بلاغ گزارش می‌دهد؛

«تاسوعا» فرهنگی به جامعیت اسلام

بصیرنیوز، تبدیل تاسوعا و  عاشورا به یک فرهنگ و اندیشه و تداوم آموزه‌های آن، دلیل تاکید فراوان ائمه اطهار(ع) بر زیارت کربلا است.

شب‌های قدر، شب‌های عید فطر و قربان، عرفه، نیمه شعبان، اربعین، عاشورا و حتی هر شب و روز جمعه، زیارت امام حسین(ع) مورد تاکید قرار گرفت.

پس از آفرینش تاسوعا و عاشورا توسط شهیدان کربلا و تبدیل آن به یک فرهنگ توسط اهل بیت(ع) این فرهنگ عظیم انسانی و این رخت برومند که سایه‌های آن تنها بر زندگی شیعیان و مسلمانان، بر آفاق حیات بشریت سایه خود را گسترانیده و چهره‌های بزرگ ظلم ستیزی چون گاندی را به تواضع در برابر آن واداشته است، نیازمند صیانت و حفاظت بوده و است.

صیانت در برابر امواج بنیان کن جهالت‌ها و عداوت‌ها، حفاظت از آسیب‌های دوستان نادان و دشمنان دانا، تلاش و مجاهدت در برابر فراموشی عاشورا یا اهداف آن، مقاومت در برابر تحریفات گوناگون لفظی و معنوی است.

تاسوعا، فرهنگی به جامعیت اسلام دارد و ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، معنوی و سیاسی که در کلیت اسلام شاهدیم، در این فرهنگ نیز متجلی بوده و غفلت از ابعاد چند وجهی این فرهنگ، خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

رضا قلی‌تبار کارشناس علوم دینی در گفت‌و‌گو با بلاغ، با بیان اینکه اگر دین در نماز، روزه و یک سری اعمال خاص منحصر می‌شد و کاری به سامان دهی امور جامعه در بخش‌های مختلف نداشت؛ برای قیام و نهضت حسینی و تاسوعا و عاشورا دلیلی وجود نداشت، اظهار کرد: کشورهای استعماری و در راس آنها انگلستان و آمریکا با اعتبارات افسار گسیخته مالی، تبلیغات رسانه‌ای و فشارهای سیاسی دائم تکرار می‌کنند که دین از سیاست جدا است و این همان اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی است که از اسلام فقط به ظاهر آن پرداخته و اصولی مانند جهاد، تولی و تبری و مهم‌تر از همه امربه معروف و نهی از منکر را کنار زده است.

وی با اشاره به اینکه محافل و آیین‌های سوگواری محرم و امام حسین(ع) باید معرفت‌افزا و تربیت‌کننده افراد ظلم‌ستیز، حقیقت‌طلب و عدالت‌خواه باشند، افزود: نباید به بهانه سیاسی نکردن دین که دسیسه دشمنان تشیع است در دام آنها افتاده و در مسیری غیر از نهضت بلند عاشورا قدم برداریم.

قلی‌تبار تصریح کرد: سیره سیاسی حضرت سیدالشهدا(ع) موضوعات متعددی چون امامت، مخالفت با یزید، ایراد خطابه در مراسم حج برضد معاویه را در بر داشته است، که خود از عوامل پیدایش نهضتی با عنوان نهضت حسینی شدند.

کارشناس علوم دینی یادآور شد: انتخاب شیوه‌های درست و عملکرد صحیح این امام همام در مسائل مختلف سیاسی زمان خود در نهایت منجر به انتشار شعار «پیروزی خون برشمشیر» بر عالم هستی شده و اکنون شهامت و آزادگی حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) در میان جهانیان در حال همه‌گیری است.

دانیال علوی کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه به واقع می‌توان حضرت ابوالفضل را الگوی بی‌نظیر انسانیت در طول تاریخ بشری دانست که با رشادت بی مثال خود، مفهوم عدالت خواهی را معنا بخشید، گفت: ستم‌ستیزی، عزت‌طلبی، پاسداری از اسلام و ارزش‌های اسلامی و شهادت در واقع جمع میان سیاست و معنویت است که در میان آن امر به معروف و نهی از منکر نیز به عنوان مهم‌ترین درس رویداد تاسوعا و عاشورا بروز پیدا کرد.

وی افزود: امام حسین(ع) و دیگر عاشوراییان هرگز از ایستادگی در برابر یزید و حکومت اموی تردیدی به خود راه ندادند و با ایثار جان خود درخت اسلام را آبیاری کردند، آنان به نتیجه‌ای طولانی مدت فکر می‌کردند و ذهنشان همچون روشنفکران محدود به زمانه خود نبود.

سیداحمد حسینی دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: تاسوعا مظهر نمایش دلداگی به ولایت و ایستادگی در راه حق است.

وی با اشاره به اینکه پیروی از ولایت فقیه تنها با سخن و شعار نیست و باید به صورت عملی آن را نشان داد، تصریح کرد: تمام محرم، به ویژه تاسوعا در کنار عاشورا نکات بسیار مهمی داشت که می‌تواند برای برنامه زندگی بشر از ان در هر زمانی بهره گرفت.

این دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی با بیان اینکه اندیشه ولایت‌پذیری حضرت ابوالفضل(ع) برای تمامی مدعیان ولایت‌پذیری درس بزرگی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: شجاعت، ایستادگی، نترسیدن در برابر تهدیدهای دشمن، عمل به موقع و بدون انفعال از دروسی بود که تاسوعا به انسان‌ها آموخت.

به گزارش بلاغ، یکی از بهترین زمان‌هایی که می‌باید از آن برای ادامه زندگی بهره گرفت تاسوعا و عاشورای حسینی است چرا که علاوه بر معنویت، دروسی ماندگار از صحرای کربلا برای تمامی انسان‌ها به ارث گذاشته شده است که شاید دیگر شاهد این امر نباشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا