واگرایی و شهرگرایی را کنار بگذاریم/ زباله معضل بزرگ مازندران/ مصادره ۲۰۰ کارخانه مازندران توسط بانک‌ها

پیش از ظهر امروز نشست صمیمی علمای ائمه جمعه، مسئولان و مدیران روحانی نهادهای رهبری و حوزه‌های علمیه مازندران در سالن همایش اهل بیت(ع) ساری برگزار شد.

این نشست با حضور آیت‌‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه، حجت‌الاسلام شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام ناصری نماینده اسبق مردم بابل در مجلس شورای اسلامی و محمد اسلامی استاندار مازندران همراه بود.

محمد اسلامی در ابتدای سخنانش در این نشست گفت: خدا را شاکرم که توفیق داد تا در دیار علویان خدمتگزار باشم و توفیق خدمت به این استان را داشته باشم.

وی افزود: در جلسه معارفه عرض کردم که با توجه به رخداد مختصری که در جلسه بود، ما امروز هر سیاست مدیریتی، اجرایی و شیوه و رویه و روندی را که تاکنون از آن بهره برده‌ایم که حاصلش، مسائلی است که روی میز ما است و مسائلی است که دغدغه‌ هم مردم و مسئولان استان است. دغدغه بیکاری، معیشت، مسائل محیط زیست، از کار افتادن کارخانجات، بهره‌برداری دلالان از دست‌رنج تولیدکنندگان و کشاورزان و غیره.

استاندار مازندران اظهار کرد: ما بایستی این شیوه‌ها و رویه را بازخوانی کنیم و آن‌هایی که اشتباه است را بیابیم و ادامه ندهیم و سپس متحد و هم‌صدا شویم که ادامه ندهیم و میثاق نامه‌ای ببندیم که راه‌های اشتباه را نرویم و تکرار نکنیم.

اسلامی با اشاره به تخلفات گسترده در برخی از شهرهای مازندران، خاطرنشان کرد: برخی از شهرهای مازندران در بحث تخلفات شهری، حائز مقام اول کشوری‌اند و این امر، نشان از تخلف از قانون، اسناد و مصوبات شهری است که مسئولان این شهرها بر وفق این اسناد، کمتر عمل کرده‌اند و ماحصل آن تخلفاتی نظیر دست‌اندازی به اراضی و نیز تغییر کاربری‌‌ها است.

وی با بیان اینکه ما در هیچ جای کشور، عرصه‌هایی مثل مازندران نداریم که باید ضمن حفظ آن، به سمت تثبیت و گسترش حرکت کنیم، عنوان کرد: معضل بزرگ ما در این استان، زباله‌ها است، بنده از نزدیک از این نقاط دیدن کردم و شاهد بودم میلیون‌ها تن زباله طی چند ده سال، بدون هیچ اتفاق و اقدامی، روی هم انباشته شده است و ما در شرایط کنونی، بیشترین صدمات و آزارها را از محل این زباله‌ها دیده‌ایم.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه معدل کشوری اقدامات زیرساختی فاضلاب در کشور، ۴۰ درصد است، بیان کرد: این معدل در مازندران بین ۷ تا ۹ درصد است و این نشان از ورود، توجه و کار ما به این بخش است.

اسلامی در ادامه سخنانش به موضوع گردشگری و ظرفیت‌های بالقوه آن در استان اشاره و اذعان کرد: در بحث گردشگری و با این همه ظرفیت، چقدر مشاغل ارزشمند می‌شود ایجاد کرد، می‌توان با مدیریت در این بخش، کاری کنیم که گردشگری همراه با مدیریت در استان اتفاق بیفتد نه آنکه عده‌ای ویلا بسازند و کلیدش را به مسافران اجاره بدهند و تنها سهم استان، ضایعات زیست محیطی باشد.

وی به بحث کشاورزی، تولیدات باغی، دام و طیور اشاره کرد و متذکر شد: ما در این بخش، ظرفیت‌های نفیسی داریم. این استان در بسیاری از این امور، مقام اول کشور را دارا است. باید ظرفیت‌سازی کنیم که تولیدات مازندران را درست به دست مصرف‌کننده برسانیم و این امر آبروی استان شود، نه آنکه برخی با دست‌اندازی در این بخش و تخلیط برنج، آبروی استان را ببرند.

استاندار مازندران اضافه کرد: من به دستگاه‌های ذی‌ربط گفته‌ام وقتی فصل مرکبات است شما ساکت ننشینید و نظاره‌گر نباشید که دلال بیاید و محصولات کشاورزان استان را بخرد و ببرد، ورود پیدا کنید و آن‌چه نیاز بازار است روانه بازار و مابقی را ذخیره‌سازی کنید و به‌هنگام نیاز، با مدیریت روانه بازار کنید.

اسلامی به وضعیت بخش صنعت استان اشاره و اعلام کرد: ما برای تولید استان باید مراقب باشیم تا واگرایی و شهرگرایی، بیش از این در مازندران اتفاق نیفتد و این برای مراقبت از کشمکش‌ها و تبعیض در شهرهای استان است. باید نگاه متوازن داشته باشیم تا خلق آرامش کنیم که این آرامش، موجب جذب سرمایه‌گذار می‌شود.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذار از هرگونه آشوب سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در شهرها می‌ترسد و ریسک نکرده و از سرمایه‌گذاری در آن نقطه منصرف می‌شود، پس در نتیجه جذب سرمایه‌گذار، نیازمند آرامش و هم‌گرایی است.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه ظرفیت مازندران خیلی بیشتر از نیاز خودش و بلکه بخشی از کشور است، گفت: باید حلقه‌های مفقوده صادرات مازندران را بیابیم و مرتفع کنیم. باید خدمات بازرگانی را گسترش دهیم. تولیدکننده ما برای صادرات به برخی کشورها مجبور است از کمربند تعرفه‌های ترجیحی برای داد‌وستد عبور کند که مقرون به صرفه نیست و ما برای حل این معضل به‌دنبال ایجاد برند با دو پرچم بین محصولات ایران و کشورهای هدف هستیم تا این تعرفه را برای تولیدکنندگان‌مان از میان برداریم.

اسلامی با تأکید بر نقش کلیدی اتاق‌های تعاون، بازرگانی و اصناف در رونق و رکود استان، اظهار کرد: هر کسی در این چند ساله وام گرفته است، بازپرداختی نداشته است. برخی‌ها یاد گرفته‌اند سریع فتیله‌هاشان را پایین بکشند و جلوی استانداری تجمع کنند و بگویند ما کارگر را بیکار می‌کنیم تا قلم‌ها به‌نفع‌شان زده شود و مشمول برخی بخشش‌ها شوند و این برایشان عادت شده است.

وی افزود: این که نشد کار، این یک شیوه نخ‌نما شده است، این‌ها باید خودشان را تکان دهند، با این مدل که نمی‌شود استان را مدیریت کرد.

استاندار مازندران ادامه داد: در فضای تولیدی هم صنایع نفیس داریم و هم صنایع متوقف. حدود ۲۰۰ کارخانه مازندران به‌دلیل بدهی، توسط بانک‌ها مصادره شده است و رئیس جمهور هم دستور قاطعی برای اجرای شیوه جدیدی جز مصادره کارخانجات برای دریافت بدهی‌ها صادر کرده‌اند که امیدواریم شاهد اجرای آن باشیم.

اسلامی خطاب به ائمه جمعه استان عنوان کرد: ما از شما خواهش می‌کنیم کمک کنید که بتوانیم یک فرهنگ منضبط فکری و رفتاری را شاهد باشیم که همیشه مطالبه‌گر نباشم و حقیقت و واقعیت‌ها را هم ببینیم. برای اولویت‌هایی که داریم وقت بگذاریم تا قدرت بهره‌وری و تولید استان را بالا ببریم.

وی با اشاره به گسترش مکانیزاسیون کشاورزی در کشور، عنوان کرد: ما مخالف توسعه این امر نیستیم اما مکانیزاسیون کشاورزی در مازندران موجب شد تا عده زیادی از کارگران که با دست در بخش‌های کاشت، داشت و برداشت مشغول فعالیت بودند، بیکار شوند و باید برای این امر هم، فکری کرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه افراد شایسته‌ای را در کمیسیون ارزیابی مدیران استان قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال آن هستیم که با این ارزیابی از مدیران شایسته استفاده کنیم و در صورت نیاز، از مدیران جدید و جایگزین استفاده کنیم.

اسلامی اضافه کرد: تریبون‌های زیادی علیه ایران حرف می‌زنند، ما دیگر علیه خودمان حرف نزنیم و همگی باید اعلام کنیم که ما می‌توانیم تا کشورمان را بسازیم.

وی در بخش پایانی به موضوع نهضت حمایت از روستاهای مازندران اشاره و تأکید کرد: ما به‌دنبال این موضوع هستیم که روستایی و کشاورز ما با دریافت تسهیلات ارزان قیمت، با حفظ خود و خانواده‌اش در همان روستا، کار خود را گسترش دهد و مشکل معیشتی نداشته باشد.

استاندار مازندران در پایان به موضوع کمرنگ بیمه تأمین اجتماعی روستاییان و کشاورزان در استان اشاره و اذعان کرد: متأسفانه تاکنون از این موضوع استقبال نشده است و بنده به مسئولان این بخش گفته‌ام که بیایید و به‌جای آن‌که منتظر مراجعه روستاییان و کشاورزان باشید، کار را وارونه کنید و خودتان به‌سراغ آن‌ها بروید و از سویی دیگر از شرکت‌های بیمه‌ای خواسته‌ایم تا با پوشش بیمه‌ای خانه‌های روستایی، از آن‌ها به وقت اتفاقات و بلایای طبیعی، حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا