آمار نگران کننده طلاق زوجین در ۵ سال اول زندگی

انوشیروان محسنی بندپی در همایش منطقه ای بزرگداشت روز ملی خانواده افزود: توانمندسازی آحاد جامعه و به خصوص زنان باید در اصلی ترین نهاد خانواده پیوست داده شود و برای آن برنامه ریزی و راهبرد مشخصی تدوین شود و مهمتر از ساختارها، راهبردهایی است که هر نظام و حاکمیت تدوین و برای آن برنامه ریزی می کند.

وی گفت: برای تکریم خانواده باید نشاط، شادابی و اعتماد را به خصوص در زنان افزایش داد و زنان با توجه به مسئولیتشان در زندگی باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند.

محسنی بندپی به سرشماری سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بر اساس آن از میان ۲۱ میلیون خانواده ۸۸ درصد مرد سرپرست و ۱۲ درصد زن سرپرست بودند هرچند که در این خانواده ها به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم، تامین معیشت بر عهده زنان قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه از میان آمار زنان سرپرست خانوار ۷.۳ درصد به دلیل فوت شوهر، ۲.۲ درصد به دلیل طلاق و مابقی به دلیل از کارافتادگی همسر سرپرست خانوار شده اند، گفت: مقایسه این آمار با سال ۸۵ نشان می دهد زنانی که به دلیل فوت شوهر سرپرست شده اند افزایش یافته و از ۶.۵ درصد در سال ۸۵ به ۷.۳ درصد در سال ۹۵ رسیده است و همچنین از ۹ دهم درصد آمار طلاق در سال ۸۵ به ۲.۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است و افزایش آمار زنگ خطری است که باید برای آن برنامه ریزی درستی صورت گیرد.

بندپی به تحلیل و بررسی انجام شده اشاره کرد و گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد که ۴۷ درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی انجام می گیرد به همین دلیل ما شاهد سرپرستی زنان جوانی هستیم که به دلیل مشکلات متعدد پس از طلاق، سرپرستی خانواده را به عهده گرفته اند که ۸۰ درصد آنها نیز شغل مناسبی ندارند.

وی گفت: در چنین شرایطی باید برنامه ریزی های متعددی انجام داد و بهزیستی به عنوان نهادی که محوریت حمایت از زنان سرپرست خانوار را در شورای عالی اجتماعی کشور عهده دار است اقداماتی انجام داده به طوری که پیشگیری از طلاق و کاهش آن و حمایت از خانواده های نیازمند، راه اندازی ثبت الکترونیکی طلاق و خط ۱۴۸۰ و بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار از جمله اقداماتی است که انجام شده و بخشی نیز در دست انجام است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد خانواده ها زن سرپرستند گفت: به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار باید طرح ها و برنامه های مختلفی تدوین و اجرایی شود.

وی گفت: با راه اندازی طرح ثبت الکترونیکی طلاق در مشهد ۸.۳ درصد با کاهش طلاق رو به رو بودیم که این طرح در ۱۱ استان دیگر نیز راه اندازی می شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: توانمندسازی حلقه مفقوده آموزش ها به همه سازمان ها و ارگان هاست و این ضعفی است که وجود دارد و باید از همان ابتدا در آموزش های دوره پیش دبستانی تا دانشگاه گنجانده شود.

محسنی بندپی به طرح نظام مراقبت های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری ۹ سازمان و وزارتخانه در میان دانش آموزان اجرایی می شود و همچنین طرح توانمندسازی خانواده که در طول چند سال گذشته برای زنان سرپرست خانوار انجام شده به صورت گسترده تر در دستور کار قرار می گیرد.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی، طرح تامین مالی خرد برای گروه های همیار زنان سرپرست خانوار نیز باید به صورت گسترده تر اجرایی شود و همچنین طرح بانک اقتصادی برای زنان سرپرست خانوار نیز انجام می گیرد تا بر اساس وضعیت اقتصادی هر خانواده بتوانیم به سراغ آنها رفته و به آنها کمک کنیم.

بندپی گفت: همچنین آمادگی کامل داریم تا از نظرات و ایده های کارشناسان، سازمان های مردم نهاد، کمپین ها در زمینه های مختلف بهره مند شویم و آنها ما را کمک و مشاوره دهند.

وی گفت: اگر به دنبال سرمایه اجتماعی، نشاط و اعتماد هستیم باید در راستای ارتقای توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و توانایی زنان سرپرست خانوار اقدام کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا