مقام اردنی: هر ماه هزار آواره سوری به وطن خود بازمی‌گردند

محمد الحواری» سخنگوی رسمی کمیته آوارگان اردن گفت که در مقایسه با نیمه اول سال جاری که حدود ۱۷۰۰ آواره سوری به وطن خود بازگشتند، بازگشت آنها در سه ماهه اخیر افزایش یافته و به طور میانگین در هر ماه یک‌هزار آواره به سوریه بازگشته‌اند.

الحواری تصریح کرد که در اکتبر گذشته ۷۵۰ آواره، ۱۰۷۳ نفر در ماه سپتامبر و ۱۲۰۳ نفر در ماه آگوست از اردن به سوریه بازگشته‌اند که در مقایسه با ۶ ماه نخست سال جاری این رقم افزایش یافته است.

سخنگوی کمیته آوارگان اردن در عین حال تصریح کرد که با توجه تعداد زیاد آوارگان سوری در اردن، تنها ۲ درصد آنها به کشورشان بازگشته‌اند.

به نوشته روزنامه الغد اردن، الحواری افزود که کمیته آوارگان اردن گزینه بازگشت را برای آوارگان سوری به صورت اختیاری قرار داده و آنها به طور داوطلبانه و بدون هیچ اعمال فشاری می‌توانند به وطن خود بازگردند همچنانکه به دلیل ترس از بی‌ثباتی اوضاع در سوریه پیشنهاد می‌شود که آوارگان از بازگشت خودداری کنند.

به گفته وی، شرایط بازگشت امن آوارگان در حال حاضر در سوریه ممکن نیست و در نتیجه بهتر آن است که آوارگان از بازگشت خودداری کنند اما برخی عوامل از جمله گردهم آمدن خانواده‌ها علت اصلی بازگشت آوارگان است.

سخنگوی رسمی کمیته آوارگان اردن همچنین اشاره کرد که این کشور میزبان نزدیک به ۶۶۰ هزار آواره سوری به ثبت رسیده است که ۱۸۰ هزار نفر از آنها در داخل اردوگاه‌ها زندگی‌ می‌کنند و ۸۰ درصد این آوارگان نیز در مناطقی خارج از اردوگاه ساکن هستند.

آمارهای رسمی در اردن نیز نشان می‌دهد که بیش از ۸۵۰ هزار سوری در اردن اقامت دارند که به عنوان آواره ثبت نشده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا