بصیرنیوز گزارش می‌دهد/

اربعین حسینی(ع) به عنوان یکی از روزهای شاخص در فرهنگ اسلامی/ حال و هوای عزاداری کنار دیگ‌های حلیم بسیار قشنگ و دیدنی است

بصیر، شور و شعور حسینی و عشق وافر به سید و سالار شهیدان به شیوه‌های مختلف از سوی مردم کشور ابراز می‌شود و این امر مربط به روز و یا ماه خاصی ندارد اما با فرارسیدن ماه محرم این عرض ارادت‌ها به صورت ویژه از سوی مردم ایران اسلامی صورت می‌پذیرد.
در این بین، عده زیادی با پخت غذا برای عاشقان و عزاداران امام حسین(ع) این روزها را گرامی و بزرگ می‌دارند، به گونه‌ای که در تمامی شهرها و روستاهای کشور و حتی در خارج از مرزهای ایران اسلامی در این روزهای خاص به پخت غذای نذری مبادرت می‌کنند و به نوعی این امر را مقدس می‌شمرند.
در خصوص دادن نذری و تائید آن امیرالمومنان حضرت علی(ع) می‌فرماید «همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان‌هایشان را در راه ما بذل کنند. آنان از ما و به سوی ما هستند».
اما در این بین اربعین حسینی(ع) به عنوان یکی از روزهای شاخص در فرهنگ اسلامی کشور در ماه محرم است که با پخت نذری این روزها را گرامی‌ می‌دارند.
در این روزها در بسیاری از کوچه‌ها، خیابان‌ها، هیئت‌ها و مساجد غذای نذری پخت و در بین مردم توزیع می‌شود.
مردم نیز برای دریافت غذای نذری حتی حاضرند در صف‌های طولانی مدت‌ها بگذرانند چرا که معتقدند نذری امام حسین(ع) برکت زندگی و روزگارشان است.
یکی از نذری دهندگان این روزهای فریدونکنار که در حین توزیع برنج در مناطق محروم فریدونکنار بود، به خبرنگار بصیرنیوز، گفت: امام حسین(ع) و توجه به سیرت ایشان برکتی الهی برای شیعیان و همه مردم جهان است.
وی با اشاره به اینکه اگر مردم در آن زمان کرامات امام حسین را می‌فهمیدند به دین اسلامی می‌گرویدند، بیان کرد: شعیان آبری خود را مدیون حسین می‌دانند و باید از قیام او درس بگیریم.
این عزادار اباعبدالله با بیان اینکه در هر سال و در این روزها در بین مستمندان نذری توزیع می‌کنیم، خاطرنشان کرد: نذری برای امام حسین(ع)، آرام بخش روح و جان است.
مهدی پورذبیح نیز در حالی که از هیئتی غذای نذری دریافت می‌کرد، گفت: در حالی مردم از غذای نذری امام حسین(ع) سیر هستند که ایشان با لب تشنه به شهادت رسید.
وی با اشاره به اینکه وضعیت زندگی خانوادگی ما به شکلی نیست که بتوانیم برای امام مظلوم نذری بدهیم، اظهار کرد: افراد خیر با برپایی سفره‌های نذری در هیئات، مساجد و تکایا، مردم را همواره به یاد امام حسین (ع) می‌اندازند.
این فرد فریدونکناری با بیان اینکه نذری امام حسین (ع) به زندگی‌مان برکت داده است، خاطرنشان کرد: غذاهای نذری در روزهای عاشورا، تاسوعا و اربعین حسینی (ع)، بهترین و پاک‌ترین غذاها است و این جز به برکت امام حسین (ع) نیست.
آشپز یکی از آشپزخانه‌های فریدونکنار که مشغول سرو سامان دادن به حلیم نذری است، به بصیرنیوز، گفت: همواره از پیشنهاد پخت غذای نذری امام حسین (ع) استقبال می‌کنم و پول آن برایم مهم نیست.
وی خاطرنشان کرد: برکت در زندگی شخصی و خانوادگی را مدیون امام حسین (ع) هستم، در شرایطی که همسر و تامین‌کننده آرامش زندگی خود را از دست دادم با روی آوردن به پخت غذای مراسم امام حسین(ع) سروسامان گرفته‌ام و هیچ مشکلی ندارم.
وی تاکید کرد: فضای آشپزخانه آنقدر برایم قداست دارد که با وضو وارد می‌شوم و با دعا برای فرج امام زمان (عج) شروع به کار می‌کنم.
به گزارش بصیرنیوز، حال و هوای عزاداری کنار دیگ‌های حلیم بسیار قشنگ و دیدنی است، خلوت آدم‌هایی که شب تا صبح حلیم را هم می‌زنند و صلوات می‌فرستند…

لحظات عجیبی بود، می توانستید در دل هر شخصی حرف‌های نگفته زیادی را لمس کنید، زینت مجلس ذکر صلوات بود و صدای یا حسین و یا ابوالفضل.
التماس دعا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا