چوب تخمه‌های چینی لای چرخ اشتغال داخلی

این روزها خبرهایی از ساز مخالف چینی‌ها با ایرانی‌ها در تجارت به گوش می‌رسد اما همچنان چین در صدر واردکنندگان کالا به کشور قرار دارد. از جمله محصولات وارد شده از چین به ایران، تخمه آفتابگردان بوده که در سال ۹۵ رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده، این واردات باعث شده است تا کمر تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان خم شود؛ استانی که همواره در صدر استان‌ها با بیشترین نرخ بیکاری قرار دارد.

 

بیکاری معضلی است که بارها و بارها در مورد آن مطالب بسیاری نوشته شده و راهکارهایی نیز برای خروج از آن ارائه شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند باید در ابتدا شرایطی را فراهم کرد که حتی‌الامکان افرادی که هم اکنون مشغول فعالیت هستند، بیکار نشوند و سپس طرحی برای اشتغال بیکاران طراحی و پیاده‌سازی شود.

یکی از راه‌های جلوگیری از بیکار نشدن شاغلان، کاهش واردات محصولاتی است که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود؛ موضوعی که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به نوعی به آن اشاره شده است، اما در واقعیت به آن عمل نمی‌شود، به عنوان نمونه می‌توان به واردات تخمه آفتابگردان از کشورهای دیگر به خصوص چین اشاره کرد. بر اساس آمار گمرک در سال ۱۳۹۵، بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۷۸ تن دانه آفتابگردان از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. این حجم از واردات تخمه آفتابگردان باعث شده است که در سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۶میلیون و ۱۴هزار و ۵۲۹ دلار ارز از کشور خارج شود که ارزش ریالی این مبلغ، ۳۹۳میلیارد و ۸۹۸میلیون و ۴۹۱هزار و ۸۳۸ تومان بوده است. در آمار و اطلاعات مربوط به گمرک جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اتریش، آذربایجان، ارمنستان، امارات‌متحده‌عربی، اوکراین، بلغارستان، ترکیه، چین و روسیه به عنوان واردکنندگان تخمه آفتابگردان به ایران یاد شده است و در این میان چین با فروش بیش از ۸۲هزار تن دانه آفتابگردان به کشور درآمد ۱۱۱میلیون و ۹۳۷هزار و ۴۸۸دلاری را نصیب خود کرده و بزرگ‌ترین صادرکننده دانه آفتابگردان به ایران بوده است.

واردات تخمه آفتابگردان از کشورهای دیگر به خصوص چین در حالی صورت گرفته است که چند استان کشور از جمله استان کرمانشاه تولیدکننده این محصول هستند و با این حجم واردات کمر تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان در حال خم شدن است و بسیاری از آنها انگیزه خود را جهت کشت آفتابگردان از دست داده‌اند و به نوعی می‌توان گفت از کار بیکار شده‌اند. دو شهر سُنقُر و کلیایی از شهرهای استان کرمانشاه هستند که بیشترین سطح زیر کشت آفتابگردان در استان را دارند و به گفته مسئولان استان، تنها در شهر سُنقُر سالانه حدود ۵هزار تن تخمه آفتابگردان تولید می‌شود اما به دلیل واردات بی‌رویه این محصول، محصول تولیدی کشاورزان به انبارها می‌رود و خریداری ندارد. ادامه این روند باعث خواهد شد که اوضاع بیکاری در استان کرمانشاه حادتر شود؛ استانی که همواره به گواه آمار دارای نرخ بیکاری بالایی بوده و در صدر استان‌ها بدین لحاظ قرار داشته است.

کلید حل این وضعیت به دست دولت دوازدهم است و دولت باید تعرفه‌های سنگینی را بر واردات این گونه محصولات که در داخل کشور تولید می‌شوند، وضع کند؛  کاری که امریکایی‌ها برای جلوگیری از ورود پسته ایران به کشورشان انجام داده‌اند. امریکا برای حمایت از پسته خود در مقابل پسته ایرانی، تعرفه۱۴/۲۴۱ درصدی بر پسته ایرانی وارداتی به امریکا اعمال می‌کند و همین امر موجب شده صنعت پسته امریکا رشد خوبی را داشته باشد.

منبع: روزنامه جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا