افشای گفتگوی تلفنی نتانیاهو با ماکرون درباره ایران

پایگاه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل» در مطلبی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در یک گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، ادعا کرد اسرائیل اقدامات ایران در سوریه را به عنوان “یک هدف” برای نیروهای نظامی خود می بیند و در صورتی که منافع امنیتی‌اش ایجاب کند، به تنهایی علیه ایران وارد عمل شده و مواضع این کشور در سوریه را هدف قرار خواهد داد.

شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه به متن گفتگوی تلفنی اخیر نتانیاهو با رئیس‌جمهور فرانسه دست یافته است، بخشی از آن را منتشر کرد. نتانیاهو در مکالمه تلفنی با رئیس جمهور فرانسه ادعا کرد: «از این به بعد، اسرائیل به تمامی فعالیت های ایران در خاک سوریه به عنوان یک هدف می نگرد. اگر منافع امنیتی ما ایجاب کند، هیچ تردیدی برای اقدام علیه ایران نخواهیم داشت.»

مکالمه تلفنی نتانیاهو و مکرون یک روز پس از ملاقات رئیس جمهور فرانسه با سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در پاریس انجام شد. ادعا می شود مکرون با هدف کاهش نگرانی های موجود در منطقه در خصوص بحران لبنان به نتانیاهو اطمینان داده است حریری برای اعلام استعفای رسمی خود به لبنان باز می گردد. نتانیاهو نیز در جواب ادعا کرد هیچ علاقه ای به مداخله در مسائل داخلی لبنان ندارد.

نتانیاهو در این تماس تلفنی ادعا کرد: «برای من مهم نیست چه کسی نخست وزیر لبنان است و یا سیاست های داخلی این کشور چطور پیش می رود. آنچه من را نگران می کند تقویت روزافزون حزب الله با حمایت ایران است. مهم این است تمامی احزاب و جناح ها در لبنان در جهت جلوگیری از تجهیز بیشتر حزب الله گام بردارند. باید نفوذ ایران نه تنها در لبنان بلکه در سوریه نیز به حداقل برسد.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه ادعاهای خود اظهار کرد: «اسرائیل تاکنون کوشیده است در بحران سوریه هیچ دخالتی نکند. اما پس از شکست داعش در این کشور اوضاع تغییر کرده است؛ زیرا نیروهای نظامی تحت حمایت ایران کنترل اوضاع را در منطقه به دست گرفته اند.»

در ادامه این مطلب آمده است: مکرون در مقابل سعی کرد با اطمینان بخشیدن به نتانیاهو وی را از انجام هرگونه اقدام “شتابزده” منصرف کند. وی اظهار کرد: «من موافق این امر هستم که نفوذ ایران و حزب الله در سوریه و لبنان به حداقل برسد؛ اما ثبات لبنان نیز باید حفظ شود. باید به فکر یک اقدام محتاطانه بود نه یک اقدام شتابزده و عجولانه.»

همچنین رئیس جمهور فرانسه در این مکالمه تلفنی با اشاره به توافق هسته ای ایران گفت: «حفظ توافق هسته ای از اهمیت بالایی برخوردار است.»

نتانیاهو پیشتر نیز در روز سه شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در خصوص آتش بس در سوریه و حضور ایران در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی گفتگو کرده بود. این مکالمه یکی از تازه ترین تماس های تلفنی میان اسرائیل و روسیه در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا