با فرد منتقد چطور برخورد کنیم؟

به محض شنیدن انتقاد، آماده دفاع از خود می‌شویم و دلایلی منطقی یا حتی غیرمنطقی برای درست نشان دادن کارمان ارائه می‌کنیم در حالی که ممکن است آن انتقاد، به طور کامل یا در حدی به ما وارد باشد.به نقل از سلامت نیوز،  کنار آمدن صحیح با نقد و انتقاد، مهارت مهمی در زندگی است که کمتر به آن توجه می‌شود. همه ما در برهه‌هایی از زندگی مان توسط خانواده، دوستان و آشنایان مورد انتقاد قرار می‌گیریم. گاهی برای مان سخت است آن را بپذیریم، اما همه چیز بستگی به واکنش و نگرش ما دارد. شما می‌توانید از انتقاد به شیوه‌ای درست استفاده و رشد کنید یا به شیوه‌ای نادرست با آن برخورد کنید و اعتماد به نفس تان پایین بیاید و دچار استرس، خشم و روحیه تهاجمی شوید.

 

به من انتقاد کن!

 

از انتقاد به نفع خودتان بهره ببرید

دو نوع انتقاد وجود دارد: انتقاد سازنده و انتقاد مخرب. اگر یاد بگیرید تفاوت این دو را تشخیص دهید، می‌توانید با هر انتقادی که از شما می‌شود، به درستی برخورد کنید. وقتی توسط فرد دیگری به چالش کشیده می‌شویم، نسبتا طبیعی است که واکنش منفی نشان دهیم. این را در نظر بگیرید که واکنش‌های منفی، شما را چگونه جلوه می‌دهد و از آن مهم تر، چه احساسی به شما می‌دهد. راهی که شما برای برخورد با انتقاد انتخاب می‌کنید، از جوانب متعددی روی زندگی تاثیر می‌گذارد بنابراین بهتر است راه‌هایی را شناسایی کنید که بتوانید از انتقاد به نفع خود بهره ببرید و از آن برای قوی‌تر و توانمندتر شدن استفاده کنید.

تفاوت‌های انتقاد سازنده و انتقاد مخرب

تفاوت بین انتقاد سازنده و انتقاد مخرب، در روشی است که نقد و نظر ارائه می‌شود. هر چند هر دو نوع انتقاد، ایده ها، عادت ها، شخصیت و توانایی شما را به چالش می‌کشند، اما وقتی کسی انتقاد مخربی از شما می‌کند؛ می‌تواند به غرورتان لطمه بزند و آثار منفی بر اعتماد به نفس و خودباوری تان بگذارد. انتقاد مخرب، معمولا نتیجه بی فکری یک نفر دیگر است، اما به هر حال می‌تواند آشکارا بدخواهانه و از روی کینه ورزی هم باشد. انتقاد مخرب در بعضی موارد منجر به خشم و تهاجم می‌شود.

اما انتقاد سازنده، با هدف اشاره به اشتباهات ارائه می‌شود و به شما این را هم نشان می‌دهد که چطور شرایط را بهتر کنید. انتقاد سازنده باید به عنوان بازخوردی مفید تلقی شود که می‌تواند به شما کمک کند به جای این که اعتماد به نفس تان را از دست بدهید، برای پیشرفت قدم بردارید.

اگر انتقادی سازنده باشد، معمولا پذیرفتن آن هم راحت‌تر خواهد بود حتی اگر کمی آزرده تان کند. به هر حال این را به خاطر داشته باشید که می‌توانید از انتقاد به نفع خود بهره ببرید.

اصول برخورد با فرد منتقد

این که از نظر فیزیکی چه واکنشی به انتقاد و فرد منتقد نشان دهید، بستگی به ذات انتقاد دارد و این که شما چه موقعیتی دارید و انتقاد از چه منبعی ارائه شده است. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که شرایط هر چه باشد، با خشم و عصبانیت واکنش نشان ندهید، چون قشقرق به پا شده و احساسات بدی ایجاد می‌شود که مطمئنا باب میل تان نیست. سعی کنید خونسرد باشید و با فرد منتقد با فهم و احترام رفتار کنید. این کار به شما کمک می‌کند تشنج زدایی کرده و شرایط را بهتر کنترل کنید.

نشان دهید شما قوی‌تر هستید و در دام مقابله به مثل نیفتید. اگر شما هم او را به چالش بکشید، ممکن است بحث و جدلی شروع شود که احتمالا غیرضروری و تنش برانگیز است. اگر احساس می‌کنید ممکن است کنترل تان را از دست بدهید یا چیزی بگویید یا کاری انجام دهید که آسیب زننده باشد، از محل دور شوید. اگر در یک ملاقات کاری هستید، مودبانه پوزش بخواهید و اتاق را ترک کنید تا فرصتی برای آرام کردن و به دست آوردن کنترل خودتان داشته باشید. حتی اگر نظرات منفی کسی به شدت آزرده تان کند، این که اجازه دهید انتقاد او مخرب باشد و نه سازنده، بسیار آزاردهنده‌تر خواهد بود و اعتماد به نفس تان را نابود خواهد کرد.

تاثیر مثبت گرفتن از انتقاد‌های دیگران

همه ما معمولا اشتباه می‌کنیم و این ذات بشر است. ما در زندگی فرصت‌های زیادی برای یاد گرفتن و رشد کردن داریم بنابراین فرقی نمی‌کند چه نوع انتقادی از شما شده است؛ آن را بررسی کنید تا چیزی به نفع خودتان در آن پیدا کنید. وقتی کسی به شخصیت شما حمله ور می‌شود، پذیرفتن آن سخت است، اما به این معنی نیست که باید آن را نادیده بگیرید. این را هم به یاد داشته باشید که به طور کلی، معمولا مقداری حقیقت در انتقاد وجود دارد حتی اگر از سر بدخواهی با تلخی همراه باشد. قدمی به عقب بردارید و سعی کنید همه چیز را از دید فرد مقابل تان ببینید. می‌توانید نظر یکی از دوستان تان را هم در این باره بپرسید.
به هر حال از انتقادی که از شما شده، هوشمندانه و به عنوان تجربه‌ای آموزنده استفاده کنید. ببینید آیا ممکن است از طریق این انتقاد تا حدودی بفهمید دیگران شما را چگونه می‌بینند؟ همه ما با اشتباه کردن، درس‌هایی می‌آموزیم و اگر یاد بگیریم از انتقاد چطور استفاده مثبت بکنیم، راهی است برای رشد فردی و بهبود روابط مان با دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا