تسویه حساب‌های سیاسی در عربستان و نگرانی سرمایه‌گذاران

تسویه حساب های سیاسی در میان خاندان سعودی موج بازداشت ها در طی روزهای گذشته، موجب نگرانی سرمایه گذاران در طرح های بلندپروازانه عربستان برای احداث یک شهر جدید، تنوع بخشی به اقتصاد این کشور و فروش بخشی از سهام شرکت آرامکو شده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مجری طرج نوسازی اقتصاد این کشور موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰ است که هدف آن انجام اصلاحات اقتصادی و برداشتن گام هایی نسبی به سمت بازتر کردن فضای اجتماعی این کشور است. اما محمد بن سلمان سرعت انجام اصلاحات مهم و در عین حال دردناک اقتصادی را کم کرده و توجه خود را از بحران قطر و جنگ طولانی در یمن معطوف یک تصفیه داخلی کرده است. کارشناسان نسبت هب هدف واقعی این پاکسازی ها که شامل بازداشت تکنوکرات های اقتصادی، یک شاهزاده میلیاردر و اعضای دیگری از خانواده سلطنتی می شود، و اینکه آیا واقعا با هدف مبارزه با فسا صورت می گیرند، تردید دارند.

بروس ریدل، تحلیلگر موسسه بروکیتگز گفت: «افت قیمت نفت رشد اقتصاد عربستان را متوقف کرده است. جنگ در یمن نیز یک باتلاق است. محاصره قطر نیز یک شکست دیگر است. نفوذ ایران هم در لبنان، سوریه و عراق گسترده است و مسئله جانشینی نیز مطرح است. عربستان شکننده ترین دوران تاریخ خود را در نیم قرن اخیر تجربه می کند.»

یک آزمون مهم پیش روی حکومت عربستان، عرضه حدود ۵ درصد از سهام شرکت آرامکو در بورس خواهد بود. ولیعهد عربستان این پیشنهاد را مطرح کرده تا نشان دهد که حکومت سعودی می تواند شفاف باشد و قصد دارد اقتصاد خود را تنوع ببخشد.

از جمله افراد بازداشت شده در روزهای اخیر، عادل فاکیه، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی و عضو شورای نظارتی عربستان است. گرگوری گاس، رئیس دپارتمان امور بین الملل دانشگاه ای اند ام تگزاس در این باره گفت، موج بازداشت ها به موضوع سرمایه گذاری در عربستان آسیب می زند و زمان بندی این اقدامات «گیج کننده» است.

وی افزود: «اگر این به معنای ارائه تعریفی جدید از فساد در پادشاهی عربستان است، من فکر می کنم مدتی زمان خواهد بود تا بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی بفهمند در این کشور چه خبر است… در عین حال، من فکر می کنم آنها در خصوص سرمایه گذاری در عربستان احتیاط خواهند کرد.»

پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان سعودی که معتقدند عرضه سهام آرامکو سرپوشی برای پرداخت های بزرگ به خانواده سلطنتی است تردید داشتند که ملک سلمان و ولیعهدش بتوانند این سهام را به صورت شفاف برای خرید سرمایه گذاران بین المللی عرضه کنند. اکنون با تصفیه سیاسی صورت گرفته، سرمایه گذاران احتیاط بیشتری به خرج خواهند داد. برخی تحلیلگران معتقدند احتمالا سهام آرامکو به صورت غیرعلنی به شرکت های چینی یا روسی واگذار شود.

گاس افزود: «من فکر می کنم این تصفیه صورت گرفته همان کاری را با شرکت آرامکو می کند که با کل مفهوم سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد عربستان می کند.

برخی نیز احتمال می دهند که موج بازداشت ها حاوی این پیام باشد که با وجود افشای تخلفات صورت گرفته در درون شرکت آرامکو، عرضه سهام این شرکت و اصلاحات اقتصادی دردناک ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا