اختصاصی

یلدایی با عطر حسینی

شب یلدا قدم آرام بردار                     کمی هم احترام ما نگهدار

  تو می بینی ربابم غصه دار است        بنی هاشم هنوزم داغدار است

شب یلدا تو هم چله نشین باش           سیه پوش غم سالار دین باش

بصیر، سید احمد حسینی/ شب یلدا یا شب چلّه یکی از جشن‌های کهن ایرانی است.در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال در نیمکره شمالیگرامی داشته می‌شود. چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

در مازندران نیز از گذشته تا به حال شب یلدا بسیار با اهمیت و گرامی داشته می‌شود. در این شب همه مردم به خانه پدر بزرگها و مادر بزرگها رفته و ضمن دورهم‌نشینی و خواندن فال حافظ و فردوسی‌ به خوردن تنقلات و میوه جات خصوصا انار و هندوانه و ازگیل می‌پردازند و با خوردن و نوشیدنو شنیدن صحبتها و داستان‌های بزرگترها، شب را به صبح می‌رسانند و معتقدند که صبح بعد از یلدا روز پیروزی خورشید بر سیاهی و تاریکی‌ها است.

اما یلدای امسال با ادوار گذشته تفاوت بسیار زیادی دارد و دیگر عطر و بوی میوه جات و آجیل جای خود را به عطر معنوی و دلربای حسینی داده است.

اربعین حسینی، جویبار همیشه جاری عاشورا، روز شهادت حماسه سازان، روز زیارت مرقد عاشورا سازان است. عاشورا، خروش و جوشش خون پرتلاطم حسین(ع) و یاران باوفایش است و اربعین، این روز به یاد ماندنی در اذهان تاریخ بازگشت این فریاد ظلمت شکن است.

اربعین، آغاز و پایان یک مصیبت نیست؛ بلکه چله عارفانه تشیع سرخ علوی و حسینی است، روزی است که عشق اباعبدالله در دلهای مومنین به اوج خود می رسد.

اربعین روز ظلم ستیزی و دوری جستن از استکبار جهانی است و امروز که ما در آستانه جهانی شدن دین اسلام و بهار عربی و بیداری اسلامی قرار داریم ، فریاد هیهات من الذله را هرچه رسا تر فریاد خواهیم زد.

آری، اربعین روزی پیام رسان است، پیام پیمان و دوستی و اخوت با برادران به خون کشیده شده خود در جای جای این نظام هستی و روز به انفعال در آمدن استکبار و به زانو درآمدن شمرها و یزیدیان زمانه.

باید مواظب بود، باید مواظب بود در حالیکه هنوز هم زینب از داغ برادر و برادرزاده ها و خویشان و بنی هاشم گیسوان از هم میدرد و به خاک و خون می گرید نباید با غفلت و سهل انگاری با نادیده گرفتن اربعین حسینی این روز عزیز که به فرموده امام صادق (ع) (آسمان چهل روز بر حسین خون گریه کرد) که برحسب تصادف یا امتحان با یلدا یکی از جشن های باستانی تقارن یافته است دل آل الله را بدرد آورده و در غم از دست دادن حسین (ع) زینب را تنها گذاشته و به شادی و پای کوبی بپردازیم.

چهل روز گذشت، اگر تا به امروز که دیگر حسین بن علی (ع) در بین ما نیست و ناجوانمردانه از سوی لشکر کفر به شهادت رسید مراعات نکرده ایم و همه چیز را در گیر و دار دنیا به دست فراموشی سپرده ایم، بیائیم و در این شب چله که مصادف شده است با چهلمین روز درگذشت مبین حق و سید جوانان اهل بهشت، در اهداف قیام آن حضرت تفکر کنیم و جزو هدایت شده گان مکتب عشق حسینی گردیم.انشاالله

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا