مخالف گروه‌های فلسطینی با توافق ۲۰۰۵ قاهره

گروه‌های فلسطینی اعلام کردند بازگشایی گذرگاه‌ها بر اساس توافق ۲۰۰۵ قاهره را مردود می‌دانند.

 «احمد بحر» نائب رئیس شورای قانونگذاری فلسطین اعلام کرد بازگشایی گذرگاه رفح بر اساس توافق ۲۰۰۵ قاهره «قابل قبول» نیست.

بر اساس گزارش وبگاه «الرساله»، «صلاح البردویل» عضو دفتر سیاسی حماس نیز اعلام کرد توافق ۲۰۰۵ قاهره به صورت موقت و در سایه حضور اشغالگر در نوار غزه امضا و فقط برای یک سال تمدید شد؛ اکنون زمان آن به پایان رسیده است.

البردویل تأکید کرد حماس صحبت دوباره از این توافق را نمی‌پذیرد زیرا به مثابه بازگشت نقش اشغالگر در گذرگاه رفح است، گذرگاهی که امور آن مربوط به فلسطین و مصر می‌شود و هیچ طرف دیگری حق مداخله ندارد.

«طلال ابوظریفه» عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک نیز صحبت دوباره از توافق ۲۰۰۵ را مردود دانست، وی گفت این توافق برای یک سال است، مهلت آن تمام شده و اکنون توجیهی برای ادامه این توافق وجود ندارد.

«کاید الغول» از دیگر رهبران جبهه دموکراتیک اعلام کرد این جنبش مخالف با امضای راه‌اندازی گذرگاه‌ها مربوط به سال ۲۰۰۵ میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل است.

«عزام الاحمد» عضو کمیته مرکزی فتح و رئیس هیأت مذاکره‌کننده این جنبش دوشنبه هفته گذشته که حماس گذرگاه‌ها را به تشکیلات خودگردان تحویل داد، اعلام کرد همه امور از طرف فلسطینی آماده است و نیروهای اروپایی بر اساس توافق قاهره ۲۰۰۵ در گذرگاه رفح مستقر خواهند شد.

در تابستان سال ۲۰۰۵، رژیم صهیونیستی با برچیدن شهرکهای صهیونیستی در نوار غزه، نیروهای نظامی خود را از این بخش از سرزمین‌های فلسطینی خارج ساخت و اداره امور آن را به تشکیلات خودگردان فلسطینی واگذار کرد.

براساس توافقی که بین مصر و اسرائیل به دست آمد، قرار شد گذرگاه مرزی رفح توسط ماموران تشکیلات خودگردان فلسطینی و با حضور ناظران اتحادیه اروپا فعالیت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا