قایق‌های صلواتی برای زائرین اربعین حسینی +عکس

موسم زیارت اربعین حسینی (علیه السلام) که از راه می رسد، هرآنچه در مسیر پیاده روی اربعین در زمین و آسمان است به خدمت زائران حسینی در می آید.

در این راستا، استان بصره همسو با دیگر استان های عراق خود را برای استقبال و خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی آماده می کند، با این تفاوت که استانداری بصره صرف نظر از تسهیلات در نظر گرفته شده برای انتقال زوار حسینی از راه های زمینی و هوایی، تسهیلاتی را برای انتقال زائرین از طریق راه های آبی نیز در نظر می گیرد.

در این راستا، زائرین اربعین حسینی از طریق با استفاده از قایق ها و بلم هایی که به رایگان در خدمت زوار قرار می گیرند، از طریق نهرها، رودها و تالاب های استان بصره به کربلای معلی انتقال داده می شوند.

امسال نیز همچون سال های گذشته، با آغاز راهپیمایی اربعین حسینی، دستگاه های ذیربط در استان بصره با همکاری خادمان زائرین اربعین در این استان اعلام کردند که روزانه ۲۰ قایق به صورت رایگان آماده انتقال زائرین اربعین حسینی از مناطق «عشار»، «ابو الخصیب» و «فاو» به کربلای معلی هستند.

یکی از مهمترین ویژگی های مسیر آبی نسبت به مسیرهای دیگر، به ویژه مسیرهای زمینی با توجه به واقع بودن استان بصره در جنوبی ترین نقطه عراق، کوتاه شدن راه و کم شدن ساعات سفر برای زائرین اربعین حسینی است که سعی دارند، روز اربعین حسینی در کربلای معلی حضور داشته و در مراسم سوگواری این روز در حرم سید الشهداء مشارکت داشته باشند.

خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی در استان بصره تنها به انتقال آنها به واسطه قایق و بلم محدود نمی شود، بلکه صاحبان این قایق ها و بلم ها خدمات دیگری چون تغذیه زائرین و تامین نیازهای دیگر آنها را نیز انجام می دهند.

«بلال توفیق»، صاحب یکی از قایق ها تاکید می کند که کار انتقال زائرین اربعین حسینی به صورت رایگان و در تمام ساعات شبانه روز از روز بیست هشتم محرم آغاز می شود و تا روز پنجم ماه صفر ادامه می یابد.

توفیق درباره مسیر نیز می گوید: امسال قایق ها اقدام به انتقال زائرین اربعین حسینی از دو منطقه النجیبیة و الفیحاء به منطقه الکرمة می کنند و از منطقه الکرمه انتقال زائرین به واسطه قایق های دیگر تا کربلای معلی صورت می گیرد.
وی تاکید می کند: با پایان زیارت اربعین آنها زائرین حسینی را از منطقه الکرمه به دو منطقه النجیبیة و الفیحاء جهت بازگشت به مقصدهای خود جابه جا می کنند.

انتقال زائرین اربعین حسینی از مسیرهای آبی بصره به کربلای معلی در میان اهالی این استان قدمتی دیرینه دارد و به بیش از صد سال قبل باز می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا