چه گیاهی برای چه گلدانی مناسب است؟

انتخاب گیاه مهیج‌ترین و مهم‌ترین بخش باغبانی گلدانی است. شاید تا به حال به نظرتان هم نیامده باشد که این بخش تا چه حد مهم است. در اینجا به نقل از فوت و فن لیست چند سوال مهم که قبل از انتخاب گیاه باید از خودتان بپرسید آمده است!

چه گیاهی برای چه گلدانی؟

۱. گلدانم چقدر بزرگ است؟

جواب این سوال به دو دلیل مهم است. باید گیاهی را پیدا کنید که با اندازه گلدان‌تان در تناسب باشد. یکی از بیشترین اشتباهاتی که مردم در دیزاین گیاهان گلدانی انجام می‌دهند این است که تعداد زیادی گیاه کوتاه را در گلدانی بلند می‌کارند. اگرچه که این ایده هم نمی‌تواند خیلی بد باشد، اما سعی کنید در این گلدان‌ها حداقل یک یا دو گیاه بلندتر هم بکارید. همچنین برای اینکه بدانید چه مقدار خاک و گیاه تهیه کنید، از قبل اندازه گلدان را بسنجید. می‌توانید برای راحت شدن کارتان قطعه‌ای کاغذ را به اندازه دهانه گلدان‌تان ببرید و در هنگام خرید گیاهان به همراه داشته باشید.

۲. گلدان‌هایم چه مقدار نور خواهند داشت؟

این سوالی است که باید صادقانه به آن پاسخ دهیم. بسیاری از ما میزان نور دریافتی گلدان‌هایمان را بیشتر از حد واقعی آن تصور می‌کنیم. برای این اندازه گیری، نقطه‌ای از خانه یا باغچه، که می‌خواهید گلدان‌تان را در آنجا قرار دهید، را در طول یک روز زیر نظر داشته باشید و حساب کنید گیاه چند ساعت آفتاب مستقیم دریافت می‌کند. سپس با توجه به میزان نور دریافتی گیاه مناسب را انتخاب کنید.

۳. چقدر می‌توانم از گیاهانم مراقبت کنم؟

اگر زیاد مسافرت می‌روید و یا به هر صورت زمان زیادی برای رسیدگی به گیاهان‌تان ندارید، از گیاهانی که مراقبت کمتری می‌طلبند و خشکی را هم بهتر تحمل می‌کنند، استفاده کنید. بعضی گیاهان در صورتی که خشکی بکشند، دچار استرس زیادی می‌شوند. پس انصاف نیست آن‌ها را بکارید و بعد هم به امان خدا ولشان کنید! البته این مشکل را می‌توان با استفاده از گلدان‌های جدیدی که آب را چند روز نگه می‌دارند حل کرد، اما بهتر است به جای این کار از گیاهانی که از خشکی محیط لذت می‌برند استفاده کرد.

۴. گلدان‌هایم نزدیک شیر آب خواهند بود؟

گیاهان گلدانی نیاز فراوانی به آبیاری دارند. اگر نزدیک محل گلدان‌هایتان شلنگ یا شیر آبی وجود ندارد این به معنی کشیدن ظرف‌های سنگین آب تا گلدان‌ها است! در زمان انتخاب گیاه این مسئله را در نظر داشته باشید و فکر نکنید بی اهمیت است چرا که به همین خاطر ممکن است گاهی تنبلی کنید که به گیاهان‌تان آب بدهید. پس ممکن است دوباره بخواهید گیاهانی که خشکی را بیشتر تحمل می‌کنند انتخاب کنید.

۵. چه شکل و رنگی می‌خواهم؟

بهتر است که قبل از رفتن به گل فروشی شکل و رنگ گیاهانی که لازم دارید را انتخاب کنید. پس به گلدان‌هایتان نگاه کنید و فکر کنید که چه مدل گیاهانی بیشتر با آن‌ها مچ می‌شوند. دوست دارید از رنگ‌های مکمل استفاده کنید یا متضاد؟ البته احتمال زیادی وجود دارد که با رفتن به گلفروشی و دیدن گیاهان خوش آب و رنگ تمام تصمیم‌های قبلی خود را دور بریزید!

۶. گلدان‌هایم در مکان امن و مناسبی هستند؟

خیلی از گیاهان دوست ندارند در معرض باد قرار بگیرند. گیاهانی با برگ‌های بزرگ و پهن در این حالت شکسته می‌شوند و یا مانند یک بادبان عمل می‌کنند و یک گلدان بزرگ را هم واژگون می‌سازند! بعضی گیاهان که میوه یا گل‌های سنگینی دارند، در صورت وزش باد دچار شکستگی شاخسار می‌شوند.

بر عکس اگر گلدان هایتان را در محل امن و محصوری گذاشته اید، این مکان می‌تواند مانند یک فر گرم شود و گیاهانی که گرما را دوست ندارند، بسوزاند!

۷. به گلفروشی‌های محلی بروید و سوال بپرسید!

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید در خرید گیاهان‌تان رعایت کنید این است که آن‌ها را از مکان‌هایی بخرید که گیاهان سالمی دارند. درحالی که ممکن است خرید گیاهان از یک مغازه بزرگ‌تر ارزان‌تر در بیاید، ولی، چون این گیاهان مراقبت کمتری دیده اند و تحت استرس بوده اند عمر کمتری هم خواهند داشت پس عملا پول‌تان هدر می‌رود.

انتخاب گیاهان از گلفروشی‌های اطراف‌تان خوبی دیگری هم دارد. این گلفروشی‌ها بیشتر گیاهانی را دارند که با شرایط آب و هوایی منطقه شما می‌خواند!

قبل از دست به کار شدن این چند سوال ساده را از خود بپرسید و بعد با خیال راحت به خرید بروید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا