حریرچی: در حوزه سلامت، جناح‌بندی سیاسی نداریم

ایرج حریرچی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید حججی، گفت: این شهید بزرگوار فرهنگ شهادت را بار دیگر به منصه‌ظهور گذاشت و نشان داد که فرهنگ شهادت هنوز زنده و در فرهنگ ما ریشه دوانیده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در استان زنجان عملکرد مسئولان در حوزه بهداشت و درمان بسیار خوب بوده است، افزود: مسئولان در این حوزه عملکرد خوبی داشته‌اند، به طوری که پارسال حدود ۲۳ میلیون بیمار معالجه سرپایی در این استان به صورت شبانه‌روزی درمان شده‌اند و این مسئله با وجود اینکه در این زمینه اشتباهات و مشکلات درمان نظیر اینکه دارو اشتباه تجویز شود و یا مشکلاتی در این زمینه صورت گیرد باید مدیریت شود که مدیریت این مجموعه توسط دکتر بیگلری و نبود مشکل در این زمینه نشان از توسعه عظیمی در استان دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: انستیتو پاستور ایران یکی از حساس‌ترین مراکزی بود که در جهت انتخاب مدیر باید به آن توجه می‌شد و همواره دغدغه وزارت بهداشت این بود که چه کسی باید در سمت مدیریت این مرکز مهم و استراتژیک انتخاب شود که با وجود دکتر بیگلری، همه نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: رئیس جدید دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان باید توجه داشته باشد که وظیفه سنگینی را بر دوش دارد؛ چرا که مسئولیت بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و حتی آن‌هایی که مراجعه نمی‌کنند بر عهده ایشان است و باید در این زمینه همت و تلاش خود را به کار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از آموزه‌های اسلامی ما که همواره در نظام سلامت جهانی نیز گوشزد می‌شود، این است که هیچ کاری در حوزه سلامت نباید انجام شود، مگر اینکه فقرا در ابتدای امر از آن بهره‌مند شوند.

حریرچی خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که در حوزه سلامت هر کسی در مشکلات سلامتی به اندازه توانش باید پرداخت کند ولی به اندازه نیازش باید دریافت کند و این امر عین عدالت است و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که در حوزه سلامت جناح‌بندی سیاسی نداریم و اگر همه جناح‌ها در حوزه سلامت یکی باشند، هنوز حوزه سلامت را نمی‌توانیم به نقطه ایده‌آل برسانیم.

در ادامه این مراسم، رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: وقتی مسئولیت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان را به عهده گرفتم، چیزی نداشتم که به آن دلخوش کنم و وقتی اوضاع و شرایط درمانی شهرستان خدابنده را دیدم شاهد این بودم که وضعیت بسیار اسف‌بارتر از آن است که گفته می‌شود ولی همواره تلاش کردم که هر آنچه که از توانم بر می‌آید انجام دهم.

علیرضا بیگلری خاطرنشان کرد: در این سال‌ها ۷ بار وزیر بهداشت به این استان سفر کرد و شاهد همه مشکلات استان به طور مستقیم بود و این نشان از حجم کاری است که در این حوزه صورت گرفته است.

رئیس سابق دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: طرح تحول سلامت فرصتی بود برای کار کردن و این فرصت طلایی را ما خوب کار کردیم، به طوری که به اذعان وزیر بهداشت، ما کاری را در این چهار سال انجام دادیم که کار ۴۰ سال بود.

بیگلری با اشاره به اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با پایه‌گذاری یک خیر کار خود را شروع کرده است، گفت: در حال حاضر این دانشگاه در ۶۴ رشته مقطع دانشجو می‌گیرد و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته است.

وی تصریح کرد: امید است که هر کسی که در این جایگاه قرار گرفت، کمکش کنیم و سعی کنیم که قوت دانشگاه و این قدر و مرتبه را حفظ کنیم.

بیگلری تصریح کرد: در انتخاب رئیس جدید این دانشگاه کار به جایی کشید که قرار شد فردی را از خارج دانشگاه برای این سمت انتخاب کنیم و من مخالف این موضوع بودم؛ چرا که هر فردی با داشتن مدیریت بالا هم اگر وارد این دانشگاه شود به دلیل غریبه بودن با شرایط این دانشگاه باز هم از افرادی که در این دانشگاه مشغول خدمت هستند، عقب‌تر است.

وی با اشاره به اینکه نامردی از این صنف نباید دیده شود، افزود: اخلاق حرفه‌ای، شایسته‌ترین دارایی این صنف است و باید آن را حفظ کنیم. همچنین تعامل با وزارتخانه خیلی مهم است و با توجه به اینکه ما در سازمانی کار می‌کنیم که سخت‌ترین کارها را بر عهده دارد و هیچ دستگاهی کارش سخت‌تر از وزارت بهداشت نیست.

رئیس سابق دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افرود: واقعیت این است که آنچه در توان داشتم انجام دادم اما هنوز دو کار مهم در استان وجود دارد که همت مسئولان را می‌طلبد و این مهم شامل راه‌اندازی بنیاد ژنتیکی که به‌زودی افتتاح خواهد شد که با افتتاح این مرکز روزی ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مراجعه‌کننده خواهد داشت و کار بزرگی در حوزه سلامت استان خواهد بود و بیمارستان ولیعصر ۲ که باید در این زمینه بیشترین کار کنیم.

در ادامه، رئیس جدید دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز افزود: افرادی برای سکان‌داری دانشگاه از بیرون از دانشگاه معرفی شده بودند که دکتر بیگلری آن را توهین به دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان دانست و با آن مخالفت کرد؛ چرا که در این ۱۲ سال نشان ‌داده‌ایم که دانشگاه به درجه‌ای از بالندگی رسیده است که می‌تواند کار خود را انجام دهد و این خود اتکا بودن دانشگاه به این معنی نیست که ما تعاملاتی با خارج از دانشگاه نداریم.

پرویز قزلباش ادامه داد: زنجان در آینده بهشت خیرین خواهد بود و ما این را به جد دنبال می‌کنم که نمونه آن انجمن مهرانه و نیز کلنگ‌زنی بیمارستان ولیعصر ۲ که با کمک خیرین حدود ۴۲۰ تخت را در استان افزایش می‌دهد، است.

وی خاطرنشان کرد: همواره در حوزه درمان و بهداشت دو مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که عبارتند از پاک‌دستی و توجه به مسائل اخلاقی و عدم تفکرات سیاسی در کار و همواره باید توجه داشت که اگر کاری در این حوزه انجام شده، به واسطه همدلی و همکاری بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا