مخدر «دستمال» با توهم‌زایی۸۰ برابر حشیش!

دکتر پرویز افشار با اشاره به ماده محرک ان.پی.اس گفت: این ماده محرک صناعی جدید، از دسته مخدر ها نیست و از محرک ها است. این ماده جزو کانابینوئیدهای صنعتی است، کانابینوئید همان ماده موثر حشیش است که حشیش سنتی یا علف یا گرس یا ماری جوآنا کاشت می شود اما اینها متاسفانه در آزمایشگاه سنتز می‌شوند.

وی در رابطه با اثرات این نوع ماده محرک بیان کرد: اثرات دستمال مرطوب شبیه اثرات ماری جوانا است اما بسیار بسیار شدیدتر و قوی تر است؛ وقتی این ماده بین ۲۰ تا ۸۰ برابر حشیش قوی تر است به همین علت اثرات و توهم زایی که ایجاد می کند چندین برابر حشیش است. متاسفانه وقتی مصرف بشوند بعد از یک مدت تغییرات اساسی روی مغز ایجاد می کنند با توجه به همین قوت و قدرت بسیار بالا است که تخریب شان بسیار وسیع است و در مدت کوتاه تری نسبت به مواد سنتی افراد را به سمت و سوی از دست دادن همه مهارت ها و حتی به سمت و سوی مرگ پیش می‌برند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به شکل این ماده محرک جدید اشاره کرد و گفت: آن چیزی که در قالب دستمال مرطوب آمده است، ورقه های کاغذی است که به دستمال مرطوب معروف شده، که مانند حشیش مصرف می کنند.

وی از عدم ارائه دستمال مرطوب به صورت تجاری یا صنعتی در کشور خبر داد و خاطر نشان شد: علیرغم وجود بیشتر از ۷۰۰ نوع از موادمخدر صنعتی و شیمیایی، گزارشاتی که در حد تجاری و صنعتی وارد کشور شده باشد نداریم. موردی که در رسانه ها و به ویژه فضای مجازی راجع به این ماده جدید مطرح شد در حقیقت نوعی از این ان.پی.اس هاست که طبق بررسی ها، فقط یک مورد در یکی از استانها مربوط به سال ۹۵ بوده و ما برای اینکه تشویش اذهان ایجاد نشود فقط اطلاع رسانی می کنیم.

افشار که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: این مواد به هیچ عنوان در کشور ما و توسط دولت و حاکمیت تاکنون اثبات نشده که در ابعاد وسیع وارد یا سنتز شده باشند؛ عمدتا پاره ای از افراد که از کشورهای دیگر از جمله آسیای جنوب شرقی، اروپا و جاهای دیگر می آیند در قالب مصرف شخصی ممکن است این ماده را بیاورند. متاسفانه گهگاه ممکن است مسئولین گمرک در مبادی ورودی ما آشنا نباشند و وارد کشور شده و در محله‌ای به فروش برسد.

وی متذکر شد: این مخدر الان به شکل دستمال مرطوب است ولی احتمال اینکه مواد nps در آینده در قالب عطریات و یا بخور در پارتی ها و مهمانی ها عرضه شود وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا