خطوط هوشمند شیوه جدید کلاهبرداران فضای مجازی

سرگرد مهدی شکیب، رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص خدمات نوین شرکت مخابرات در زمینه ارائه خطوط هوشمند مبتنی بر ارزش افزوده و پیش شماره‌هایی مانند ۹۰۹ و ۷۰۷۰ گفت: با توجه به درآمدزایی این نوع سرویس‌ها برای اجاره کنندگان خطوط هوشمند، کسب‌ و کارهای متعددی تقاضای دریافت این خطوط را دارند که معمولا به ارائه خدمات مشاوره­‌، پزشکی، روانشناسی، قصه گویی و… می‌پردازند. خطوط هوشمند نه تنها دارای مزایا برای اجاره کنندگان این خطوط هستند بلکه برای کاربران این خطوط نیز خدماتی را در بر دارد. به کارگیری مختلف این خدمات منجر به صرفه‌جویی در زمان و در دسترس بودن انواع مشاوره و خدمات برای کاربر می‌شود.

سرگرد شکیب در ادامه اظهار کرد: این نوع درآمدزایی مبتنی بر یک سرویس ارزش افزوده مخابرات، تا کنون متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده ، حال کلاهبرداران برای کسب درآمد و سوء استفاده از این سرویس اقدام به ترغیب افراد از روش­های متفاوت می‌نمایند. به عنوان مثال این سودجویان با خطوط هوشمند به صورت تصادفی به تلفن ثابت یا همراه شهروندان تماس برقرار می­کنند و قبل از اینکه مخاطب تماس را پاسخگو باشد تماس را قطع کرده و دریافت کننده تماس از روی کنجکاوی اقدام به برقراری تماس با آن شماره می‌کند و بدون اینکه مطلع باشد با خط هوشمند ارتباط برقرار نموده و این امر برای وی به ازای هر دقیقه و یا هر تماس مبلغ مشخصی علاوه بر هزینه مکالمه بر روی قبض تلفن را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: اخیرا پلیس فتا گزارشاتی دریافت نموده­ که نشان می­دهد افراد سودجو اقدام به ثبت آگهی­های دروغین با شرایط استثنایی می‌نمایند تا کاربران را برای ارتباط گیری با این خطوط هوشمند ترغیب نمایند. حال افراد برای دریافت اطلاعات در مورد آگهی اقدام به تماس با شماره اعلامی آگهی دهنده می­نمایند که شماره درج شده همان شماره هوشمند است. به محض برقراری تماس هزینه این سرویس برای تماس گیرنده محاسبه و بدون دریافت خدمات برای تماس گیرنده مبلغ مورد نظر به حساب شماره وی منظور خواهد شد.

سرگرد شکیب در ادامه اظهار کرد: اجاره گیرندگان این سرویس موظف هستند در ابتدای مکالمه به مشاوره گیرنده اعلام کنند که در ازای هر دقیقه یا تماس تلفنی انجام شده مبلغ مشخصی علاوه بر هزینه مکالمه بر روی قبض تلفن شخص تماس گیرنده اعمال خواهد شد. در غیر این‌صورت مرتکب جرم می­شوند و در صورت شکایت کاربران قابل پیگیری می­باشد.

وی گفت: شرکت­های مخابرات، شرکت ارتباطات زیر ساخت و سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی کشور ارائه دهندگان و متولیان اصلی این سرویس هستند و با توجه به اینکه قبوض به صورت دوره­ای صادر می­شود شهروندان می­توانند در صورت به دام افتادن در این نوع کلاهبرداری سریعا به شرکت مخابرات منطقه مراجعه نموده و یا از طریق سایت شرکت ارتباطات زیر ساخت: www.tic.ir قسمت “پاسخگویی به شکایات” گزارش نموده تا از متضرر شدن‌های بعدی خود جلوگیری و برخوردهای لازم جهت پیشگیری از کلاهبرداری بعدی معمول گردد.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در انتها از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا