بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران خطاب به رئیس جمهور

هدف هیئت نظارت ناآرام‌ کردن جو دانشگاه و حمایت از افراطیون است

به گزارش پایگاه خبری بصیر به نقل از فارس، در روزهای اخیر و با آمدن هیئتی به نام هیئت نظارت بر دانشگاه‌ها به دانشگاه مازندران که با هدف نظارت بر عملکرد رئیس این دانشگاه صورت گرفت شاهد برخی ناآرامی‌ها در فضای سیاسی بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی استان مازندران بودیم که در این راستا بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به دکتر روحانی رئیس جمهور نسبت به ایجاد این ناآرامی‌ها در دانشگاه‌های کشور هشدار داد.

در ابتدای این نامه آمده است: مایه مباهات است که ملت شریف ایران در ویترین انتخابات یازدهم ریاست جمهوری،گزینه و مشی‌اعتدال را برگزید.

که همانا موجب یکپارچگی و سرفرازی ملت خواهد می‌شود که به طور دقیق “خیر الامور اوسطها” امیدها زنده شد که چهار سال اعتدال،چهار سال دوری از افراط و چهار سال اعمال و تصمیم‌های برخاسته از خرد و تدبیر را شاهد باشیم.

اعتدال در انتخاب هیئت وزیران،اعتدال در سیاست خارجی و داخلی، و بالاخره اعتدال در تمامی عرصه‌های مدیریتی و نظارتی ضروری است.

 بی‌شک این انتظار خواسته جمع محدودی نبوده بلکه میل دست کم ۱۸ میلیون ایرانی است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در طول عمر چند ماهه دولت تدبیر و امید، بعضاً از این خط و چارچوب فاصله گرفته شد و رگه‌هایی از افراط در سطوح مختلف عیان شد.

از مصادیق این مدعا این است که از چند روز قبل نمایندگانی از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در قالب هیئتی متشکل از رؤسا و مدیران اسبق برخی دانشگاه‌ها با عنوان «هیئت نظارت و ارزشیابی» به دانشگاه‌های بزرگ کشور اعزام شده تا به ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها در چند سال اخیر بپردازند.

در ادامه این نامه بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران با اشاره به حضور این هیئت نظارت در دانشگاه مازندران آورده‌اند: اگر بنا است که نظارتی صورت گیرد یا تغییری انجام شود،نیازی به ساختار شکنی و پرداختن به امور ظاهری و پرحاشیه نیست و ساز و کار تغییر ریاست از مسیر دیگری که لازمه‌اش بررسی کارشناسانه است،می‌گذرد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: اگر حضور چنین هیئتی در دانشگاه‌ها پذیرفته شود باز لزوم تشکیل جلسات متعدد و پرحاشیه‌ای با اساتید،کارکنان و دانشجویان با عنوان «جلسات تحقیق و بررسی» ناشناخته است.

به ویژه اینکه جلسات مذکور به صورت دیدار عمومی و حتی با حضور افرادی خارج از دایره دانشگاه برگزار می‌شود.

در ادامه این نامه آمده است: غالباً پیش از شروع نشست نیز تجمعی از دانشجویان مخالف و منتقد ریاست دانشگاه در محل تشکیل جلسه شکل گرفته که همه‌گیر شدن این موضوع و اینکه افراد معترض در دانشگاه‌های مختلف عمدتاً از یک طیف و غالباً افراد اصلی و سابق یک تشکل منحله دانشجویی است.

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به مشکوک بودن محل برگزاری جلسات شورای نظارت آمده است: برگزار شدن جلسات در مکانی از دانشگاه که توان بالقوه بالایی برای تنش و التهاب از یک سو و نحوه برگزاری و مدیریت جلسه که در هنگام ایجاد تنش،کوچک‌ترین تلاشی برای آرام کردن فضا نمی‌شود، به همراه موارد قبلی به ناچار بوی نامطبوع هماهنگی برنامه‌ریزی و تعمد را به مشام می‌رساند، و تنها نتیجه‌ای که می‌توان از این گزاره دریافت،این است که هدف از اعزام چنین هیئت‌هایی،تنها ناآرام کردن جو دانشگاه‌ها،خیزش دانشجویان (غالباً دارای خط فکری خاص)،ربط دادن مشکلات کلان کشوری و مملکتی به مدیریت دانشگاه و حتی ایجاد نارضایتی کاذب علیه مدیریت و ریاست دانشگاه‌ها و نهایتاً سندی است عینی برای تصمیم تعویض رئیس.

حال بماند که در این تجمعات و نشست‌ها چه اهانت‌هایی به قشر ارزشی و ارزش‌های جامعه رفته است.

در ادامه این نامه آمده است: اگر تغییری در مدیریت دانشگاه رخ دهد، ناگزیر اذهان متوجه این نکته می‌شود که این تغییرات از پیش تعیین شده بود چرا که ایرادهایی از قبیل استخدام اساتید ارزشی،برخورد با هنجارشکنان و پیشبرد برنامه تفکیک جنسیتی و … نه تنها دلیلی برای عزل نیست نقطه قوت و دال بر ابقا است.

در بخش پایانی این نامه نیز آمده است: مع‌الوصف خواسته فرزندان خیرخواهتان در دانشگاه مازندران در ابتدا همان حفظ مشی مقدس اعتدال در تمامی امور و تمامی جنبه‌های مدیریتی و جلوگیری از کینه‌توزی و افراط در بخش‌های خاص همانند موارد یاد شده است، که مبادا افراطیون و فتنه‌گران دوباره جایگاه مقدس دانشگاه را جولانگاه افکار سیاسی خویش قرار دهند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جایی نیست که گروهی نابه‌خردانه با انحصارطلبی سعی در یک دست کردن این مجموعه عظیم داشته باشند. چرا که دانشگاه مکانی است نه سیاست‌زده، بلکه جایی است برای تضارب آرا برای نیل به حقیقت.

و حالا نتیجه انحصار و افراط، فرو رفتن در چاهی است که به دست خود کنده می‌شود و این همانی است که بارها خود فرموده‌اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا