‌دهند. این موز‌ها زمانی که سبز هستند چیده می‌شوند و سپس خرد شده و با بخار فرآوری می‌شوند. با وجود این که موز‌ها منبع خوبی از نشاسته محسوب می‌شوند، میزان سایر مواد مغذی از جمله انواع ویتامین A هستند. به همین علت محققان تلاش کردند تا نوعی موز پرورش دهند که غنی از ویتامین A. باشد.

محققان برای این منظور ژن‌های نوعی موز کوچک را که در گینه نو رشد می‌کند و به‌طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A. است به موز کاوندیش پیوند زدند و در طول چند سال گونه جدیدی موسوم به موز طلایی را پرورش دادند که رنگ آن نزدیک به نارنجی بوده و سرشار از ویتامین A. است.

تاکنون این موز تنها در ایالت کویینزلند استرالیا پرورش داده شده؛ اما اخیرا ژن‌های این گیاه به اوگاندا ارسال شده تا به انواع گونه‌های محلی پیوند شود. محققان امیدوارند تا سال ۲۰۲۱ میلادی کشاورزان اوگاندایی بتوانند گونه‌های جدید موز حاوی ویتامین A را پرورش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا