شهدا برای رسیدن به شهادت، منت خدا را کشیدند/ باید جان خود را فدای ظهور کنیم

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم یادواره شهدای سیاهکلا محله‌شرقی بابل اظهار کرد: خداوند بزرگ متکبرانه به بندگان خود مهربانی و بندگان خود را به راه سعادت دعوت می‌کند، تکبر تنها از خدا زیباست و کسی که عبد است از خداوند خود بزرگی می‌خواهد.

وی افزود: کودک، تکبر و بزرگی را از پدر و مادر خود انتظار دارد و آنها را ابرقدرت می‌داند، پدر و مادر نمی‌توانند به او بگویند چنین توانایی ندارند زیرا کودک لطمه می‌خورد، آنان حتی هنگامی که از پس انجام کاری برنمی‌آیند مراعات حال کودک را می‌کنند، در روانشناسی رشد بیان شد که کودک به تجربه درمی‌یابد که والدینش ابرقدرت و همه کاره عالم نیستند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر کودک در رشد خود متوجه شود که خدا همه کاره عالم و قدرت مطلق است در مسیر روشن و هدایت قرار می‌گیرد اما اگر رها شود و خدای بزرگ را هم نشناخت چیزی جز سرگشتگی در انتظارش نیست، احساس می‌کند دیگر بزرگتری ندارد و هیچ ابرقدرتی نیست که از آن حساب ببرد پس از همه حساب می‌برد، ذلیل همه مدیران می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: بنابراین خانواده در رشد کودک باید زمینه آگاهی وی را فراهم کنند برای مثال از هفت سالگی باید کودک را تشویق به نماز کنند به ویژه الله اکبر را به او یاد بدهند تا کودک یاد بگیرد در برابر خداوند کرنش کند و وجود بزرگتر را حس کند.

وی گفت: هنگامی که قرآن می‌خوانیم این موضوع به روشنی درک می‌شود، افراد برای بیان امری از لحن‌های مختلف صمیمانه، لوتی‌مسک و یا مهربانانه استفاده می‌کنند، اما خداوند در قرآن بی‌تعارف متکبرانه صحبت می‌کند، تکبر از او برمی‌آید و احدی دیگر نباید این تکبر را در خود داشته باشد، تکبر تنها، صفتی است که خداوند دارد و به هیچ کس نمی‌دهد زیرا هر کسی غیر از او سراغش برود نابود خواهد شد، صفاتی مانند عزت، خلقت، را خداوند حاضر است به بنده‌اش بدهد اما تکبر را نه.

این سخنران مذهبی افزود: انسانی که در نماز الله اکبر می‌گوید در سیر تکاملی خود به دنبال ابر قدرت است اما اگر انسان خدا را درک نکند سرگشته خواهد شد در واقع انسان اگر از درک این قدرت و بزرگتر عاجز باشد دچار سرگشتگی می‌شود.

پناهیان با تاکید بر اهمیت نماز خاطرنشان کرد: بحث درک عظمت خداوند آنقدر مهم است که واجب‌ترین و پرتکرارترین برنامه تقویتی ما همین نماز است، هیچ عملی به اندازه نماز پرتکرار نیست از این‌رو می‌گویند ذکر الله اکبر و نماز تکبر را در قلب ما از بین می‌برد، در قرآن نیز ما از بسم الله الرحمن الرحیم شروع می‌کنیم یعنی به نام کسی که بخشنده و مهربان است، خدا خود این ارتباط را با مهربانی و تکبر آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: خدا با بزرگی خود به بندگان مهربانی می‌کند و این دو با هم قابل جمع است، دقت کنیم که تکبر نقطه مقابل مهربانی نیست بلکه غضب مقابل مهربانی است، قدم به قدم در نماز خدا از مهربانی خود سخن می‌گوید اما با تکبر، ما باید خدا را بزرگ بدانیم نه اینکه بزرگ بپنداریم، خداوند به پندار ما نیازی ندارد، خداوند بزرگ هست ما باید این بزرگی را ببینیم و بدانیم.

مدرس حوزه یادآور شد: اوج نماز سجده است زیرا انسان در برابر بزرگی خدا تواضع می‌کنیم و سر به خاک خداوند می‌زاریم، خداوند فرمودند که اگر بندگان من می‌دانستند وقتی سر به سجده می‌گذارند چه رحمتی از من آنان را در بر می‌گیرد سر از سجده برنمی‌دارند.

وی افزود: خداوند متعال چون کبریایی است ما باید احترامش کنیم اما متکبرین از این عمل خوششان نمی‌آید بسیار ساده است که متکبران از متکبران خوششان نیاید به همین خاطر عده‌ای وقتی از خدا برایشان حرف می‌زنیم ناراحت می‌شوند و جبهه می‌گیرند زیرا خود را خدا می‌پندارند در صورتی که هیچ چیزی نیستند اما کسانی که متواضع هستند از تکبر خداوند لذت می‌برند مانند کودکی که با افتخار از تکبر والدین خود سخن می‌گوید بیایید با افتخار از خدای متکبر خود سخن بگوییم همان گونه که پیامبر در جنگ‌ها الله اکبر می‌گفتند این در واقع کری‌خوانی بود برای دشمنان بود.

پناهیان ضمن خرسندی از نابودی داعش بیان کرد: خدا لعنت کند داعش را که الله اکبر ما را بازیچه قرار دادند اما نتوانستند پیروز شوند، شهدای دفاع مقدس ما الله اکبر می‌گفتند و به خط می‌زدند اینا به غلط آمدند از این روش استفاده کنند که انشالله همگی‌شان هلاک شوند.

وی ادامه داد: شاید در بسیاری از آیات تصور کنیم نشانی از کبریایی خداوند نیست اما وجود دارد حتی در آیاتی که در مورد هدایت انسان‌هاست، خداوند کسی را التماس نمی‌کند بلکه با تکبر می‌بخشد هدایت، مهربانی، دعوت و دعایش را مستجاب می‌کند، باید با این نگاه از این به بعد قرآن را بخوانیم.

این سخنران مذهبی تصریح کرد: در مورد شهدا خداوند متکبرانه فرمود کسانی که در راه خداوند کشته می‌شوند خدا عملشان را تباه نخواهد کرد و تاکید دارد که خدا آنان را وارد بهشت می‌کند توجه کنیم که آنان خود وارد بهشت نمی‌شوند این کار خداست و کوتاه نمی‌آید و به شهدا هم لطف می‌کند، مگر خداوند به هرکسی اجازه می‌دهد شهید و خانواده شهید شود؟ شهدا منت خدا را کشیدند تا خدا اجازه دهد، خداوند به خانواده شهدا اذن داد که در راه او شهید بدهند.

وی افزود: هر مسئولی نمی‌تواند بدون اجازه خداوند به مردم خدمت کند، هر کدام از ما به راحتی اجازه پیدا نمی‌کنیم که به دین خدا خدمت کنیم شاید ابلیس به همه اجازه دهد، هر مقامی که می‌خواهیم داشته باشیم اما در خانه شیطان را که بزنیم همه را راه می‌دهد، فرق خدا و ابلیس همین است.

پناهیان در پایان گفت: از خداوند می‌خواهیم به ما اجازه دهد به دینش خدمت و جان خود را فدای ظهور کنیم، باید التماس خداوند را بکنیم تا مقدمه‌ساز ظهور شویم، خدا به فاطمه زهرا(س) اجازه داد که خیلی فداکاری کند از او بخواهیم به ما نیز اجازه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا