هاشمی‌طبا: همه به ساز کی روش رقصیدند

مصطفی هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در نشست خبری درباره اینکه آیا تمدید عضویتش در فدراسیون ژیمناستیک به معنای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک است، گفت: من نسبت به رشته‌های دو میدانی، ژیمناستیک و شنا حساس هستم فکر می‌کنم در درجه اول بتوان برای ژیمناستیک طرحی را پیش برد که به سایر رشته‌ها هم کمک کرد. ژیمناستیک رشته‌ای است که مستقیماً روی ورزشگاه‌های دیگر تأثیر می‌گذارد به همین دلیل تمایل پیدا کردم عضویت من در این فدراسیون ادامه پیدا کند. البته این موضوع حضور من را در انتخابات کمیته ملی المپیک تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه آیا تصمیم دارم رئیس کمیته ملی المپیک شوم، هنوز تصمیمی نگرفته‌ام و شرکت من در انتخابات به هیأت رئیسه بستگی دارد.

*موفقیت در ژیمناستیک را نباید با دنیا ارزیابی کرد

هاشمی‌طبا در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید درگاهی بتواند در فدراسیون ژیمناستیک موفق باشد؟ اظهارداشت: آدم‌ها را از روی گذشته‌شان می‌توان قضاوت کرد. درگاهی قهرمانی تیم ملی بوده اما اینکه موفق می‌شود یا خیر باید معنای موفقیت را مشخص کنیم. ژیمناستیک را نباید براساس موفقیت در دنیا ارزیابی کنیم. سطح علمی و حرکتی این رشته به جایی رسیده که دسترسی به آن با شرایطی که داریم مشکل است اما با گسترش آن می‌توانیم به نتایجی که می‌خواهیم برسیم.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در پاسخ به این سوال که اخیراً تیراندازی مشکلی را با وزارت ورزش داشته شما فکر می‌کنید داستان به کجا برسد، عنوان کرد: ورود سازمان‌هایی مثل بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری به چنین مسائلی باعث پیچیده شدن کار فدراسیون‌ها می‌شود. فدراسیون‌ها یک مؤسسه عمومی غیردولتی هستند بنابراین باید به مجمع اختیار بدهیم و وقتی مجمع تصمیم گرفت به جایی می‌رسیم که دیگر نباید مسائل را کش بدهیم. اگر کسی هم مجرم باشند دادگاه‌های عمومی رسیدگی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که قبلاً هم رؤسایی در فدراسیون‌ها برکنار شدند، شما این موضوع را مدیریتی می‌دانید یا مسائل سیاسی پشت پرده؟ عنوان کرد: شاید اشتباهات مدیریتی باشد. در انتخابات دوره قبل کمیته ملی المپیک چنین اتفاقی برای من رخ داد و کارهای بدی انجام شد اما هیچ اقدامی نکردم. شاید اگر مثل افراد دیگر بودم، شکایت می‌کردم اما وقتی مجمع تصمیم گرفت من هم گفتم نباید بیشتر از این موضوع را کش بدهم.

* دولت اجباری ندارد اساسنامه مورد تائید IOC را تصویب کند

رئیس اسبق کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش با تغییراتی در اساسنامه کمیته آن را برای تصویب به هیأت دولت فرستاده، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم IOC می‌داند یا نه. اما معنای آن دخالت دولت است. دولت اجباری ندارد آن چیزی را که IOC تائید کرده تصویب کند. بهتر بود اساسنامه را قبل از IOC به دولت می‌فرستادیم نه اینکه دولت آن را تصویب کند بلکه می‌توانستیم توافق ضمنی بگیریم که اگر مغایرتی نبود اساسنامه را به IOC می‌فرستادیم. فکر می‌کنم ضرورتی برای تغییر اساسنامه وجود نداشت. در قانون انتزاع کمیته المپیک از پارالمپیک اعلام شد اساسنامه جدید نوشته شود اما اساسنامه این ۲ همیشه از هم جدا بود.

* رئیس پارالمپیک باید در مجمع کمیته باشد

هاشمی‌طبا همچنین درباره تغییرات اعمال شده در اساسنامه و حذف رئیس پارالمپیک گفت: اشتباهی این بند را حذف کرده‌اند. اتفاقاً خوب است که رئیس پارالمپیک در مجمع کمیته باشد. IOC دستورالعمل‌هایی دارد و با وجود اینکه مخالف دخالت دولت است اما به کشورها می‌گوید نظر دولت خود را جلب کنید. اساسنامه قبلی کمیته هم مغایر با IOC نبود، آدم‌ها وقتی هستند دوست دارند اختیارات خودشان را اضافه کنند و گاهی تفکرات لحظه‌ای به آنها دست می‌دهد تا تغییراتی را ایجاد کنند.

وی افزود: حکم من را نخست‌وزیر امضا کرد. آن زمان IOC کاری نداشت و تجسسی در این مورد انجام نداد. کمیته بین‌المللی المپیک فقط سؤال می‌کند اما دخالتی ندارد مگر در موارد خاص.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی با اشاره به اینکه کمیته باید توانایی جذب اسپانسر داشته باشد، اظهار داشت: از سال ۶۵ که به کمیته آمدم آن موقع ساختمان دوطبقه‌ای اجاره‌ای داشتیم که بعد تبدیل به ساختمان گاندی شد. زمین ۱۸۰۰ متری در فرشته خریدم تا درآمد مالی کسب کنم. سهام برخی از شرکت‌ها را خریدم تا استفاده کنیم. بعد از من هم زمین‌ها فروش رفت و هم سهام‌ها؛ هر اقدامی کردم مسئولان بعدی خنثی کردند، آخرین مورد هم ساختمان گاندی بود که فروختند و نمی‌دانم پول آن چه شد. دست دولت درد نکند که بجای خود کمک می‌کند اما کمیته هم باید روی پای خود بایستد. سال ۸۴ زمین ۵ هزار متری در اشرفی اصفهانی خریدم که دچار آفت نشد.

* کمیته باید بازرس مستقل داشته باشد

هاشمی‌طبا در پاسخ به این سؤال که آیا مرجعی برای رسیدگی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: حسابرس و بازرس باید مستقل باشد، شنیدم بازرس را رئیس کمیته انتخاب می‌کند اما بازرس باید مستقل باشد تا بتواند رصد کند. به طور طبیعی این مسائل حتی در بخش خصوصی قابل پیگیری است.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی درباره اختلافات همیشگی کمیته و وزارت خاطرنشان کرد: همه باید از قوانین و مقررات تمکین کنند. کمیته یک مؤسسه کوچک است که نه شعبه دارد و نه بخش، وظایف آن هم کاملاً مشخص است که وزارت باید قبول کند. از طرفی کمیته باید سیاست‌های اعلام شده وزارت را نیز رعایت کند. هرکسی باید سرجای خودش باشد البته اختلاف نظر طبیعی است اما نباید به اجراییات کشیده شود، غیر از این باشد خودخواهی است.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان شما هم چنین اختلافاتی بود، گفت: من هر وقت در جلسات هیأت اجرایی باشم، خودم می‌رفتم و حق رأی هم نداشتم بنابراین وزیر هم نمی‌تواند بگوید باید حتماً جلسات هیأت اجرایی نزد من باشد بلکه می‌تواند از آنها دعوت کند که در این صورت جلسات هیأت اجرایی رسمی نیست.

* هیچ تیمی ندارم 

هاشمی‌طبا درباره برخی نسبت‌هایی که به وی داده می‌شود مبنی بر اینکه در صورت ریاستش در کمیته تیمی مشخص دارد، عنوان کرد: تا به حال به این موضوع فکر نکردم و تیمی هم ندارم. در انتخابات ریاست جمهوری هم تیم نداشتم.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه نشست درباره اینکه طرفدار چه تیمی هستید؟ گفت: طرفداری منطق ندارد. من بازی آلمان را دوست دارم اما طرفدار این تیم نیستم. در لیگ هم بازی پدیده را می‌پسندم چون فوتبال جانداری دارد. قبلاً هم تاج را دوست داشتم. چون تعدادی از بچه‌های این تیم با من ارتباط داشتند و سبک بازی آنها را دوست داشتم البته استقلال ربطی به تاج ندارد چون آن زمان تاج منحل شد. بعد از انقلاب سازمان تربیت بدنی باشگاه جدیدی ایجاد کرد که اساسنامه آن هم بعد از این زمان است. استقلال یارگیری خوبی نداشت و انتقال دفاع به حمله‌اش ضعیف است، فوتبال فیزیکی این تیم هم ضعیف است و مهاجمان معطل می‌مانند.

* استقلال مشکل مدیریتی دارد

وی ادامه داد: مشکل تیم مدیریتی است چون مربی زیر نظر مدیر کار می‌کند بنابراین مدیرعامل و هیأت مدیره باید بتواند نسبت به مربی اعمال نظر کند.

هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید فوتبال ما مثل حاشیه خلیج فارس شده و بعد از نتایج ضعیف مربی را برکنار می‌کنند، خاطرنشان کرد: شما سپاهان را ببینید، مشکلات مدیریتی دارد و تغییرات آن مناسب نبود، نمی‌دانم چطور مربی‌ای که کنار گذاشته شده را دوباره می‌آورند. من به مربی داخلی معتقد هستم. البته این را بگویم موضوع کی‌روش متفاوت است، او تواناست و اختیاراتی داشته که هیچکدام از مربیان داخلی نداشتند، همه به ساز او رقصیدند. ما با مایلی‌کهن ۶ بر ۲ کره را بردیم اما کی‌روش به زور یک گل می‌زند. به توانایی او اعتقاد دارم اما می‌گویم نباید سرمربی بزنیم. فوتبال ما در این مدت خوب بازی کرده اما تماشاگرپسند نبوده است.

* پاداش به فوتبالیست‌ها نباید تبدیل به باج‌خواهی شود

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی  درباره اعتراض بازیکنان فوتبال در خصوص عدم دریافت پاداش تصریح کرد: وظیفه مسئولان این است پاداش بدهند اما نباید به باج‌خواهی تبدیل شود به ویژه فوتبال که بازیکنان وضع مالی خوبی دارند. همیشه کسی که بیشتر دارد، بیشتر هم طلب می‌کند. مثلاً قهرمان سنگ‌نوردی را ببینید، او چه چیزی از فوتبال کم دارد؟ حتی قهرمان جهان هم شده است. برخی می‌گویند برای بالا بردن پرچم می‌جنگند اما به نظر می‌رسد برای پاداش می‌جنگند. فکر می‌کنم مسئولان باید به همه رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: سال ۷۶ قانونی را نوشتیم که دولت هاشمی تأئید کرد آن موقع نمی‌گفتیم مدال‌آوران به مسابقات اعزام شوند چون در این صورت نباید ژیمناستیک و یا بدمینتون را اعزام می‌کردیم. باید معادل‌سازی صورت بگیرد چرا که قهرمانان برخی رشته‌ها در آسیا هستند مانند تنیس روی میز.

* فدراسیون‌ها به وزارت ورزش پاسخگو هستند

هاشمی‌طبا درباره اختلافات خادم و کشتی تصریح کرد: فدراسیون‌های ما مستقل هستند اما همه باید اول به مردم و بعد به وزارت ورزش پاسخگو باشند. اگر وزیر به رئیس فدراسیون می‌گوید بیا باید برود. نمی‌تواند بگویم من مستقل هستم و نمی‌آیم. فدراسیون‌ها باید احترام را نگه دارند و پاسخگو هم باشند اما اینکه چرا تیم نهم شده می‌گویند چون تیم را جوان کرده‌اند که من موافق نیستم. جوانگرایی یعنی کل تیم را تغییر دهیم در صورتی که ورزشکاران در انتخابی مشخص شدند. تمرینات ۲ ماهه آخر هر تیم تعیین کننده است، من برنامه کشتی را ندارم و نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم اما یک هفته قبل از مسابقات یک نفر به من گفت سیستم سرمایشی خراب شده و ورزشکاران نمی‌توانند بخوابند، این می‌تواند یکی از علت‌های عدم نتیجه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که کشتی مشکل مدیریتی ندارد، عنوان کرد: خیر، بهتر از خادم چه کسی را می‌توانید پیدا کنید؟ او قهرمان جهان و المپیک بوده، هرکسی را بگذاریم پایین‌تر از اوست اما نمی‌دانم مشکل اساسی عدم نتیجه چه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا