۱۰ فایده شگفت انگیز این ماست خوشمزه

به گزارش بصیرنیوز، همانطور که می‌دانید انواع مختلفی از ماست‌ها در بازار وجود دارند، و امروزه با توجه به تنوع بسیار زیادی این محصولات، محبوبیت آن‌ها نیز بین مردم چند برابر شده است. ماست‌ها در انواع مختلف طعم‌دار، پر چرب و کم چرب، میوه ای و نمونه‌های متنوع دیگر در دسترس ما هستند. اما از بین این همه نمونه‌های مختلف، ماست یونانی از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است. مشخصات تغذیه‌ای این ماست باعث شده است که اختلاف قابل توجه‌ای با ماست‌های دیگر موجود در بازار داشته باشد. ماست یونانی سرشار از پروتئین، کلسیم، پروبیوتیک، ویتامین B۱۲ و پتاسیم است. همچنین، حاوی لاکتوز کمتری نسبت به سایر محصولات لبنی نیز هست.

۱۰ فایده مصرف مواد دارای پروبیوتیک برای سلامت بدن

در پی ساخت ماست یونانی آب اضافی و لاکتوز از بین می رود. این ماست کرم دار، غنی و دارای طعمی خوش مزه است. همچنین، خاصیت اسیدی ماست یونانی بدن شما را برای جذب مواد مغذی بیشتر آماده می‌کند. ماست یونان یک نوع غذا با کارایی متنوع است شما می‌توانید به روش‌های مختلفی آن را مورد استفاده قرار دهید. شما می‌توانید آن را به عنوان یک میان‌وعده و یا مخلوط با میوه‌ها و آجیل مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را به عنوان جایگزینی مناسب برای سس مایونز یا کرم مورد استفاده قرار دهید یکی دیگر از گزینه‌های مصرف ماست یونانی اضافه کردن آن به کوکی‌ها و یا مخلوطی از نوشیدنی‌ها است. ۲ یا ۳ فنجان ماست یونانی بدون چربی را به صورت روزانه بخورید. مهم نیست که چگونه می‌خواهید ماست یونانی را مصرف کنید. مهم این است که با خوردن این ماست می‌توانید از مزایای تغذیه‌ای آن بهره ببرید. در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ مزایای مصرف ماست یونانی که برای سلامتی بدن بسیار مهم است، آشنا می‌کنیم.

۱. مصرف ماست یونانی و بهبود در سلامت دستگاه گوارش

یکی از مزایای اصلی ماست یونانی، وجود پروبیوتیک‌ها در آن است. همانطور که می دانید دستگاه گوارش به طور طبیعی حاوی انواع مختلفی از باکتری های مفید و مضر است. پروبیوتیک ها موجود در ماست یونانی باعث افزایش باکتری های مفید در رودهای شما می‌شوند. وجود این باکتری‌های مفید در روده‌ها می‌توانند سلامت دستگاه گوارش شما را ارتقاء دهد.

وقتی مقدار باکتری های مفید دستگاه گوارش افزایش یابند. این کار به شما کمک می کند تا با مشکلات مختلف دستگاه گوارش مانند اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مواجه نشوید.

۲. حفظ سلامت بافت‌های روده با ماست یونانی

پروبیوتیک‌ها موجود در ماست یونانی به روده کمک می کند تا مراحل جذب غذا راحتر و منظم تر انجام شود. علاوه بر این ماست یونانی غذایی است که هضم آن بسیار آسان است همچنین خواص موجود در ماست یونانی باعث می شود که سایر غذا‌هایی را که می خوریدرا راحتر هضم کنید و این امر برای سلامت و کار کرد روده بسیار مهم است و از ایجاد یبوست جلوگیری می کند. حرکات نامنظم روده می تواند مدفوع را خشک و و دیر تر از بدن خارج کند. اگر مدفوع به موقع دفع نشود باعث ایجاد سموم در بدن می‌شود که در طول زمان به دستگاه گوارش آسیب جدی می زند و می‌تواند خطرناک باشد.

۳. مصرف ماست یونانی راهی برای کم کردن وزن

اگر می خواهد با کاهش وزن روبرو شوید ماست بدون چربی یونانی را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. ماست یونانی دو برابر بیشتر از ماست‌های سنتی پروتئین دارد. از آنجایی که بدن برای هضم پروتئین به زمان بیشتری نیاز دارد، از این رو شما در یک بازه زمانی طولانی احساس سیری می کنید و این امر باعث می شود سراغ غذا نروید. کم اشتهایی یک روش موثر برای کم کردن وزن محسوب می شود چرا که بدن هر چقدر کمتر غذا دریافت کند به تناسب با کاهش وزن بیشتری روبرو می شود.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ توسط دانشگاه تنسی صورت گرفت، نشان داد، که خوردن سه وعده ماست در روز می‌تواند باعث کاهش چربی بدن شود. در این تحقیق افرادی که یک رژیم غذایی با کلسیم بالا مصرف می‌کردند که حاوی سه قاشق غذاخوری بود، ۲۲ درصد وزن بیشتر و ۶۱ درصد چربی دور بدن بیشتر، نسبت به کسانی که صرفا به کم کردن کالری می پرداختند را تجربه کردند.

بر اساس یک مطالعه ای دیگر در این رابطه که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، نشان می‌داد که یک میان وعده از ماست یونانی که حاوی ۲۴ گرم پروتئین است می‌تواند باعث کاهش گرسنگی و افزایش سیری بعد از خوردن غذا در بین زنان شد. این امر می‌تواند در دراز مدت باعث کاهش وزن شود.

علاوه بر این، ماست یونانی مقدار قابل توجه کلسیم دارد که می‌تواند تولید و تجمع چربی، در بدن را محدود کند. همچنین ید موجود در ماست یونانی برای عملکرد مناسب تیروئید مهم است که چنین امری برای متابولیسم سالم بدن بسیارضروری است. هر چقدر سوخت و ساز بدن بهتر باشد برای کاهش وزن با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد.

۴. کنترل فشار خون به کمک ماست یونانی

برای کنترل فشار خون‌تان، می‌توانید چند فنجان ماست یونانی را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. پتاسیم موجود در ماست یونانی باعث می‌شود تا فشار خون‌تان کنترل شود. تنها یک فنجان از ماست یونانی بدون چربی حاوی ۲۴۰ میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم با شل کردن رگ‌های خونی از انقباض آن‌ها جلوگیری می کند. اگر چنین شرایطی به وجود نیاید با منقبض شدن عرق خونی شما با فشار خون روبه رو خواهید شد. همچنین این ماده معدنی نیز تأثیرات منفی سدیم را متعادل می‌کند.

ویتامین B12 موجود در ماست یونانی به بدن شما کمک می کند تا گلبول‌های قرمز را تولید کند از این رو اکسیژن کافی به تمام نواحی بدن از جمله قلب می رسد. «کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث بروز کم خونی شدید و سایر بیماری‌های خونی گردد.». همچنین، ماست یونانی منبع مهمی از کلسیم و منیزیم است که به نظر می‌رسد به کاهش فشار خون بالا کمک زیادی می‌کند.

۵. حفظ سلامت مغز به کمک ماست یونانی

ماست یونانی به عنوان یک غذای تخمیر شده برای سلامت مغز بسیار مفید است. پروبیوتیک‌های موجود در آن نقش مهمی در حفظ تعادل سالم بین روده و مغز را ایفا می کنند. روده و مغز از طریق محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال باهم ارتباط دارند. جایی که نورون‌های متعدد برای ذهن سالم مهم هستند. محققان در یک مطالعه که روی حیوانات در سال ۲۰۱۴ انجام داده‌اند و در مجله انسان شناسی فیزیولوژیک نیز منتشر شده است، نشان می‌دهند که اغلب مواد مغذی و مواد فیتوشیمیایی موجود در مواد غذایی ممکن است با سلامت روانی مرتبط باشند، و باعث تقویت مغز شوند.

همچنین ویتامین B12 در ماست یونانی اجازه می دهد تا سلول‌های مغزی به ارتباطات جدیدی را درست کنند، این فرایند به شکل گیری حافظه کمک زیادی می‌کند. ویتامین B12 یک جزء حیاتی از میلین است، پوششی که بسیاری از سلول‌های مغز را محافظت می‌کند.علاوه بر این، خوردن غذاهای غنی شده ممکن است خطر بیماری‌های نورودنژنتیک مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

۶. مبارزه با افسردگی با خوردن ماست پروبیوتیک

میکروب‌های مفیدی که در روده شما زندگی می کنند ممکن است سطح خلقی و اضطراب شما را تحت تاثیر قرار دهند. در واقع خوردن ماست یونانی به صورت روزانه باعث تقویت میکروب‌های مفید در روده شما می‌شوند. این امر می‌تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند و روحیه شما را بهبود ببخشد.

در یک مطالعه اخیر که در ۲۰۱۷ در نشریه علمی نیز منتشر شده است، نشان می‌دهد که باکتری‌های پروبیوتیک کشت شده در آزمایشگاه علائم افسردگی را در موش‌ها را معکوس می‌کنند. این بدان معنی است که افسردگی به شادی و شوق تبدیل می شود.

به غیر از پروبیوتیک‌ها، پتاسیم موجود در ماست یونانی به حفظ هدایت الکتریکی مغز و انتقال عصبی کمک می‌کند. همچنین در حمل و نقل سروتونین، که یک انتقال دهنده عصبی است، باعث ارتقاء احساسات رفاه و خوشبختی نیز می شود.

۷. پشتیبانی از سلامت استخوان‌ها با مصرف ماست یونانی

مصرف ماست یونانی بسیار مفید است چرا که برای بهبود سلامت استخوان‌ها به بدن کمک می‌کند. این ماست، حاوی مواد مغذی مهمی مانند کلسیم است که برای ساخت و نگهداری استخوان‌ها و ساخت عضلات قوی بسیارمهم است. بدون وجود کلسیم کافی در بدن ، استخوان‌ها ممکن است ضعیف شوند و خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش یابد، اگر این مسئله جدی گرفته نشود و کمبود کلسیم در بدن برطرف نگردد در دراز مدت باعث شکستگی استخوان‌ها می شود. فقط یک قاشق ماست یونانی دارای ۱۸٫۷ درصد نیاز روزانه بدن شما به کلسیم را برطرف می‌کند. به غیر از کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و پروتئین نیز در این ماست وجود دارند که با هم باعث تقویت و ارتقای سلامت استخوان‌های بدن می‌شوند.

علاوه بر این، ویتامین D و کشت میکروبی در ماست یونانی می‌تواند استخوان‌ها را تقویت کند و تراکم استخوان‌ها را نیز افزایش دهند که وجود این مواد برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بسیار ضروری است.

۸. حفظ بهداشت دهان و دندان

با مصرف ماست یونانی می توانید زیبایی دهان و دندان خود را حفظ کنید. پروبیوتیک‌های موجود در ماست یونانی می‌تواند دندان‌های شما را از کرم خوردگی حفظ کند. همچنین باکتری‌های مفید موجود در ماست یونانی می‌تواند باعث کنترل باکتری‌های مضر دهان و دندان که مشکلاتی را برای این اعضاء به وجود می آورند شوند. این ماده غذایی می تواند pH دهان شما را متعادل کند. بنابراین محیط نامناسبی را برای رشد باکتری‌های مضر در دهان فراهم می‌کند. علاوه بر این موارد، ماست یونانی با دارا بودن مقدار کافی کلسیم و پروتئین، می تواند سلامت دهان و دندان های‌تان را تا حد زیادی تضمین کند.

۹. افزایش سطح ایمنی بدن

بالا بودن سطح ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است اگر می‌خواهید سطح دفاعی و ایمنی بدن‌تان بالا برود، سعی کنید ماست یونانی را در سبد غذایی خود لحاظ کنید. این ماست با وجود کشت زنده در خود سطح ایمنی سلول‌های ایمنی بدن را بالا می‌برد. وجود باکتری‌های مفید دراین ماست باعث تقویت سلول‌های ایمنی بدن شده و به مبارزه با میکروب‌های مضر می‌پردازد. وجود میکروب‌های مفید در ماست یونانی کمک می کند تا بدن ما مواد غذایی را راحتر جذب کند از این رو سیستم گوارشی نیز تقویت می‌شود این دو عامل می‌توانند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مطلوبی داشته باشند. با دارا بودن پروتئین، کلسیم، ید و پتاسیم سطح سلامت بدنتان را بالا می‌برید.

۱۰. حفظ سلامت روده بزرگ

روده بزرگ به یک محیط باکتریایی متعادل برای انجام آخرین مراحل سیستم گوارشی نیاز دارد. پروبیوتیک‌های موجود در ماست یونانی می‌توانند رشد باکتری‌های خوب در دستگاه دفع مواد زائد را افزایش دهند. این به نوبه خود می‌تواند شرایطی مانند واژینوز باکتریایی، عفونت های مخمر و عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) جلوگیری یا درمان کند.
یک مطالعه که در ۲۰۰۶ در مورد داروها، و مواد دارای پروبیوتیک صورت گرفت نشان داد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند برای جلوگیری از UTI های عود کننده در زنان مفید باشند. با این حال، برای تأیید این نتایج، تحقیقات بیشتری لازم است.

مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۱ در مجله سلامت Mid-Life منتشر شده است نشان می‌داد که پروبیوتیک‌ها نباید برای درمان عفونت‌های دستگاه تناسلی مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، می تواند سلامت روده را بهبود بخشیده و آن را حفظ کند.

منبع: