دولت بودجه عمرانی را ۳۶ درصد کاهش داد

مطابق آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، عملکرد بودجه‌ای دولت در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵، افت فاحشی را داشته و در حالی‌که درآمد دولت کاهش یافته است، هزینه‌ها افزایش یافته و تراز عملیاتی کشور رشد منفی‌ای را نسبت به مدت مشابه سال قبل به خود گرفته است.

بر اساس جدول عملکرد شش ماهه منتشره از سوی بانک مرکزی، درآمد دولت در نیمه اول سال مالی فعلی، از جمله درآمد حاصل از مالیات، به میزان ۵۶/۷۸ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۳/۷ درصد کاهش یافته است. مبلغ مدت مشابه در سال گذشته ۵۸/۹۶ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین میزان مصوب شش ماهه نخست امسال در قانون بودجه ۱۳۹۶، مبلغ ۸۸/۷۲ هزار میلیارد تومان بوده که عملکرد شش ماهه نسبت به مبلغ مصوب ۳۶ درصد کمتر است.
در حالی‌که درآمدهای دولت کاهش داشته است، جدول عملکرد شش ماهه بودجه نشان می‌دهد که هزینه‌های دولتی در طول دوره مورد بررسی در مجموع ۱۰۷/۴۹ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی داشته است.
آخرین اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در طول دوره برابر با ۶۶/۴۴ هزار میلیارد تومان بوده که نشان دهنده افزایش ۸۲/۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، اما ۲۳ درصد کمتر از مبلغ پیش‌بینی و مصوب می‌باشد.

مجموع بررسی‌ها نشان می‌دهد که کسری بودجه دولت در نیمه نخست سال جاری ۱۸/۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که بیش از پیش‌بینی‌ها ۱۰ درصد هم بیشتر است.
گفتنی است، دولت برای پوشش دادن کسری بودجه رو به رشد، ۲۵/۳۳ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه صادر کرده است.دولت در نیمه نخست امسال مبلغ ۷/۸۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ و ۷۸ درصد کمتر از مبلغ مصوب در قانون بودجه ۱۳۹۶ بوده است.

وضعیت بودجه عمرانی در شش ماهه نخست امسال در حالی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۵ بدتر شده است که دو روز قبل عادل آذر رئیس ‌دیوان محاسبات اوضاع اسفناک عملکرد دولت در بخش عمرانی را اینگونه شرح داد: «دولت تمام تلاش خود را برای پرداخت بودجه‌های هزینه‌ای و جاری به کار می‌گیرد و پس از آن به سراغ بودجه‌های عمرانی می‌رود. طبق آمارها تخصیص بودجه عمرانی در سال ۹۰، ۲۵ درصد و در سال ۹۵، ۱۳ درصد بود؛ این در حالی است که تخصیص بودجه هزینه‌ای در سال ۹۰، ۷۴ درصد و در سال ۹۵، به ۸۷ درصد افزایش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که همه اعتبارات برای بودجه‌های هزینه‌ای و جاری است و در واقع عمرانی را تعطیل کرده‌ایم.»

عادل آذر همچنین در خصوص تراز عملیاتی سال گذشته گفته بود: «تراز عملیاتی سال ۹۰، ۲۸ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۹۵ این شاخص به منفی ۶۱ هزار میلیارد تومان رسید و در واقع شاهد رشد منفی ۲۹ درصد هستیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا