ترامپ تاکنون به چه کشور‌ها و اشخاصی توهین کرده است؟

پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در مطلبی به فهرست کشور‌ها و اشخاصی اشاره کرد که پس از انتخابات آمریکا هدف اظهارات توهین آمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور جنجالی این کشور قرار گرفته اند.

تقریبا یک سال از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا می‌گذرد. سخنرانی وی در تاریخ ۹ نوامبر سال ۲۰۱۶ (روز برگزاری انتخابات) خوش بینی محتاطانه‌ای را ایجاد کرد که شاید انتخاب او چندان هم تنفربرانگیز نباشد. او در سخنرانی خود گفت: ما با همه تعامل خواهیم داشت، همه مردم و همه کشورها! ما در جستجوی دوستی و تفاهم هستیم نه خصومت و درگیری.

با این حال، چند هفته از انتخاب وی نگذشته بود که با انتشار توئیت‌های پی در پی، جریان سازی علیه رسانه‌ها را آغاز کرد و آن‌ها را جعلی خواند. در همین حال، رسانه‌های جمعی اعلام کردند این اقدام ترامپ آغازی برای حملات دیگر است و او در حال گرم کردن خود برای چنین حملاتی است.

همانطور که رسانه‌ها پیش بینی کرده بودند حملات ترامپ به اشخاص و کشور‌های مختلف پس از مراسم تحلیف وی شدت گرفت و زمانی نبود که او با انتشار توئیت‌هایی مخالفت خود را با اشخاص، گروه ها، رسانه ها و کشور‌ها ابراز ندارد.

در ادامه به فهرست کشور‌ها و اشخاصی که پس از انتخابات آمریکا هدف اظهارات توهین آمیز دونالد ترامپ قرار گرفته اند، اشاره شده است.

استرالیا
ترامپ پس از مراسم تحلیف در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ در راستای اجرای شعار «اول آمریکا» اعلام کرد: «جهان باید بداند که ما به دنبال دشمنانمان در خارج از آمریکا نمی‌رویم. چراکه همیشه دلیلی وجود دارد که دشمنان قدیمی، دوست شوند و دوستان قدیمی، متحد.» چند روز بعد، ترامپ نخستین تماس تلفنی خود را با «مالکوم ترنبول»، نخست وزیر استرالیا برقرار کرد، ولی این مکالمه پایان خوبی نداشت. ترنبول از ترامپ خواست تا توافق مهاجرتی را که با دولت باراک اوباما منعقد شده بود، تمدید کند. بر اساس این توافق، آمریکا متعهد شده بود تعدادی از پناهندگان در جزایر نائورو و پاپوآ گینه نو (بخش از قلمرو استرالیا) را بپذیرد. ترامپ از اجرای این تعهد خودداری کرد و با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: این معامله چهره مرا وحشتناک نشان می‌دهد. به عقیده من این یک معامله انحرافی است که من آن را انجام نخواهم داد.

ترنبول پس از انتشار این توئیت از رفتار ناخوشایند ترامپ پرده برداشت و اعلام کرد پس از مطرح کردن این موضوع او (ترامپ) به شکل ناگهانی، تماس خود را قطع کرد.

چین
در ژانویه ۲۰۱۷، رکس تیلرسون که در آن زمان کاندید مورد نظر ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا بود اعلام کرد نباید به چین اجازه دسترسی به جزایر دریای جنوبی چین را داد. این اظهارات خشم پکن را در پی داشت. در همین حال، ترامپ با انتشار توئیتی اقدامات کره شمالی را ناشی از حمایت چین عنوان کرد و نوشت: چین در تجارت یکجانبه با آمریکا پول و ثروت زیادی به دست آورده، ولی این به کره شمالی کمکی نکرده است.

ترامپ در ماه آوریل پس از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در آمریکا با اتخاذ موضعی متفاوت و لحنی آرامتر اعلام کرد: کره شمالی رفتار بدی دارد. آن‌ها مدت‌ها آمریکا را بازی داده اند و چین برای کمک اقدامی انجام نداده است.

فرانسه
پس از حملات تروریستی در شهر‌های نیس و پاریس، ترامپ اعلام کرد پایتخت فرانسه از هویت خود جدا شده است. او گفت: نگاه کنید چه اتفاقی در فرانسه افتاده است. من دوستی دارم که چراغ‌های این شهر را دوست دارد و عاشق پاریس است. وقتی از او پرسیدم «جیم» پاریس چگونه است، گفت: پاریس؟ دیگر به آنجا نمی‌روم پاریس دیگر پاریس نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد احتمالا شخص «جیم» وجود خارجی ندارد. اظهارات ترامپ خشم فرانسوآ اولاند، رئیس جمهور پیشین فرانسه را برانگیخت. او گفت: تروریسم وجود دارد و ما باید با آن مبارزه کنیم. به عقیده من کوچکترین اعتراض به کشوری که متحدمان است صحیح نیست. من این کار را با آمریکا انجام نمی‌دهم و از رئیس جمهور آمریکا می‌خواهم با فرانسه چنین نکند.

آلمان
روابط ترامپ با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان چندان خوشایند نیست. در نشست ماه مارس بین ترامپ و مرکل، عکاس از دو طرف خواست با هم دست دهند. آنگلا مرکل با لبخند نگاهی به ترامپ انداخت، ولی ترامپ هم نگاه او را نادیده گرفت و هم از دست دادن با وی خودداری کرد. ترامپ در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ نیز با محکوم کردن سیاست‌های مهاجرتی مرکل، مدعی شد او آلمان را ویران می‌کند.

ایران
ترامپ در فوریه ۲۰۱۷ در واکنش به آزمایش موشکی ایران با انتشار توئیتی مدعی شد ایران توافق هسته‌ای را نادیده گرفته است. او با انتشار توئیتی ایران را متهم کرد که با آتش بازی می‌کند و سپاسگزار لطفی که باراک اوباما در حق آن‌ها داشته، نیستند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز پیش از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، لفاظی‌های ترامپ را پوچ و ناخوشایند توصیف کرد و دولت ترامپ را تازه واردهایی در دنیای سیاست دانست.

مکزیک
ترامپ یکی از مخالفان ورود غیرقانونی مکزیکی‌ها به آمریکاست. او در اظهاراتی توهین آمیز مکزیکی‌ها را قاچاقچیان مواد مخدر معرفی کرد که به آمریکا می‌آیند و مرتکب جنایت می‌شوند. او مکزیک را دومین کشور مرگبار جهان معرفی کرد و آن را توجیهی برای ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک می‌داند.

کره شمالی
حجمه حملات و لفاظی‌های ترامپ علیه کره شمالی و شخص کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تمامی ندارد. ترامپ علاوه بر این که صفت مرد موشکی کوچک را به رهبر کره شمالی داده، مدعی است که کیم جونگ اون، دیوانه‌ای است که باعث مرگ مردمش می‌شود.

انگلیس
ترامپ مدعی شد آژانس جاسوسی انگلیس در زمان انتخابات ریاست جمهوری به دستور اوباما از او شنود کرده است. او نه تنها هیچ مدرکی برای اثبات ادعایش ارائه نکرد بلکه حاضر به عذرخواهی نیز نشد. ترامپ همچنین سطح امنیتی شهر لندن را پس از حمله تروریستی به متروی لندن، مورد انتقاد قرار داد که واکنش مقامات انگلیسی از جمله شهردار لندن را به دنبال داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا