وزیر میلیاردر: ۱۹ میلیون نفر در فلاکت زندگی می‌کنند

عباس آخوندی با بیان این که مبنای بنده برای همکاری صداقت بوده است، اظهار کرد: مبنای تصمیم گیری مبنای کارشناسی بوده و تصمیم به این جابجایی و تصمیم سخت گرفتم.
وی تصریح کرد: راه ناپیموده بسیاری را در پیش داریم، وضع شهرسازی در ایران بسیار آشفته است و تا رسیدن به مرحله‌ای که قابل قبول باشد کار بسیار سختی است.

وی با بیان این که حرکت و قابلیت جابجایی و قابلیت سکونت دو مسئله شهرهای کشور است، ادامه داد: در مفهوم شهر و ایران دچار سرگشتگی شده ایم. شهر در عرصه تاخت و تاز سوداگران بود و تصمیم می‌گرفتند کجا چه بسازند. بر این باورم که در ایران چند دهه درگیر خواهیم بود. وقتی نظام شهرنشینی از قائده خارج می‌شود با یک تصمیم دولتی به قائده خودش باز نمی‌گردد.

وی با اشاره به این که فرسودگی شهر‌ها از درون و حاشیه نشینی از برون دو روی یک سکه است، اظهار کرد: اساسا مفهوم شهر و قانون را از دست داده ایم، مفهوم شهروند را از دست داده ایم. در چنین فضایی تصور کنید با یک تصمیم اداری می‌توان به نقطه اول بازگشت؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ۱۵ میلیون نفر در تهران و حاشیه‌های آن زندگی می‌کنند، گفت: در تهران ۵۰۰ هزار خانه خالی داریم و از طرف دیگر عده‌ای در فلاکت زندگی می‌کنند، در کشور نیز ۱۹ میلیون نفر در فلاکت زندگی می‌کنند. این عدم تعادل را می‌توان با دستور برطرف کرد؟

آخوندی افزود: از روز اول سال ۹۲ که با شهرداری تهران جلسه داشتیم بحث ما این بود که چقدر ظرفیت شهرنشینی ایجاد شده است. الان ظرفیت جمعیت پذیری تهران بالای ۱۱ میلیون نفر است در حالی قرار بوده ۸. ۷ میلیون نفر در این شهر زندگی کند.

وی تصریح کرد: با انتقاد تلویحی از عملکرد شهردار سابق تهران اظهار کرد: اگر آقای نجفی (شهردار تهران) دو میلیون نفر به جمعیت پذیری تهران اضافه کند باید بگوید عملکرد خوبی داشته است.

وی با بیان این که در پردیس و پرند چه نشانی از ایران می‌بینید، گفت: آخر کار می‌توانیم در ناکجاآباد زندگی کنیم. واقعا راه سختی را در پیش داریم و برگشتن به مفهوم ایران در کشور به معضل تبدیل شده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بازآفرینی شهری یعنی برگشتن به مفهوم شهر، توسعه و مدیرنیته است. وقتی می‌خواهیم به این مفاهیم برسیم باید به یک ایران مدرن مدنی بر منبای حقوق و قانون برسیم.

آخوندی با بیان این که ساختن خانه در بیابان مسئله حاشیه نشینی را حل می‌کند، اظهار کرد: دو بار استیضاح شده ام و هیچ برایم مهم نیست. وقتی در مقابل سودداگران شهری می‌ایستید این بی هزینه نیست. فکر می‌کنم آخر کار آمده ایم هزینه بدهیم و اگر نمی‌خواستیم می‌رفتیم همان زندگی دانشگاهی را ادامه می‌دادیم.

وی گفت: باید اینقدر با هم گفت: وگو کنیم تا ببینیم آینده شهرنشینی کشور چیست. این حضراتی که شهرنشینی را به این وضعیت رساندند اکثرا از معماری اسلامی ایرانی حرف می‌زدند، اما آخر کار در کشور بیغوله ساختند.

به گزارش تسنیم، پیروز حناچی در حالی جای خود را به مدیرعامل سابق شرکت عمران و بهسازی شهری ایران داد که به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان عملکرد شهرداری تهران شناخته می‌شود. طی چهار سال دولت یازدهم شهرداری تهران همواره تبدیل به سیبلی برای انتقاد مسئولان و مدیران وزارت راه و شهرسازی شده بود. این رویه در چند ماه باقیمانده به زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شدت گرفت به طوریکه وزیر راه و شهرسازی اقدام به راه اندازی یکی کانال در شبکه‌های اجتماعی کرد.

وی تقریبا به طور روزانه مطالبی در نقد عملکرد شهردار سابق به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری را از طریق همین کانال منتشر می‌کرد. به موازات این اقدام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علاوه بر بازنشر این مطالب به نقل از معاون سابق آخوندی مطالب متعددی را در همین راستا منتشر می‌کرد.

گفته می‌شود تغییرات امروز وزارت راه و شهرسازی با هدف هم راستا شدن معاونت معماری و شهرسازی با شهرداری تهران در دوره جدید صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا