سید حسن نصرالله

کسی قادر به تاثیرگذاری بر ما در موضوع سوریه نیست

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم گرامیداشت فرمانده شهید حاج حسان اللقیس در مجتمع سید الشهداء در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت سخنرانی می‌کند.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: اللقیس جوانی خود را در مقاومت از زمان آغاز آن انفاق کرد و یکی از مغزهای منحصر به فرد مقاومت بود.

همه شواهد حاکی از آن است که اسرائیل متهم ردیف اول ترور اللقیس است

نصرالله تاکید کرد: در مورد ترور شهید اللقیس همه قرائن و شواهد دلیل اتهام اول ما بود که آن را متوجه اسرائیل دانسته بودیم و این اتهام یک اتهام سیاسی نیست و بر دلایل و قرائن تکیه دارد و آنچه که بعد از ترور روی داد هر طرفی می‌توانست مسئولیت آن را در رسانه‌های اجتماعی بر عهده بگیرد و تعدادی از آن بخشی از تلاش اسرائیل برای گمراه کردن و دفع اتهام از خودش بود و هر آن چه که گفته شد هیچ ارزشی ندارد.

دبیر کل حزب الله افزود: ما در این شهادت از وضعیتی عبور می‌کنیم که چندین سال در آن یه سر می‌بریم که اسم آن پرداخت قیمت است و بر تمامی نیروهای مقاومت واجب است که بدانند که ما سال‌ها است که در این وضعیت به سر می‌بریم و این وضعیت تا پایان این جنگ ادامه دارد و ما قیمت پیروزی‌های خود را در مقابل دشمن اسرائیلی پرداخت می‌کنیم.

آمادگی واقعی برای مقابله با دشمن داریم

وی اضافه کرد: افرادی از لبنان سوریه و فلسطین در پیروزی سال ۲۰۰۰ که انتفاضه فلسطین را آغاز کرد و در پیروزی سال ۲۰۰۶ طرح خاورمیانیه جدید را شکست داد حضور داشتند، پس طبیعی است که دشمن بیاید تا از شما انتقام بگیرد ما ادعا نمی‌کنیم که پیروزی‌های مقاومت تنها حاصل کار ما بود ولی ما می‌گوییم که ما جزئی از این پیروزی‌ها بودیم.

نصرالله ادامه داد: ما قیمت التزام خود به آرمان‌های مقاومت را پرداخت می‌کتیم و آمادگی واقعی برای مقابله با دشمن داریم و در حزب الله تعداد زیادی از جوانان و نخبه‌ها وجود دارند که مقاومت را در بالاترین سطح آمادگی برای مقابله با دشمن اسرائیلی نگه دارند و این دغدغه روز و شب آنها است.

ترور اللقیس در چهارچوب هدف قرار دادن ارکان اساسی قدرت فعلی مقاومت صورت گرفت

دبیر کل حزب‌الله در ادامه گفت: حسان اللقیس از فرماندهان حزب‌الله لبنان چندی پیش شب هنگام در مقابل منزلش در منطقه «السان تیریز- الحدث» واقع در جنوب بیروت ترور شد. ترور شهید اللقیس در انتقام به پیروزی‌های سابق بوده است و در چهارچوب هدف قرار دادن مفاصل و ارکان اساسی قدرت فعلی مقاومت صورت گرفته است، قدرتی که در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: جفری فلتمن پیشتر گفته بود که ۵۰۰ میلیون دلار برای خراب کردن چهره حزب الله پرداخت کرده‌اند و دور نگه داشتن جوانان از حزب الله و حوادث سوریه جزئی از این تخریب است. اگر ما در هر روز ۲۰۰ شهید در سوریه تقدیم می‌کردیم تا الان نیروهایمان تمام شده بود و تقریبا از این نوع دروغ‌ها ساعت به ساعت پخش می‌شود.

قاتلان شهید اللقیس دیر یا زود مجازات خواهند شد

نصرالله با اشاره به تحولات لبنان گفت: جنگ علیه حزب الله به حکومت لبنان ربطی ندارد و به سبب اختلاف در مورد قانون انتخابات نیست و موضوع بسیار عمیق‌تر از این مسائل است و موضوع سرنگون کردن مقاومت است. مقاومت ما مقاومت در میدان جنگ است نه در سالن‌ها. مقاومت آمادگی دارد تا شهدای خود را تقدیم کند و همچنین آمادگی دارد تا قیمت این مقاومت را پرداخت کنیم.

وی افزود: حادثه ترور حسان اللقیس حادثه‌ای گذرا بین ما و اسرائیل نیست. اگر اسرائیل فکر می‌کند که حزب الله تحت فشار است و اسرائیل را از حساب خود خارج می‌کند در اشتباه است. قاتلان این شهید دیر یا زود مجازات خواهند شد و خون شهدای ما به هدر نخواهد رفت و کسانی که برادران ما را کشتند در هر جایی از دنیا در امان نخواهند بود و قصاص در انتظار آنها خواهد بود و ما از قاتلان حقیقی انتقام خواهیم گرفت.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود گفت: درباره اوضاع لبنان، در دوره اخیر شاهد برخی اظهارات بی سابقه از گروه ۱۴ مارس هستیم که نشانه آن متن‌های نوشته شده و چاپ شده است. آن چیزی که در بیانیه طرابلس آمده جدیده و بی سابقه بوده و باید به خطرات ناشی از آن توجه شود. نمی‌خواهم درباره مضمون این بیانیه صحبت کنم چون تهی بوده و اتهاماتی را علیه ما مطرح کرده است. گروه ۱۴ مارس در بیانیه طرابلس ما را تکفیری و قاتل و انجام دهنده عملیات انفجاری معرفی کرده است.

حاضر نیستم درباره مقاومت و مردم مقاوم کوتاه بیایم

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: دو فرضیه می‌توان از این بیانیه برداشت کرد. فرضیه نخست آن است که هنوز تصور و خیال می‌کنید که از این به بعد در هیچ حکومت یا مذاکره‌ای با ما مشارکت نمی‌کنید. (در این صورت) مقصود از این بیانیه اعلام جنگ است. من حاضرم به صورت شخصی کوتاه بیایم اما حاضر نیستم درباره مقاومت و مردم مقاوم کوتاه بیایم. اگر منظور از این بیانیه مباح دانستن کشتن مردم مقاوم به این اتهام که آنها قاتل و انتحاری هستند اجازه دهید این موضوع را بدانیم و اگر بیانیه طرابلس اعلام جنگ است ما وقتی برای شما نداریم در حالی که دشمن ما اسرائیل است و ما وارد کشتار با شما نمی‌شویم.

وی در ادامه گفت: اما فرضیه دوم آن است که هدف از این بیانیه هجوم به حزب الله برای تضعیف آن و بهره داری از این موضوع است. اما باید به این موضوع اشاره کرد که اگر ما را قاتل می‌دانند باید به افراد خود احترام بگذارند در غیر این صورت چرا آنها با ما جلسه گذاشته و با ما مذاکره می‌کنند. باید زمینه را برای ایجاد صلح فراهم کرد مگر آنکه هیچ راهی برای صلح وجود نداشته باشد در این صورت خود ما باعث ایجاد رویدادهایی می‌شویم که در برخی کشورهای عربی ایجاد می‌شود. اما اگر زمینه‌ای برای بازگشت و تشکیل حکومت باشد با احترام به کرامتمان باید زمینه را برای بازگشت فراهم کنیم.

از ارتش پشتیبانی می‌کنیم/ ارتش کمربند امنیتی ملت لبنان است

سید حسن نصرالله افزود: نکته دوم درباره اوضاع لبنان آن است که می‌خواهم حواس‌ها را به حمله‌ها به ارتش و محل‌های استقرار ارتش جلب کنم. ما در دو روز نخست این رویدادها هیچگونه بیانیه‌ای را صادر نکردیم تا کسی از آن سوء استفاده نکند. ما بسیار حریص هستیم که نمکی را بر هیچگونه زخمی نریزیم. به نفع همه است که خویشتنداری کنیم مگر آنکه کسی قادر نباشد خطراتی که بوجود می‌آید را کاهش دهد چون در بعد فکری و معنوی و روحی این موضوع بسیار خطرناک است و این موضوع خطرناکتر از انفجار سفارت ایران یا منفجر کردن خودروی بمب‌گذاری شده یا شلیک موشک به سوی الهرمل است.

می‌خواهم پیشنهاد کنم از امروز به بعد از ارتش پشتیبانی کنیم چرا که منطقه در حال عبور از مراحل خطرناکی است و ارتش کمربند امنیتی این ملت است.

تشکیل حکومت وحدت ملی و جامع ضروری است

نصرالله همچنین گفت: ما نباید انتقادهای خود از ارتش را در رسانه‌های رسمی بیان کنیم تا اینکه اعتماد مردم را به آن را حفظ کنیم و اگر این ارتش از هم بپاشد همه چیز از بین خواهد رفت.

وی افزود: در مورد تشکیل حکومت ما همچنان معتقدیم که تشکیل حکومت وحدت ملی و جامع ضروری است. این نوع حکومت هیچکس را کنار نخواهد زد و فرد شجاع کسی است که حکومتی جامع تشکیل دهد و منطقه را به چالش بکشاند و عربستان را سرجای خود بنشاند و این مردانگی است نه اینکه به سوی تشکیل حکومتی بی طرف برویم.

لبنانی‌ها امروز در برابر یک فرصت تاریخی قرار دارند چرا که آنها می‌توانند با یک اراده کاملا لبنانی رئیس جمهور خود را انتخاب کنند و حاشیه‌ای از آزادی داخلی را داشته باشند که در گذشته به دلیل حوادث منطقه از آن برخوردار نبودند.

لبنانی‌ها می‌توانند بدون هیچ دخالت خارجی و منطقه‌ای رئیس جمهور خود را انتخاب کنند

وی در واکنش به سخن سفیر فرانسه که گفته بود «در صورت انتخاب نشدن رئیس جمهور او ترجیح می‌دهد ریاست جمهوری فعلی تمدید شود» گفت که این موضوع چه ربطی به فرانسه دارد؟ چرا سیاست مداران جدید واکنشی نشان نمی‌دهند، معرکه سیاست جای شعار دادن نیست.

نصرالله افزود که لبنانی‌ها می‌توانند بدون هیچ دخالت خارجی و منطقه‌ای رئیس جمهور خود را انتخاب کنند. اگر ما بتوانیم تصمیم خود را بدون هیچ فشاری از خارج اتخاذ کنیم این پایه ریزی یک دنیای سیاسی جدید است.

سید حسن نصرالله گفت: باید کسی برای ایجاد این نقشه راه و ایجاد این حق تلاش کند. ما در حزب الله قاطعانه هرگونه خلأ (در قدرت) را رد می‌کنیم و تنها راه جایگزین برای آن انتخاب رئیس جمهور برای یک دوره محدود است و طبیعی است که گروه ما نیز نامزدی قدرتمند و مناسب برای این دوره زمانی که در آن قرار داریم معرفی کند.

تکفیری‌ها فقط به دنبال کشتار اقلیت‌ها نیستند/آتها به دزدی از همدیگر و کشتار یکدیگر می‌پردازند

وی گفت: درباره حضور ما در سوریه، مخالفان سوری می‌گویند که انقلاب سوریه دزدیده شده است. ما می‌پرسیم که این چیزی که الان در سوریه وجود دارد چیست؟ هیچکس درباره توهمات صحبت نمی‌کند، اجازه دهید درباره واقعیت‌ها صحبت کنیم. در این لحظه و با توجه به داده‌های منطقه‌ای در سوریه و جنگ و اهداف آن، چیز خطایی در لبنان درباره تهدید اقلیت‌ها وجود دارد. تکفیری‌ها فقط به دنبال کشتار اقلیت‌ها نیستند آیا کشت و کشتار بین جبهه النصره و داعش را نشنیده‌اید این در حالی است که هر دوی آنها به یک جبهه وابسته هستند اما به دزدی از همدیگر و فحش و دشنام و کشتار یکدیگر می‌پردازند. من درباره کسانی صحبت می‌کنم که به یک اندیشه و پروژه فکر می‌کنند.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: در عدرا نیز این گروه‌ها به کشتار علوی‌ها و مسیحی‌ها و همچنین اهل سنت پرداختند. بخش بزرگی از کسانی که در ارتش سوریه در حال مبارزه هستند از طایفه سنی هستند. این جنگ درگیری طایفه‌ای نیست بلکه درگیری تکفیری‌ها با تمام کسانی است که با آن اختلاف دارد.

کسی قادر به تاثیرگذاری بر ما در موضوع سوریه نیست

سید حسن نصرالله گفت: آنها فکر می‌کنند تمام مشکلاتی که در لبنان روی می‌دهد به دلیل وجود حزب الله در سوریه است. تعطیل تشکیل حکومت، زیر آب رفتن تونل مسیر به فرودگاه و تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد به دلیل حضور حزب الله در سوریه است. به کسانی که می‌گویند در صورتی که حزب الله از جنگ در سوریه بازگردد تمامی مشکلات در لبنان حل می‌شود باید بگویم که این هدفی بدون نتیجه است و در حال صرف کردن اموالی بدون نتیجه هستید. زمانی که با اسرائیل جنگ کردیم ما را به تروریسم متهم کرده و به ما فشار آوردند و ما به این موضوع اهمیتی ندادیم و هم اکنون نیز کسی قادر به تاثیرگذاری بر ما در موضوع سوریه نیست چون جنگ در سوریه معرکه حضور فقط حزب الله یا لبنان نیست بکله سوریه و لبنان و فلسطین است.

کسی که به شهدای ما اهانت می‌کند همانند آن است که به ناموس ما اهانت کرده است

وی گفت: من از شما می‌پرسم چرا به این موضوع‌ها گوش می‌دهید چون هیچگونه منفعتی ندارد و تصمیم ما نهایی است. صحبت‌ها درباره ۱۰۰۰ شهید غیر دقیق است و ما مجبور نیستیم که به کسی توضیح دهیم و این موضوعی بسیار اهانت آمیز است. صحبت درباره ناموس است که اهانت به آن غیر قابل قبول است چون کسی که به شهدای ما اهانت می‌کند همانند آن است که به ناموس ما اهانت کرده است. ما به شهدای آنها احترام می‌گذاریم اما آنها در مقابل به شهدای ما احترام نمی‌گذارند. سوال من این است که آیا طرف مقابل نگران شهدای ما در سوریه است یا اینکه این شماتت است. کسانی که می‌گویند اگر حزب الله از سوریه عقب نشینی کند دولت در لبنان تشکیل می‌شود باید بگوییم که ما به قدرت و حکومت اهمیتی نمی‌دهیم چون در سال ۲۰۰۵ نیز به ما قدرت و حکومت در مقابل صرف نظر از قدرت پیشنهاد شد اما ما آن را رد کردیم چون زمانی که موضوع به چیزهای مادر و مقدس می‌رسد به موضوعات کوچکی نظیر تشکیل حکومت یا غیر آن توجه نمی‌کنیم و ما حاضر به بررسی این موضوع هستیم و ما طرح “نبیه بری” برای بررسی مداخله ما در سوریه را قبول می‌کنیم.

کسی در جایی به دلیل کینه و عصبانیت به جایی رسیده که به دنبال منفجر کردن اوضاع است

سید حسن نصرالله در پایان گفت: گمان می‌رود کسی در جایی به دلیل کینه و عصبانیت و شکست به جایی رسیده که به دنبال منفجر کردن اوضاع است و باعث تاسف است که این صحبت را بکنم. کسانی در منطقه هستند که نمی‌توانند جلوی خود را ببینند. نگرانی و ترس این است که کسانی هستند که رویدادهایی که روی می‌دهد برای آنها اهمیت ندارد و به عیش و نوش خود ادامه می‌دهند این در حالی است که کشورهایی در حال نابودی و آوارگی است. باید در توجه به این مرحله دقت شود و اجازه ندهیم که اوضاع به مرحله انفجار برسد و همه ما در این زمینه مسئولیت داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا