خودتحریمی با اجرای ۳۵ خواسته FATF

جواد کریمی قدوسی با اشاره به گذشت حدود دو هفته از اجرایی شدن قانون جامع تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی (کاتسا) توسط ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: تحریمی که در قانون کاتسا علیه ایران اجرا می شود، سخت تر از تحریم های گذشته است و براساس ماهیت و جوهره آن، تمام تحریم هایی که با برجام برداشته شده، به تدریج باز می گردد.

وی افزود: شرکت هایی که در چین و برخی کشورهای دیگر طرف قرارداد ما بوده اند، بعد از اجرایی شدن کاتسا پیغام داده اند که ما بعد از این برای مراودات اقتصادی محدودیت و مشکل داریم؛ چرا که مشمول مجازات های آمریکا در قانون کاتسا می شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: قبلاً اینطور بود که شرکت هایی که بخشی از سهام آنها متعلق به آمریکایی هاست، در صورت مراوده با ایران در چارچوب تحریم های آمریکا قرار می گرفتند، اما در عملیات اجرایی کاتسا حتی شرکت هایی هم که هیچ فرد آمریکایی سهامدار آن نیست، در صورت معامله با ما در فهرست تحریم ها قرار می گیرند و چون منافع بین‌المللی آنها به خطر می افتد، برای مراوده ۱۰ یا حداکثر ۲۰ میلیارد دلاری با ما ریسک نمی کنند؛ چرا که تراکنش های مادی بسیاری از این شرکت ها سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.

کریمی قدوسی تصریح کرد: قانون کاتسا در شرایطی اجرا شده که فضای داخلی را به سمت تحریم سپاه سوق داده اند که انگار کاتسا فقط برای تحریم سپاه است؛ در حالی که اینطور نیست. کاتسا اصل اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده و این همان فاجعه عمیقی است که براساس آن، برجام به صورت یکطرفه و کامل نقد شده است.

وی  با بیان اینکه نگرانی اصلی ما از داخل است که نمی گذارند مردم از واقعیت تحریم ها مطلع شوند، گفت: آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی اخیراً سفری برای گشایش همکاری های پولی و بانکی به چین داشته و در آنجا چینی ها به او اعلام کرده اند که تا پایان سال ۲۰۱۷ یعنی تا حدود یک ماه دیگر، روابط اقتصادی ما با شما تقریباً قطع می شود.

این نماینده مجلس در توضیح این مسئله اظهار داشت: FATF حدود ۳۵ خواسته از ایران داشته و ضرب الاجلی هم که برای ایران تعریف کرده، پایان ۲۰۱۷ بوده است؛ انجام این ۳۵ خواسته، خود به خود به معنای اجرای قانون کاتسا در داخل ایران و به منزله نوعی خودتحریمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا