بسیج پیشرو در عرصه خدمات‌رسانی به محرومان/ مناطق محروم مازندران همچنان در انتظار توجه مسئولان

هفته بسیج یادآور جان فشانی‌های انسان‌هایی است که برای سربلندی سرزمین‌شان از هر تلاشی دریغ نمی‌کنند.

معنای عمیق اتحاد را می‌توان با ظهور بسیج درک کرد که از صدر اسلام وجود داشته و اینک با هوشمندی امام خمینی(ره) بار دیگر رشد یافته است.

تبلور ارتش بیست میلیونی امام خمینی(ره) که با فرمان تاریخی‌شان در پنجم آذرماه سال ۵۸ تشکیل شد و امروز از مرز بیست میلیون گذشته است، نشان از درایت و هوشمندی امام دارد.

این دوراندیشی امام (ره) یکی از اساسی‌ترین عوامل خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان از بدو تولد تا به حال حاضر بوده و توانسته تمام ضربات سلطه جویانانه شیطان بزرگ را خنثی کند.

مردمان دل‌سوخته و پاک‌باختگان میهن، دل در گرو عشق به انقلاب و آرمان‌های والای انسانی داشتند. با اراده خلل‌ناپذیر جهت نگهبانی از دستاوردهای سرزمین‌شان، پایگاه بسیج را قوت بخشیدند و دریافتند مملکتی که بیست میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون تفنگ‌دار، بیست میلیون ارتش داشته باشد و در این‌صورت است که رویین تن خواهد شد و هیچ آسیبی نخواهد دید.

بسیج بازوان پرقدرت نظام اسلامی

بسیج اولین تجربه‌اش را با یاری رساندن به سپاه و کمیته در رویارویی با ضدانقلاب و خنثی‌سازی توطئه‌های آنان با موفقیت پیش برد، که تجاوز ارتش عراق مسئولیت آن را صدچندان کرد و عملیات‌هایی چون طریق القدس، حصر آبادان، فتح المبین، ثامن الائمه و الفجر ۸، کربلای ۵ و … از دستاوردهای عظیم این تشکل الهی بود.

امروزه، بسیج یکی از بازوان پرقدرت جمهوری اسلامی ‌ایران است که در راستای اهداف انقلاب اسلامی ‌و حفظ دستاوردهای آن توانسته بخوبی ماموریتش را اجرا کند. حضور بیش از ۲۳ میلیون و ۸۰۰ بسیجی گواه عدالت‌خواهی و مشارکت مردم در سرنوشت اجتماعی خویش است.

همزمان با هفته بسیج، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه شهرستان آمل در گفت‌‌وگویی با خبرنگار ما از ماموریت واحد خود برای عموم مردم گفت و تصریح کرد: نگاه مجموعه فرهنگی اجتماعی به سمت خدمت‌رسانی به جامعه است که فقط شخص بسیجی را در بر نمی‌گیرد و برای عموم مردم است.

وی اولین اولویت برای آسیب‌های اجتماعی شهرستان آمل را طلاق دانست و خاطرنشان کرد: با تلاش‌های چند ماه کارگروه آسیب‌های اجتماعی، معضلاتی که در این شهرستان وجود دارد مورد بررسی قرار گرفت و طلاق، بدپوششی، اعتیاد، بیکاری از معضلات این شهرستان شناخته شد.

بسیج حضوری در دل جامعه

علی اسماعیلی پروژه‌های طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی را محله‌محور عنوان کرد و افزود: کوچه دریای ۵۵ را پایلوت آسیب طلاق و شهرک مروارید را پایلوت بدپوششی قرار دادیم، با برنامه‌های زیادی که در این حوزه انجام گرفت به موفقیت‌های دست پیدا کردیم و قرار است امسال در سطح شهرستان این طرح را عملی کنیم.

وی رویکرد فعالیت‌های اجتماعی سپاه را پیشگیری دانست و یادآور شد: با ورود در دل جامعه و عنوان یک موسسه مردم نهاد نه به نام سپاه عمل می‌کنیم تا بهتر به بررسی مشکلات جامعه بپردازیم.

این مسئول بسیجی با بیان اینکه مسائل فرهنگی در هر منطقه متفاوت است، خاطرنشان کرد: در هر شهری یا حتی کوچه‌ای به کوچه‌ دیگر متفاوت است و اگر مراسمی‌ در خیابان هراز موفقیت‌آمیز بود شاید در خیابان دیگر نتیجه خوبی نداشته باشد، و یا نتیجه‌ای عکس دهد که این باعث می‌شود هر پایگاهی براساس نخبگانی که در آن پایگاه فعالیت می‌کنند، عمل کند.

وی به برنامه‌های بومی‌محلی که در شهرستان اجرا می‌شود اشاره کرد و گفت:۴ سال است که طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی تفرجگاه‌ها در پارک دهکده طلایی آمل برگزار می‌شود، که با اجرای بازی‌های بومی‌محلی، اقدامات فرهنگی، به مشاوره‌های اجتماعی ـ مذهبی پرداخته می‌شود و تا بحال عکس‌العمل‌های خوبی از این برنامه‌ها شاهد بودیم، در سال گذشته در این بخش در استان برتر شدیم و بیش از هزارو پانصد نفر میزبان برنامه‌های ما در این برنامه هستند.

رسیدگی به مناطق آسیب دیده اولویت بسیج

اسماعیلی به بررسی مناطق آسیب دیده آمل اشاره کرد و گفت: سازمان بسیج نگاه ویژه‌ای به مناطق امت‌آباد و رضوان ۳۸ دارد و اقدامات قابل توجهی در این مناطق انجام گرفت؛ ساخت خانه محروم، پایگاه بسیج، تخریب و شروع مسجد، ساخت خانه محل، نصب ۳۳ کنتور برق و ۱۰ کنتور گاز، راه‌اندازی مهد کودک، برگزاری جلسات هفتگی، اشتغال‌زایی، معرفی به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، تهیه ۱۰ چرخ خیاطی و کلاس‌های آموزش خیاطی، ساخت ۷ حمام و فعالیت‌های سازندگی دیگر چون تعمیر منازل از کارهایی بود که در امت‌آباد انجام شد و شاهد پیشرفت چشم‌گیر این منطقه نسبت به پنج سال قبل هستیم.

وی معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه را تنها نهاد رسمی ‌در منطقه رضوان ۳۸ دانست و افزود : در حدود یک سال و نیم، که در رضوان ۳۸ فعالیت می‌کنیم، با چالش‌های بزرگی روبه رو هستیم حتی در ۶ ماه اول برای تشکیل جلسات هیچ فردی خانه در اختیار ما نمی‌گذاشت و مجبور بودیم در خیابان برگزار کنیم.

این بسیجی آملی به نگاه بدی که به سمت مناطق آسیب‌دیده وجود دارد اشاره کرد و گفت: باید خودباوری را در این مناطق ایجاد کنیم، اما متاسفانه بدون اینکه خدمتی به این مناطق شود، اصلاح وبازسازی آن را انتظار داریم.

وی تشکیل هسته فرهنگی در پایگاه‌ها را واحد اطلاعات عملیات زمان جنگ خواند و اظهار کرد: امروزه معضلات و آسیب‌های هر محله‌ای را نخبگان آن پایگاه بررسی می‌کنند و برای بهبود آن طرح و برنامه ارائه می‌دهند.

اسماعیلی با اعلام اینکه فعالیت‌های فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است، تصریح کرد: به تقویت تیم‌های فرهنگی و هنری، که در سال‌های اخیر روند کندی را سپری کرده بود پرداختیم؛ فعالیت‌هایی چون؛ سرود، تئاتر، تواشیح، ساخت کلیپ، شعر، نمایشگاه‌های فرهنگی، ایجاد محافل شعر و ادب و…

وی به بیان مشکلات و موانع برای پیشبرد اهداف بسیج پرداخت و عنوان کرد: جابه‌جایی مدیران از مشکلاتی است که باعث کند شدن فعالیت‌ها می‌شود، مدیرانی که به بازدید مناطق آسیب دیده می‌آیند و در جلسات شرکت می‌کنند، به عمق فاجعه می‌رسند بعد از مدتی جابه‌جا می‌شوند و این باعث می‌شود برنامه‌های زیادی برای مدیر جدید صورت بگیرد تا مشکلات را درک کند و این تلف شدن زمان باعث وخامت اوضاع می‌شود.

بسیجیان امت‌آباد در انتظار توجه مسئولان

فرمانده پایگاه بسیج امت‌آباد با بیان فعالیت‌های سه ساله پایگاهش گفت: بخاطر ضعف منطقه فرهنگ‌سازی مهم‌ترین اولویت ما بوده است که با برگزاری کلاس‌های آموزشی، مسابقات و مراسمات در مناسبت‌های مختلف و هفتگی توانستیم خلاء‌های زیادی را جبران کنیم.

وی نداشتن امکانات را بزرگ‌ترین مشکل پایگاه این منطقه خواند و خاطرنشان کرد: بدون هیچ امکاناتی به فعالیت می‌پردازیم با بودجه بسیار کم، مجبور می‌شویم با درآمد شخصی‌مان برای پایگاه وسایل مورد نیاز را خریداری کنیم و چون هزینه اجرا کردن برنامه‌ها زیاد است دچار مشکل می‌شویم.

موسی حداد با بیان فعالیت‌های این پایگاه اظهار کرد: برگزاری اردوهای زیارتی به قم و جمکران، اردوهای راهیان نور و فرستادن ۴۰ نفر به اربعین، برگزاری دعای ندبه، هیئت هفتگی، بررسی وضعیت تحصیل و پیگیر فعالیت‌هایشان هم هستیم.

وی اشتغال را مشکل اصلی مردم امت‌آباد دانست و افزود: بسیاری از جوانان شاغل نیستند، خانواده‌هایی هستند که هیچ سرپرستی ندارند، بدون هیچ منبع درآمد مالی، خانه‌هایی نیاز به تعمیرات دارند و حتی بعضی فاقد سرویس‌های بهداشتی‌اند، سقف‌هایی که خراب هستند و وضعیت مطلوبی ندارند.

این فرمانده پایگاه به ورزشگاه نیمه‌کاره امت‌آباد اشاره کرد و گفت: ۱۰ سال است که این ورزش‌گاه نیمه کاره مانده و ساخت آن به پایان نرسیده است، با تمام تلاش‌هایی که انجام دادیم به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی به تعریف اوضاع چند سال قبل امت‌آباد پرداخت و یادآور شد: اعتیاد، فروش مواد، سرقت و مشکلات زیاد، دیگر فعالیت‌هایی بود که باعث می‌شد کمتر کسی جرات وارد شدن به این محل را داشته باشد، اما خوشبختانه با فعالیت‌های بسیج، سپاه وشهرداری بسیاری از مشکلات برطرف شد، اما هنوز نبود امکانات و فقر چهره این محله را تسخیر کرده است.

امت‌آباد همچنان در فقر

حداد با بیان اینکه مشکلات بسیاری از این خانواده‌ها با یک شغل حل خواهد شد یادآور شد: پیشنهاد دادیم تا برای زمین خالی که در محل وجود دارد، کارگاه تولیدی احداث کنند تا باعث اشتغال بسیاری از افراد شود.

وی به وجود ۲۰۰ عضو در این پایگاه اشاره کرد و گفت: در ابتدا با ۲۰ نفر و با زحمت زیاد مجوز دریافت پایگاه را بدست آوردم و امروز بیش از ۶۰ عضو فعال در این پایگاه به فعالیت می‌پردازند و درصدد کسب مجوز برای واحد خواهران در این محل هستیم.

به گزارش خبرنگار ما، پایگاه سه ساله و جوان امت‌آباد، که با وجود تمام مشکلات محیطی و اقتصادی توانسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و اینک پایگاه ممتاز در جذب نیرو و فعالیت در حوزه خود شود، نمونه بارزی از فعالیت‌های جوانان بسیجی این خطه است.

اگر امروز کشور عزیزمان از گزند دشمنان در امان مانده است و توفیق این را داشته‌ایم که آرامش مهمان همیشگی‌مان باشد آن هم در منطقه‌ای که سراسر جنگ و آشوب است، به یمن برکت حضور بسیج بوده است همانطور که رهبر فقید انقلاب اسلامی‌حضرت امام (قدس سره) فرمودند: رحمت و برکات خداوند بر بسیج مستضعفان که بحق پشتوانه انقلاب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا