«صنعا» چه خبر است؟

به گزارش بصیرنیوز، دو سال و نُه ماه است که یمن هدف حمله نظامی عربستان و متحدانش است. اگر ناکامی عربستان در تمام کردن جنگ یمن دو علت داشته باشد، یکی از آن قطعا وحدت اغلب جریان‌های و گروههای سیاسی و مردمی در برابر «تجاوز نظامی» کشور همسایه است.

بر کسی که تحولات یمن را دنبال می‌کند، پوشیده نیست که جنبش انصارالله به عنوان یکی از رهبران این جریان‌های سیاسی، بنا بر ضرورت میدانی و سیاسی حزب رئیس جمهور سابق یعنی «المؤتمر» را تحمل کرد و علی عبدالله صالح را که روزی متحد عربستان بود، در کنار خود پذیرفت تا تجاوز نظامی عربستان را دفع کند.

اختلافات انصارالله و علی عبدالله صالح نیز بر کسی پوشیده نیست. بعد از آنکه چندین بار این اختلافات در دو سال و نیم گذشته مهار شد تا عربستان از آن سوء استفاده نکند، سرانجام از چند روز گذشته این اختلافات جدی‌تر از قبل دوباره شعله‌ور شده و صنعاء را طی روزهای جمعه و شنبه ملتهب کرده تا جایی که رسانه‌های محور سعودی، شایعات متعدد و حتی عجیبی منتشر کرده‌اند تا در این آتش دمیده‌ باشند.

پای یک آقازاده در میان است

ماجرا از آنجا آغاز شد که «طارق محمد صالح» معروف به طارق عفاش، برادرزاده علی عبدالله صالح که روزی عربستان را با موشک تهدید می‌کرد، اکنون در زمین عربستان بازی می‌کند.

عفاش با تشکیل گروهی مسلح در صنعاء از دستورات نیروهای امنیتی سرپیچی کرده و با اقداماتی مشکوک که امنیت صنعاء را تهدید می‌کرد، حساسیت انصارالله یمن را برانگیخته است.

عفاش از طریق وزیر کشور (سرلشگر ستاد محمد عبدالله القوسی) که او نیز عضو حزب المؤتمر و از نزدیکان عمویش است، فردی به نام «ج.ن» را که مجرمی خطرناک توصیف شده آزاد می‌کند. این فرد که نام کاملش فاش نشده هنگام بازداشت اسنادی به همراه داشته که برخی از آن شامل لیست‌هایی است که اماکن محل حضور علی عبدالله صالح، فرزندانش و خانواده‌اش و همچنین اماکن حضور سران حزب المؤتمر را داشته و در کنار این لیست نیز فهرستی از اهداف نظامی و شماره افسران اطلاعاتی عربستان داشته که او را در مظان گرا دادن به عربستان برای بمباران نقاطی در یمن قرار داده است.

انصارالله که وضعیت را مشکوک و خطرناک می‌بیند، از عفاش می‌خواهد که به خواسته‌های آنان پاسخ دهد اما او با سرپیچی خود، زمینه درگیری گروه مسلحش با نیروهای امنیتی در صنعاء را فراهم می‌کند و این درگیری سبب شعله‌ور شدن اختلافات انصارالله و المؤتمر می‌شود که نتیجه آن چندین نفر کشته است.

با وخیم‌شدن اوضاع، عبدالملک الحوثی با تأکید بر ضرورت حفظ هشیاری در خصوص فتنه‌ها در یمن، همه را به گفت‌وگو دعوت کرد تا مسئله حل شود.

در مقابل علی عبدالله صالح با سخنانی که امروز بیان کرد، از هوادارانش خواست که دیگر از انصارالله دستور نگیرند. او با این کار در حقیقت آنقدر عربستان را خوشحال کرده است که ائتلاف عربستان اعلام کرد به علی عبدالله صالح اعتماد دارد و بهتر است او به آغوش محیط عربی بازگردد.

طرفداران انصارالله اکنون می‌گویند علی عبدالله صالح با این اشتباهات در حال هدایت نوعی کودتا علیه یمن است که نتیجه آن به سود دشمن متجاوز است.

رسانه‌های محور سعودی مانند العربیه و اسکای‌نیوز نیز با جعل انواع خبر، در حال دمیدن در آتش این اختلاف هستند تا جبهه داخلی یمن را تضعیف کنند. در جدیدترین مورد، العربیه مدعی شد رئیس شورای عالی سیاسی یمن (صالح الصماد) اعلام کرده که حجت بر علی عبدالله صالح تمام شده و او را خواهند کشت در حالیکه صماد گفته «حجت تمام شده و مردم خواهند دید که نیروهای یمنی چه میکنند».

شبکه المسیره نزدیک به انصارالله گزارش داد که جریان‌های سیاسی یمن امروز با صدور بیانیه مشترک، تلاش‎ مسئولان حزب کنگره مردمی یمن برای ایجاد ناامنی در صنعاء را محکوم و بر اهمیت حمایت از وحدت جبهه داخلی و مجازات عاملان ناامنی تاکید کردند.

یمن آبستن حوادث مهمی است و عربستان که با صرف میلیاردها دلار طی نزدیک به سه سال گذشته هیچ دستاوردی در یمن نداشته تلاش می‌کند از این اختلافات نهایت بهره‌برداری را کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا