غذاهایی که ظاهرشان ترسناک است ولی طعم شگفت‌انگیزی دارند

در فرهنگ غذا-زده امروزی می‌شود مُچ خیلی از ما را صبح یا عصر در حال عکاسی از ظرف زیبای غذا گرفت، خیلی‌ها حتی هدف خاصی از ارسال عکس غذا در اینستاگرام‌شان دارند که نشان دادن سبک زندگی جذابشان است.

لذت بردن از غذا، هم بحثی از جنس زیبایی‌شناسی است و هم به مزه و بو ربط دارد، برای همین سخت است دیگران را قانع کنیم که غذاهایی با ظاهر ترسناک را تست کنند. با این حال، بهتر است بی‌تلاش مایوس نشویم.

غذاهای زیادی آن بیرون هست که مزه‌ای عالی دارند و باید به آنها بختی برای خودنمایی داد. در زیر فهرستی از چندتایشان را آورده‌ایم، شاید خوش‌چهره نباشند ولی طعم‌شان معرکه است. امیدواریم آنها را بچشید. البته ابتدا حتما مطمئن شوید که حساسیت غذایی نسبت به آنها ندارید.

پنیر کوتاژ

وقتی دیگر پنیرها را کنار کوتاژ در نظر بگیرید، این پنیر شلخته به نظر می‌آید. شاید حتی ترسناک. رقابت با ریکوتا، ماسکارپونه، و بقیه خوش‌تیپ‌های دنیای پنیر سخت است. ظاهر ناهموار کوتاژ شبیه تاثیری است که مخمرها روی یک ماده غذایی می‌گذارند. به هر حال، دنیا خیلی مواقع ظاهربین می‌شود.

اما داستان کوتاژ عمیق‌تر است. علاوه بر پروتئین، پر از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، و ویتامین B است. در رژیم‌های لاغری خیلی از کوتاژ استفاده می‌شود. با طعم ملایم و اندکی شیرین و بافت نرمش، جایگزینی عالی برای ریکوتا و ماسکارپونه در بسیاری از دستورهای غذایی است. به لازانیای سبک‌تر، چیزکیکِ کمتر چرب، و وعده‌های سالم‌تر با کوتاژ فکر کنید. کمی میوه تازه و یک قاشق عسل به همراه کوتاژ به نان تُست خود اضافه کنید و تفاوت را تجربه کنید. وقتی بدانید که کوتاژ فقط ظاهر بدی دارد، احتمالات بی‌شماری خواهید داشت.

پَشِن فروت

کسی نمی‌تواند انکار کند که در چند سال گذشته غذا جایگاه مهمی در زندگی‌های ما یافته است. عکاسی غذا تبدیل به روشی برای در میان گذاشتن شهوت و آتشِ سوزان علاقه به غذاهای خوب و زیبا شده است. اینها ما را به پَشِن فروت (میوه هوس) می‌رساند. میوه‌ای از امریکای جنوبی که ظاهرش آدم را پس می‌زند. دانه‌های کوچک داخل آن شبیه لاروِ حشراتند که با ماده‌ای لزج پوشیده شده باشد.

اما از این ظاهر بد که بگذریم، پشن فروت دارای فیبر فراوان و ویتامین‌های A و C است. در کنار آنها پتاسیم هم هست که فشار خون و ضربان قلب را نرمال می‌کند. علاوه بر فوایدی که برای سلامت تن دارد، بوی آن بسیار خوش و مزه‌اش ترش-شیرین است که آن را به غذایی اعتیادآور تبدیل می‌کند، البته اگر بتوانید از ظاهر عجیب آن عبور کنید!

به خاطر بافت و بو و طعم خاصِ پشن فروت، از آن به عنوان یک مکمل خوب برای استفاده در چیزکیک، پودینگ، انواع کیک‌ها‌ و بستنی‌ها یاد می‌شود.

بلو چیز

بسیار خوب، همین اول حرفش را بزنیم: بلوچیز شبیه نان کپک زده است. علاوه بر ظاهر موج‌دار و عجیبش، بوی خاصی هم دارد که شاید بعضی افراد را در ابتدا از آن دور کنند. اما واقعا باعث آزردگی است که مردم از روی ظواهر درباره این پنیر عالی پیش‌داوری می‌کنند.

انواع بلوچیز طعم‌های قوی، تند، و حتی نمکی خاصی دارند که باعث بهبود لذتِ یک ظرف غذا می‌شود. بلوچیز یک افزودنی عالی برای روی سالاد، برگر زغالی، و حتی املت سنتی است.

ریشه کرفس

با رنگمایهٔ قهوه‌ای و کرمی و بافت ناهموارش، این گیاه غمگین به نظر از قافله هستی عقب افتاده است. اما نه صبر کنید، وقتی آن را بچشید همه اینها کنار می‌رود.

از آنجایی که تمام فواید خوب، مواد مغذی و طعم خوب آن در زیر لایه‌های رویی قرار دارند، باید آن را پوست بگیرید تا به جاهای خوب برسید. آن را با گوجه فرنگی مخلوط کنید تا کمی خوش ظاهر شود. می‌توانید آن را برای استفاده در پنکیک رنده کنید. حتی می‌شود از ریشه‌های بلند در سالادی استفاده کنید که جعفری هم دارد. مطمئن باشید خوش‌طعم خواهد شد.

قارچ خوراکی دنبلان

در زمانهٔ ظاهرپرست امروزی، شاید بدانید که قارچ‌های خوراکی دنبلان بسیار لوکس به حساب می‌آیند، زیرا تولید آنها گران است. اما با وجود قیمت زیاد، بسیاری از مردم هنوز فکر می‌کنند این نوع قارچ‌ها مستحق زباله‌دانی‌اند نه ظرف غذا.

با مزه و بویی مُشک مانند و خاکی، این قارچ‌ها به مذاق هر کسی خوش نمی‌آیند اما کمی روغن این قارچ به هر غذایی جلوهٔ زینتی و طعم ماندگاری می‌دهد.

خاویار

خاویار عملا یک ظرف تخم ماهی نمک-سود است، پس شاید ظاهر خاص و مرطوبش چندان عجیب به نظر نیاید. اما به هر حال این خوراک خیلی از ماها را به یاد هزاران مردمک چشم می‌اندازد که بی‌جان به ما زُل زده‌اند.

برخی افراد هرگز از طعم این خوراک خوش‌شان نخواهد آمد. اما افرادی که غذاهای نمک-سود مثل ماهی قزل‌آلای نیم‌سوز را دوست دارند، شاید بد نباشد که یک قاشق از آن را بچشند. مقداری خاویار روی پیتزا و تخم‌مرغ یا داخل ساندویچ می‌تواند طعم آنها را غافلگیرکننده کند. کسی چه می‌داند، شاید بعد از شروع از کم، طرفدار خاویار شدید.

قارچ مورکلای خوراکی

مورکلا پر از ویتامین D و دیگر چیزهای خوب است. اما چه بد که ظاهرش شبیه داخل مغز است. (هشتگ حالت تهوع). اما اگر به قارچ‌های کوچک، ‌گوشتی و انواع نرم علاقه دارید شاید به تست کردن مورکلا هم روی خوش نشان دهید. اما اگر هیچ علاقه‌ای به قارچ‌ها ندارید، احتمالا متقاعد کردن شما سخت‌تر خواهد بود.

مورکلا گوشتی، معطر، و عالی برای افزودن به سُس‌های خانگی و سوپ است. چنان قوام و طعمی به غذاهای ساده می‌دهد که باورتان نمی‌شود. با سبزیجات فصلی خیلی خوب همراه می‌شود و همین‌طور برای مصرف در کنار استیک و ماهی هم عالی است. می‌توانید با آن پیتزای خانگی هم درست کنید.

اگر تحمل ظاهر مورکلا برای‌تان سخت است، فواید بالا را در نظر آورید. و دل به دریا بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا