یادداشت/ اختصاصی پنج شنبه ها

فلسفه شورا گردآوری عقول و دانش هاست

بصیر، ابوالقاسم فرجی/ شورا عبارت است از فرآیند مشورت متقابل میان دانایان، اهل فن، صاحبان تجربه، اندیشه، و نظر درباره یک موضوع که بهترین راه برای تحقق آن بحث و گفتگو میان این آگاهان است.فلسفه شورا گردآوری عقول و دانش هاست و به خاطر این حقیقت روشن و واضح است که قرآن کریم به شورا تاکید فراوان دارد.

با شورا علم کمال می گیرد، خطا نقصان می پذیرد تا آنجا که نتیجه گفتگو های شورایی دست یابی به همان صواب هایی باشد که مدنظر خداوند است.

گره برخی از معضلات اجتماعی، فرهنگی و علمی بی مشورت و اقدام جمعی گشوده نمی شود، از این رو در اسلام و تشکل های علمی، دینی و اجتماعی سفارش شده است.

امر شورا در بحث هیئات مذهبی نیز بسیار ارزمند است به طوری که شورا در هئیت های مذهبی دوران نوجوانی خود را با ۱۱ سال سن می گذراند در بسیاری از زمان ها و مکان ها به داد این تشکل مذهبی رسیده است و راهکارهای مناسبی را در اختیار مومنین قرار داده است.

همانطور که می دانیم هیئت های مذهبی ظرفیت بسیار بالایی دارند که می توانیم در جهت نشر مظاهر دینی فعالیت کنیم، هیئت مکانی است که با هر تیپ و سلیقه ای زیر پرچم اهل بیت می آیند و افراد با عشق و عواطف پاک در این جلسات حضور پیدا می کنند.

این تشکل های دینی کمترین هزینه ها را دارد، برای برگزاری یک جلسه هزینه هنگفتی را می پردازیم و به اندازه هیئت بهره برداری ندارد، هیئات ظرفیتی هستند که در هیچ جای دیگر نمی توانید مثل آن پیدا نمائید.

نکته جالب اینجاست که هیئات از شورا و سازمان تبلیغات جلوتر هستند، بسیاری از مراسم ها که حتی به ذهن کسی هم نمی رسد برگزار می کنند، حضور حماسی هیئت های مذهبی در مراسم های علمی و مذهبی نیز بسیار مشهود و تاثیرگذار است که دولت و مجلس بایستی برای هیئت های مذهبی ردیف بودجه ای تعریف کنند.

اخلاص در کار و در برابر خداوند و صداقت در برابر مردم باید به عنوان یک اصل در شورای هیئت های مذهبی توجه شود، شوراها بایستی با تعامل با ادارات و نهادها در جهت جذب حمایت های مادی و معنوی برای هیئات تلاش کنند.حل مشکل هیئت های مذهبی نظارت و کنترل، آموزش، هدایت و تربیت میدانی، برنامه ریزی و سازماندهی، اجرای پیگیری مصوبات از وظایف ذاتی شورای هیئت های مذهبی است که باید به آن توجه داشته باشند.

بازرسی مستمر و رفع آسیب ها، برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مسئولین هیئات مذهبی، فعالسازی هیئت ها در دنیای مجازی، تلاش در جهت آسیب زدایی و آفت زدایی، پارسایی در مقام و منصب، ترسیم نمودار سازمانی و جهت گیری آن، برنامه ریزی بر اساس اصل مدیریت مبتنی بر هدفاز دیگر برنامه در شورا است که بایستس در صدد تحقق آن باشند.

تصمیم موثر نیازمند اعمال و رفتارهای خاص از سوی همه است که فایده و نتیجه هر تصمیم به حسن اجرای آن است،امروز دیگر در هیئت ها متن بر حاشیه فائق آمده است، یعنی هیئت ها به سمت سخنران محور حرکت کردند که در گذشته اینطور نبوده است، در برنامه هیئت ها امروز نه تنها قرآن، احکام و تفسیر بلکه نهج البلاغ، آموزش تحکیم خانواده و حتی حضور در هیئت ها در روز سالمند در خانه سالمندان، در روز پرستار حضور در بیمارستان و در هفته کتاب با اهدای کتب به دانش آموزان نخبه و گنجینه کتاب ادارات از دیگر فعالیت های جانبی می باشد.

ذکر این نکته لازم است که بگوئیم پایگاه اصلی اسلام مساجد است ولی در شهرستان فریدونکنار برنامه های هیئت ها بعد از برنامه مساجد و تکایا برگزار می شود که این خود نشان دهنده کمال هیئت هاست و امروز خدار را شاکریم که هیئت ها مسجدی تربیت می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا