وزارت بهداشت: موضوع جامعه بیهوشی حل می‌شود

دکتر ایرج حریرچی صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی، در ابتدا توضیحاتی پیرامون وضعیت نظام سلامت ارائه کرد و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حساب های سلامت، گفت: هر کشوری سعی دارد حساب های ملی سلامت داشته باشد که استانداردهای آن توسط سازمان جهانی بهداشت تعیین شده است. طبق این حساب هر اقدام بهداشتی درمانی که با سلامت مرتبط است، اندازه گیری می شود. تعداد جداول حساب ملی مختلف است که در ایران جداول ٤ گانه بررسی می شود.

وی ادامه داد: تا سال ٨٠ حساب ملی به صورت سالانه حساب نشده بود و اواخر سال ٥٠ حساب ها استخراج شده بود. سعی شد از سال ٨٠ به صورت آینده نگر حساب ها بررسی شود. در سال ٩٢ آخرین حساب ملی برای سال ٨٧ بود. اکنون سال ٩٣ و ٩٤ حاضر است و در سایت مرکز آمار قرار دارد.

حریرچی افزود: جداول مختلف تامین کنندگان، از جمله وزارت بهداشت، دولت، بیمه ها و جیب مردم را تعیین می کند و بر اساس نوع خدمت تدوین می شود.

وی گفت: در جداول مختلف هم رقم جاری و هم درصد پرداختی ها مشخص می شود. رقم ثابت در حساب های ملی سلامت دو نوع است: ثابت کل و ثابت بخش که اثرات تورم در آن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص نحوه نظارت بر اغذیه فروشی ها، گفت: وزارت بهداشت و گروه های صنفی شامل وزارت بازرگانی، تعزیرات و صنف مربوطه به وضعیت اغذیه فروشی ها و رستوران های مجاز نظارت می کنند و تذکرات لازم داده می شود. اما در این حوزه مشکل وجود دارد. برخی از رستوران ها و مواد غذایی موجود، از نظر ما بهداشتی آن ها هم مشکل دارد همچون فست فودها، نوشابه ها و انواع سوسیس و کالباس ها.

وی افزود: از نظر مقرراتی نمی توان منعی برای این موارد ایجاد کرد، اما در خصوص غذاهای دیگر همچون سالاد و برنج، نظارت بهداشتی صورت می گیرد که ما در حد توانمان برخور می کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به بار مالی تغذیه ناسالم بر روی نظام سلامت، گفت: با توجه به بازگشایی مدارس باید گفت ٢١ درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند و چاق هستند. همچنین، ١٦.١ دانش آموزان لاغر هستند. شیوع اضافه وزن و چاقی در شهرها دو برابر روستاها است. ٢٧.٥ درصد دانش آموزان غذاهای غیر مفید در هفته مصرف می کنند. ٢٥.٧ درصد نیز هر هفته نوشابه مصرف می کنند. ١٥ درصد آنها در هر هفته به طور مرتب فست فود مصرف می کنند. ٦٠ درصد دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمی کنند. ٦٨ درصد روزانه سبزیجات تازه و ٤٠ درصد دانش آموزان روزانه میوه مصرف نمی کنند.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت های مالی حمایت ها از دانش آموزان در مناطق نیازمند انجام می شود و انتخاب الگوی غذایی بد علت وجود این آمار در مناطق برخورداراست.

حریرچی با عنوان این مطلب که ٢١ درصد دانش آموزان به غذا نمک اضافه می کنند، گفت: دانش آموزان تنها یک روز در هفته ورزش می کنند. ٤٨ درصد آنها روزانه مسواک نمی زنند. طبق آمارهای دقیق ٢٧ درصد دانش آموزان تری گلیسیرید بالا دارند. ٨٦.٨ درصد مادران دانش آموزان خانه دارند و می توانند غذای سالم را برای کودکانشان فراهم کنند.

وی ادامه داد: سلامت دندان ها در کشور اصلا وضعیت مناسبی ندارد. برای رفع مشکل در این دو سال در ٦٠ هزار مدرسه ابتدایی خدمات درمانی ارائه می کنیم که ٤٥ هزار نفر برای این منظور آموزش دیدند. ٧ میلیون دانش آموز را در ٤ دوره مورد وارنیش فلورایدتراپی قرار دادیم. در روستا برای دانش آموزان خدمات دندانپزشک رایگان شده و یک میلیون و ٨٠٠ هزار بار خدمت ترمیم ارائه شده و یک میلیون و ٥٠٠ هزار نفر خدمت فیشورسیلندر دریافت کرده اند. تعداد دانش آموزان فاقد مشکلات دندان از ٨ درصد به ١٥ درصد افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مضرات دکل های فشار قوی و مخابرات، گفت: تبادل اطلاعات و استفاده از این دکل ها از لازمه ها و ضرورت های دنیای امروز است. پیش بینی شده تا سال ٢٠٢٣، ٨٥ درصد نقاط دنیا دسترسی به اینترنت وایرلس داشته باشند. ضرر این دکل ها، تاثیر فرکانس آن ها و وجود آنها مشکل روانی و حساسیت ایجاد می کند. چهره شهر نازیبا می شود و حادثه خیزی به همراه دارد. طبق بررسی های انجام شده توسط کمیته متشکل از سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، محیط زیست و وزارت ارتباطات، هیچ موردی خارج از استاندارد ملی مشاهده نشده است. ٧٠ ایستگاه سنجش آنلاین ثابت در سطح شهر راه اندازی شده و وضعیت را نشان دهد. راه اندازی دستگاه های متحرک نیز در دستور کار است. دکل های موجود در فاصله مجاز مشکلی نداشته و اگر موردی بوده برخورد شده است.

حریرچی درباره اعتراضات اخیر جامعه بیهوشی، گفت: در هفته گذشته در اکثر مراکز درمانی خدمات بیهوشی به نحوه مناسب ارائه شد و در برخی مراکز برخی اعمال انتخابی دچار خدشه شد که در حد یکی دو روزه تصحیح شد. سایر دستگاه ها نیز علت را جویا شدند و ما پاسخ دادیم، این هفته مشکل حادی ایجاد نشد. با توجه به نامه های جامعه بیهوشی در یک محیط دوستانه موضوع حل می شود.

وی افزود: وزارت بهداشت عضوی از اعضای متعدد شورای عالی بیمه است. برخی از همکاران صنفی ترجیح می دهند هر موضوعی را به وزیر و معاون وزارت بهداشت نسبت دهند. در هر زمینه ای کار کارشناسی انجام شده است. برخی مواقع از خود صنف و برخی مواقع از کارشناس حوزه نظرسنجی می شود.

حریرچی ادامه داد: متعدد از ما می پرسند چرا هزینه های بهداشتی و درمان را کنترل نمی کنید. برخی نیز معتقدند اگر قرار است هزینه کنترل شود، به یک نسبت در تمامی صنف ها کنترل شود. اما در نظر نمی گیرند که عدالت لزوما به معنی تساوی نیست. دوستان به مراجع قانونی و تولیت اعتماد کنند. متاسفانه افراد صنف معتقدند هرجا کاهشی صورت گرفته به نفع کسانی بوده که این کار را کردند.

سخنگوی درباره کتاب تعرفه ها، گفت: هفته آینده در این خصوص توضیح خواهم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا