کاهش سود بازار بین‌بانکی به ۱۸ درصد

به گزارش بصیرنیوز،رئیس‌جمهور با بیان اینکه در صد روز گذشته با ۲۳.۱ میلیارد دلار قرارداد فایناس موافقت شد،‌ گفت: سود بازار بین بانکی از حدود ۲۸ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جلسه توسعه سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان با حضور منتخبان گروه‌های مختلف این استان در محل سالن همایش‌های هلال‌احمر به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در این نشست با بیان اینکه حق مردم در استانی که توسعه یافته نیست، جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته است، اظهار داشت: دولت یازدهم به خدمات بیشتر امیدوارتر بود اما ما در اواسط سال ۹۳ با کاهش چشمگیر قیمت نفت مواجه شدیم. در شرایط سال‌های اخیر و کاهش شدید قیمت نفت، کشورهای منطقه از ذخائر خود برمی‌داشتند در حالی که ما در کشور به صندوق توسعه واریز می‌کردیم.

وی با بیان اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان با حضور در پای صندوق‌های رای نشان دادند که به آینده امیدوار هستند، افزود: با شرایطی که داریم و معضلاتی که در منطقه وجود دارد، مسیر ما مسیر سختی است اما روند حرکت رضایت‌بخش است. سیستان و بلوچستان در آینده یک استان بسیار سرافراز از لحاظ مادی خواهد بود. طرح توسعه جامع استان سیستان و بلوچستان بررسی و اجرا خواهد شد. همچنین چابهار در آینده به یک مرکز بزرگ تجاری نه فقط برای ایران بلکه برای کل منطقه تبدیل می‌شود، ما این پروژه را آغاز کردیم و سال به سال پیش می‌رویم تا به هدف خود یعنی تبدیل چابهار به یک مرکز تجاری بزرگ دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: گردشگری و معادنی که در این استان وجود دارد، بسیار ویژه‌ است؛ سیستان و بلوچستان به‌دلیل مرزی‌بودن گاهی ناامنی‌هایی را تجربه کرده اما می‌تواند با تکیه بر فرصت مرز شاهد شکوفایی اقتصادی باشد. مرزی‌بودن در حقیقت فرصتی برای تحرک اقتصادی است.

وی با بیان اینکه راه‌حل اقتصاد ما، درون‌زایی و برون‌نگری است، تصریح کرد: درون‌زایی یعنی همه ما دولت و ملت باید در کنار یکدیگر برای شکوفایی اقتصادی ورود کنیم. مشارکت مردمی کلید پویایی اقتصاد است. ما در سیستان و بلوچستان کارآفرین زیاد داریم، اگر همه ما از سرمایه‌گذاران موجود حمایت کنیم با رشد سرمایه‌گذاری مواجه می‌شویم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید زمینه را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران به این منطقه رجوع کنند، امروز سیستان و بلوچستان امنیت خوبی دارد و روابط مردم آن برادرانه است. دولت به این مردم اعتماد دارد و آرای مردم این استان نشان می‌دهد به دولت اعتماد دارند و نسبت به آینده امیدوارند.

به گفته حجت‌الاسلام روحانی، هر‌ فردی قصد دارد به سیستان و بلوچستان و ایران کمک کند، باید به جذب سرمایه‌گذار در این منطقه کمک کند، چراکه اگر معادن و گردشگری در این استان رونق یابد تحولی عظیم در منطقه رخ می‌دهد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه توسعه سواحل مکران باید برای مردم استان سیستان و بلوچستان مفید باشد، گفت: سواحل مکران در آینده توسعه بسیار خوبی خواهد داشت، سواحل مکران برای احداث نیروگاه‌های اتمی بسیار مناسب است و ما به‌دنبال خرید و طراحی نیروگاه‌های اتمی کوچک ۱۰۰ مگاواتی هستیم که هم می‌تواند آب شیرین کند و هم برق در اختیار مردم بگذارد. سواحل مکران جزو مکان‌هایی است که سابقه زلزله با ریشتر بالا هم ندارد و این نکته نشان می‌دهد این منطقه برای احداث نیروگاه اتمی مناسب است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ منبع علمی وجود ندارد که به ما اعلام کند در یک شهر، استان یا کشور آیا زلزله رخ می‌دهد یا خیر و تنها نکته‌ای که در این زمینه داریم روند تاریخی است که باید به تاریخ یک کشور و یا استان باید مراجعه کنیم و ببینیم در گذشته دورتر آیا در آن منطقه زلزله بزرگی رخ داده یا خیر. البته از لحاظ زمین‌شناسی تخصص‌ها، برنامه‌ها و نظریاتی وجود دارد اما هیچگاه یک نظریه علمی نتوانسته دقیق به ما اعلام کند کجا و چگونه زلزله رخ می‌دهد.

وی با اشاره به مطلب که در بخش برون‌نگری دولت باید تلاش کند روابط کشور را با دیگر کشورها بهبود دهد و شرایط را برای جذب سرمایه‌گذار فراهم کند، تصریح کرد: ما در این دولت مانند دولت قبل تلاش داریم سرمایه‌گذار پول ارزان کسب کند، مسئله کاهش سود تسهیلات بانکی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم و دوازدهم بوده و هست و در این راستا سود بازار بین بانکی از حدود ۲۸ به ۱۸ درصد کاهش یافت.

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: همچنین باید بتوانیم ایرانیان خارج کشور را به داخل کشور جذب کنیم. ایرانیان خارج کشور سرمایه‌های زیادی دارد که باید آن‌ها را جذب کنیم و در مرحله سوم جذب سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی است. در صد روز گذشته با ۲۳٫۱ میلیارد دلار قرارداد فایناس موافقت شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم تا روابط خود را با سایر دولت‌ها برای جذب سرمایه درست کنیم، اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان یک استان مرزی است و استان‌های مرزی معمولاً مشکلاتی از قبیل ناامنی، مهاجرت و موادمخدر دارند،‌ از طرفی همین استان مرزی‌بودن می‌تواند جهشی برای تجارت با کشورهای همسایه باشد، ما اکنون روابط بسیار خوبی با کشورهای همسایه استان سیستان و بلوچستان داریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با این گام‌ها شاهد تحول بزرگی در زمینه اقتصادی در کشور باشیم. روند ما بر این مبناست که تورم را به صورت قبلی تک رقمی نگه داریم و رشد اقتصادی را رشد بالای ۵ درصدی ادامه دهیم؛ اشتغال را انشاءالله سال به سال بیشتر کنیم و امید داریم تا پایان سال ۹۶ میزان اشتغال ایجاد شده از متوسط سال‌های گذشته بیشتر شود و در سال ۹۷ حرکت بسیار خوبی در زمینه اشتغال داشته باشیم. انشاءالله با تلاش همه مردم و مسئولان شاهد ایرانی آبادتر و سیستان و بلوچستانی سرزنده‌تر خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا