۳ راهکار برای پیشگیری از جوش‌های دوران نوجوانی

این روز‌ها کمتر نوجوانی را پیدا می‌کنی که در دوره بلوغ به سر ببرد و از تغییرات فیزیکی این دوره شکایت نکند.به نقل از سلامت نیوز، نوجوانی و بلوغ دوران حساس زندگی هر فردی است و با تغییرات ظاهری زیادی همراه می‌شود؛ در این دوران نه تنها رشد جسمی آهنگی سریع دارد بلکه مشکل شایعی هم گریبان نوجوانان را می‌گیرد که در بسیاری از موارد موجب ناراحتی روحی روانی آن‌ها می‌شود. در این مطلب به شما درباره آکنه نوجوانی و علت‌های به وجود آمدن آن خواهیم گفت و به شما یاد می‌دهیم چگونه از شر این زواید راحت شوید!

 

«آکنه» مشکل شایع دوران بلوغ

 

چربی‌های مزاحم، عامل اصلی آکنه

«آکنه» یک بیماری التهابی مزمن پوست است که بیشتر در دوران نوجوانی مزاحمت ایجاد می‌کند، در دختران در سنین پایین‌تر بروز پیدا می‌کند، ولی در پسران معمولا تظاهرات بسیار شدیدتری دارد.

بیشتر جوش‌‎های دوران نوجوانی یا آکنه روی پوست صورت، گردن، سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شود، اما جوش صورت یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که نوجوانان را گرفتار می‌کند و متاسفانه درست زمانی به سراغ آن‎ها می‌آید که بیش از هر وقت دیگر نگران زیبایی و وضع ظاهر خود هستند!

دکتر سید حسن حسینی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی درباره علت به وجود آمدن آکنه یا جوش‌های دوران نوجوانی که به جوش غرور هم معروف است، می‌گوید: به طور کلی آکنه در دوران نوجوانی به علت تغییرات ناگهانی در سطح هورمو‌ن‌ها، غدد پیلوسباسه، غدد چربی و عرق، به وجود می‌آید.

او می‌افزاید: این چربی زیادی مجاری انتقال چربی را مسدود می‌کند و به این ترتیب «کومدون» جوش‌های سرسیاه تولید می‌شود. وقتی که چربی باقی مانده و لایه‌های مرده پوست نتواند به بیرون پوست راه یابد، از طریق باکتری‌هایی که به طور طبیعی در غده وجود دارد، عفونی می‌شود و جوش‌های سرسفید را ایجاد می‌کند.

عضو جامعه درماتولوژیست‌های اروپا ادامه می‌دهد: گاهی هم چربی ترشح شده فضای اطراف فولیکول مو را اشغال می‌کند، در نتیجه مو نمی‌تواند از پوست خارج شود و باکتری‌های موجود در پوست داخل منافذ مسدود شده، عفونت و التهاب و جوش‌های چرکی ایجاد می‌کند. در آکنه شدید ممکن است کیست و آبسه هم دیده شود، این توده‌های ضخیم که معمولا چرب است، اغلب در پشت و شانه‌ها ایجاد می‎شود؛ گاهی، اسکار‌های زشتی ایجاد و پوست را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

پیشگیری

او درباره راه‌های پیشگیری از این عارضه هم می‎گوید: دارو‌های ضد التهابی وجود دارد که به پیشگیری و درمان این جوش‌ها به نوجوان کمک می‎کند. علاوه بر این استفاده ازصابون‎های آنتی باکتریال می‎تواند منافذ بسته پوست را باز و از بروز جوش‎ در این قسمت‌ها جلوگیری کند.

حسینی درباره تاثیر تغذیه در افزایش جوش‎های صورت می‌گوید: معمولا خوراکی و مواد غذایی تاثیری در افزایش یا ایجاد جوش‎های نوجوانی ندارد، اما بهتر است مصرف غذا‌های شیرین و انواع فست فود‌ها را کاهش داد.

جوش نزن، شکلات بخور

رعایت برخی نکات بهداشتی پایه و چند راهکار دیگر می‌تواند به پیشگیری از آکنه‎ها کمک کند. اگر استفاده ازیک محصول مو، کرم پوست یا لوازم آرایشی شرایط را وخیم‌تر می‌کند، بلافاصله محصول خود را تغییر دهید، ولی اگر در نتیجه لایه‌برداری یا مالش، پوست تحریک شده به نظر می‌رسد، عوامل محرک را کاهش دهید و ایجاد تغییر در شرایط آکنه را زیر نظر داشته باشید. صورت خود را با پاک کننده‌های ملایم بشویید و از شست‌وشوی بیش از حد صورت پرهیز کنید، زیرا می‌تواند به تحریک هرچه بیشتر پوست منجر شود.

یک یا دو بار شستن صورت در روز کافی است. هرگونه ماده آرایشی را پیش از خواب از صورت خود پاک کنید. اگر موی چرب دارید، آن را هر روز بشویید و پوست سر خود را تمیز نگه دارید. چربی مو می‌تواند شرایط آکنه را وخیم‌تر کند. مصرف آب را افزایش دهید و ازکرم‌های ضد آفتاب‎ فاقد چربی استفاده کنید. به صورت خود دست نزنید و تحت هیچ شرایطی جوش‎های صورتتان را نترکانید.

برخی افراد معتقدند که مصرف غذا‌های چرب یا شکلات باعث ایجاد جوش می‌شود، هنگامی که منافذ پوست از طریق ترشح چربی، سلول‌های پوستی و میکروب‎ها بسته می‌شود، پوست ملتهب و آکنه ظاهر می‎شود، برخی غذا‌ها ممکن است باعث واکنش‌های هورمونی شدیدی در بدن شود که در پی آن سلول‌های پوستی بیش از اندازه رشد یا چربی زیادی تولید می‌کند؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید مصرف غذای خاصی باعث ایجاد جوش در پوست شما می‌شود، از مصرف آن پرهیز کنید. اما لازم نیست برای داشتن پوستی صاف، اصلا پیتزا و شکلات نخورید.

خداحافظ جوش‌های قرمز!

برای رفع قطعی و کامل آکنه به ویژه در دوران نوجوانی حتما باید به پزشک مراجعه کرد، اما در این میان راه‌های ساده خانگی هم وجود دارد که می‎تواند تا حدودی به رفع آکنه‎های صورت شما کمک کند.

۱. ابتدا صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. سپس آب لیموی تازه را در ظرفی بریزید و با یک پارچه به محل جوش‌ها بزنید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند، سپس صورتتان را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

۲. صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید، سپس خیار‌ها را با پوست بشویید و حلقه‌‎ حلقه کنید و در یک همزن بریزید، خیار‌های له شده را ۲۵ دقیقه روی پوستتان بگذارید.

۳. یک عدد سفیده تخم مرغ را هم بزنید و آن را یک ساعت روی صورت خود بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

۵. گوجه فرنگی را بشویید و در مخلوط کن بریزید. سپس مخلوط آن را ۴۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.

۶. سیب زمینی را بشویید و رنده کنید. بعد به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت خود بگذارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا