لاریجانی: دشمنان به فکر برهم زدن برجام هستند

به گزارش بصیرنیوز، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موسسات با سودهای بالا دارای مشکل هستند، گفت: مجلس با جدیت تمام پرونده زیان دیده‌گان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار قرار داد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت روز مجلس با مردم ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید مدرس در مورد مشکلات ایجاد شده در برخی موسسات اعتباری گفت: در اقتصاد کشور اینقدر سود کشش ندارد. و این موسسات بی‌مبالاتی کردند و برخی از افرادش هم دستگیر شدند.

وی ادامه داد: منتهی اینجا یک مسئله‌ای بود که ما با میلیون‌ها افرادی طرف بودیم که گاهی ۵ یا ۱۰ میلیون تا رقم‌های بالاتر در این موسسات گذاشته بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجازاتی که برخی افراد کرده‌اند و یا قصوری که موسسات کردند را باید از هم جدا می‌کردیم چون اگر به صورت متعارف می‌خواستیم بررسی شود خب این اشکالی در موسسه‌ای بوده و باید شکایت می‌شد و به قوه قضائیه می‌رفت، پرونده‌های حقوقی هم که چندسال طول می‌کشد بنابراین مردم زیادی که در این قضیه سرمایه‌گذرای کرده بودند باید سال‌های معطل می‌شدند.

لاریجانی افزود: اینجا مجلس ورود کرد و از روزهای نخست به این موضوع توجه کرد. نهایتا مجبور شدیم این مسئله را از قوه قضائیه هم پیگیری کنیم. چون برخی از اموال را به خاطر اینکه این موسسات غیرمجاز بودند آنها هم باید رسیدگی می‌کردند. نهایتا این شد که چون قوه قضائیه می‌گفت تا دادگاه حکم ندهد نمی‌توانم این قضیه را جواب دهم و پولی به افراد دهم زیرا باید اول اموال را کارشناسی کند و بعد به یک نسبت به آنها داده شود. از آن طرف خیل عظیمی از مردم بودند لذا مجبور شدیم از ساز و کار دیگری استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در جلسه سران قوا نتایج جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس را مطرح کردیم اظهار داشت: نایب رئیس مجلس آقای پزشکیان مستمرا مامور شده بودند که این موضوع را پیگیری کنند. در جلسه سران هم که این موضوع بحث شد معلوم شد که ما باید یک سازوکار جدید و دیگری را معرفی کنیم تا اول این افرادی که تعدادشان هم خیلی زیاد است اموالی را که می‌توانیم بپردازیم و بعد به حساب متخلفین برسیم. احتیاج داشت که از حمایت مقام رهبری برخوردار شویم. خدمت ایشان گفته شد و تشکر می‌کنم که ایشان لطف کردند به حل این مسئله کمک کردند. خوشبختانه در مورد کاسپین خیلی جلو رفتیم. همان اول تا افرادی که تا صد میلیون سپرده داشتند را به آنها دادیم بعد ۲۰۰ میلیون و گفتیم برای بقیه هم برنامه‌ریزی کنند.

لاریجانی اضافه کرد: به همین طریق بقیه موسساتی که دچار مشکل شده بودند مورد بررسی قرار گرفت و برایش راهکار پیدا شد. وقت زیادی از مجلس، کمیسیون و افراد مختلف گرفته شد تا به یک ساز و کاری برسیم و این فشار از روی مردم برداشته شود و هنوز هم داریم ادامه می‌دهیم و در آینده هم بانک مرکزی را موظف کردیم به هیچ وجه به اینگونه موسسات اجازه حضور ندهند. همین امروز رئیس بانک مرکزی به من گفت یک موسسه دیگر داشت به عنوان صندوقی بوجود می‌آمد که جلویش را گرفتم. ما در برنامه هم ذکر کردیم و اختیارات کافی به بانک مرکزی دادیم تا با اینگونه موسسات برخورد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موسسات باید توانمندی داشته باشند و در چارچوب نظامات پولی و بانکی عمل کنند تصریح کرد: مردم عزیز ما هم توجه داشته باشند موسساتی که اینگونه سودها را می‌دهند غالبا دچار مشکل هستند و به بانک‌ها و موسسات معتبر مراجعه کنند و بانک مرکزی هم با دقت زیاد باید این موضوع را رصد و دنبال کند.

لاریجانی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپرده‌گذاران خیالشان راحت باشند که به سپرده‌ خود در موسسات مالی و اعتباری می‌رسند، گفت: بله؛ حتما همینطور است. حدود ۹۸ درصد افرادی که در کاسپین سرمایه‌گذاری کرده بودند زیر ۲۰۰ میلیون سپرده داشتند. منطقی بود که اول این مشکل را حل کنیم که قشر عظیمی هستند، بقیه هم متناسب با شرایط حتما پیگیری می‌کنیم تا مشکلشان حل شود.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا