خواص شگفت انگیز جو دوسر

جو دوسر برای کاهش وزن و درمان یبوست هم موثر است. افرادی که به اختلالات سلیاک مبتلا هستند نیز می‌توانند از جو دوسر در حد متوسط استفاده کنند، گرچه مقدار اندکی گلوتن دارند اما جزو محصولات گندمی محسوب نمی شوند.

بلغور جو دوسر، از آسیاب، له و خرد کردن جو که نوعی دانه ی غلات است تهیه می شود. نام گیاه شناسی آن آونا ساتیوا (avena sativa) است. شما می توانید آن را با شیر یا ماست یا به شکل کیک و کوکی برای صبحانه یا شام بخورید. به علاوه از جو در تهیه ی نوشیدنی ها نیز استفاده می شود.

جو در مناطقی با آب و هوای متعادل رشد می کند. نسبت به تابستان های گرم تحمل کمتری دارد اما در مقابل باران و سرما مقاوم است. به همین دلیل به طور گسترده ای در اروپا و آمریکای شمالی رشد می کنند.

جو بصورت ویژه در اسکاتلند معروف و محبوب است و مورخان شکل های مختلف استفاده از جو را به عنوان فرهنگ اسکاتلندی ثبت کرده اند. جو از قرن های ۱۸ و ۱۹ میلادی به صورت توده ای رشد کرد و به دلیل ارزانی، رشد و فرآیند آسان، مردم از آن به عنوان غلات شروع به استفاده کردند.

امروزه جو دو سر به دلیل فواید فراوانی که برای سلامتی دارد بسیار محبوب است. به گزارش نبض ما،  بر اساس مطالعات اخیر جو دو سر به شما کمک می کند در ازای میزان کالری یکسان که از خوردن غلات های آماده صبحانه بدست می آوردید به مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

ارزش غذایی جو دو سر

۱۰۰ گرم جو ۳۸۰ کالری انرژی
۱۳ گرم پروتئین ۶/۵ گرم چربی
۶۷ گرم کربوهیدرات
۱۰ گرم فیبر و مقداری کمی قند (۱ گرم)

مواد معدنی و ویتامین های جو دو سر

کلسیم (۵۲ میلی گرم)
آهن (۴ میلی گرم)
منیزیم (۱۳۸ میلی گرم)
فسفر (۴۱۰ میلی گرم)
پتاسیم (۳۶۲ میلی گرم)
سدیم (۶ میلی گرم)
روی (۳ میلی گرم)
تیامین (۰/۴ میلی گرم)
ریبوفلاوین (۰/۱ میلی گرم)
نیاسین (۱/۱ میلی گرم)
ویتامین ب۶ (۰/۱ میلی گرم)
فولیک اسید (۳۲ میکروگرم)
ویتامین ای (۰/۴۲ میلی گرم)
ویتامین کا (۲ میکروگرم).
کلسترول صفر
فواید جو دو سر برای سلامتی

گنجاندن جو دوسر در رژیم غذایی تان،طیف گسترده ای از فواید سلامتی را فراهم می کند. برخی از این فواید عبارتند از:

سلامت قلب

تحقیقات انجام شده توسط هورن و همکاران در دانشگاه پزشکی شمال غربی در شیکاگو نشان داده است که بلغور جو به عنوان یک ترکیب عالی در رژیم غذایی اصلاح چربی عمل می کند و به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند.

بیماری های قلبی عروقی

مصرف جو و محصولاتی که از جو تشکیل شده اند موجب جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی می شود. مصرف جو توسط AHA (انجمن قلب آمریکا) هم به شدت توصیه شده است.

کنترل دیابت

یک مطالعه در مورد بیماران دیابتی در دانشگاه هیدلبرگ آلمان نشان داد که مصرف جو دو سر به میزان قابل توجهی،مقدار قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش داده است.

بیماری قلبی و کودکان دیابتی

سطح قند خون به تدریج کاهش می یابد زیرا رژیم غذایی با فیبر بالا و کربوهیدارت های متنوع، نسبت به کربوهیدرات های ساده زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد و این به حفظ سطح قند خون در حد مطلوب کمک می کند. در این مطالعه،یک رژیم غذایی غنی از جو دو سر به عنوان جایگزین سایر غلات به بیماران داده شده بود.

درمان فشار خون بالا

بلغور جو دو سر بدون نمک به عنوان یکی از مواد غذایی مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود. معمولا رژیم غذایی تجویز شده برای فشار خون بالا به عنوان DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون) شناخته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم بلغور جو دو سر موجب کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود.

خواص ضد سرطان

تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف مواد غذایی با فیبر بالا برای پیشگیری و مبارزه با سرطان روده بزرگ و مقعد مفید است.

همچنین این مطالعه نشان می دهد که التهاب نقش مهمی در پیشرفت سرطان دارد و بلغور جو دوسر، با توجه به داشتن میزان بالایی فیبر، ترکیباتی ضد التهابی و مبارزه با سرطان با حداقل عوارض جوانبی دارد.

کنترل اشتها

بلغور جو دوسر دارای فیبر غذایی است و مقدار کمی کالری دارد،که برای مصرف منظم ایده آل است. مقادیر بالای فیبر همراه با کربوهیدرات های متنوع زمان بیشتری طول می کشد تا هضم شود.

به عبارت دیگر،معده ی شما برای مدت طولانی تری پر است و مانع از خوردن میان وعده های ناسالم در بین وعده های اصلی می شود.

کاهش یبوست

جو دوسر منبع غنی از فیبر غذایی است. وجود فیبر غذایی در جو، مصرف آن را برای غلبه بر یبوست از طریق تحریک فرآیند گوارش و انتقال مواد غذایی از طریق ماهیچه های نرم روده ای ایده آل می کند.

کاهش وزن

بلغور جو دوسر برای افرادی که مایل به کاهش وزن بدون رژیم غذایی سخت هستند توصیه می شود. جو دوسر منبع غنی از فیبر غذایی و مواد مغذی، دارای کالری کم و مقدار کمی چربی است که باعث می شود بهترین غذا برای کاهش وزن باشد.

خواص آنتی اکسیدانی

جو منبع خوبی از آنتی اکسیدان است. برخی از ویتامین های موجود در جو که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند عبارتند از فیتیک اسید، ترکیبات فنولی،فلاونوئیدها و استرول. این آنتی اکسیدان ها در پوسته ی خارجی جو وجود دارند.

مراقبت از پوست

جو دوسر همچنین می تواند به عنوان راه حلی برای بیماری های مختلف پوستی مورد استفاده قرار گیرد. می توان از آن به منظور کاهش علایم در بیماری هایی، به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کرد.

برخی از بیماری هایی که با استفاده ی موضعی از جو کنترل می شوند عبارتند از آکنه، درماتیت، آبله مرغان و بثورات استرس.

فواید برای دوران یائسگی

خطرات سلامتی مختلفی برای دوران بعد از یائسگی وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت. همانطور که با افزایش سن، خطر چندین بیماری مانند بیماری قلبی و سکته ی مغزی افزایش می یابد.

عوارض ازدیاد آهن

در یک مطالعه ی پژوهشی منتشر شده در مجله ی آمریکایی قلب، در زنان مبتلا به بیماری قلبی در دوران پس از یائسگی که به طور مرتب از جو استفاده  می کردند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته ی مغزی برای آنها کاهش یافته است.

سطح گلوتن متوسط

بیماری سلیاک وضعیتی است که در آن پوشش روده کوچک آسیب دیده و تنها بخشی از مواد غذایی جذب می شود.

گلوتن یکی از این مواد غذایی است که افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند آن را بخورند. به گزارش نبض ما، مطالعات نشان داده است که با وجود داشتن گلوتن، می توان بلغور جو دوسر را، در حد متوسط، مصرف کرد.

بهبود سیستم ایمنی

ویتامین های موجود در بلغور جو دوسر عبارتند از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ب۶، فولیک اسید، ویتامین ای و ویتامین K. این مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. ویتامین E در تجزیه ی ترکیبات لیپید پیچیده به ساده موثر است.

ویتامین K به عنوان ماده منعقد کننده خون عمل می کند، به حفظ سلامتی استخوانها کمک می کند و در مبارزه با بیماری هایی مانند آلزایمر و سرطان موثر شناخته شده است.

جو دوسر منبع غنی از ویتامین هایی مانند نیاسین، فولیک اسید، تیامین، ریبوفلاوین و پانتوتنیک اسید و کولین است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا