نابسامانی در توزیع کانکس!

به گزارش بصیرنیوز، تعداد زیادی از کانکس‌های اهدایی مردم به زلزله‌زدگان هنوز میان آنها توزیع نشده است؛ موضوعی که معاون استاندار کرمانشاه درباره آن توضیحاتی داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بارش شدید باران در شهرهای گوناگون مناطق زلزله‌زده آغاز شده و دمای هوا در این مناطق بشدت کاهش ‌یافته است. به‌رغم امدادرسانی دستگاه‌های حمایتی به زلزله‌زدگان، هنوز تعداد بسیاری از خانواده‌ها در چادرهایی زندگی می‌کنند که هیچ‌گونه عایقی در برابر نفوذ باران ندارد.

در مناطق گوناگون زلزله‌زده استان کرمانشاه از جمله شهر سرپل ذهاب، کانکس‌های اهدایی از سوی گروه‌های مردمی و ورزشکاران موجود است اما مدیران با دلایل گوناگون از واگذاری آن به مردم بی‌پناه زلزله‌زده خودداری می‌کنند.

یکی از افرادی که در حال حاضر با خانواده خود، درون یک کانکس زندگی می‌کند و امانتدار حدود ۲۰ کانکس از سوی گروه‌هایی چون ورزشکاران است، می‌گوید: به ما گفته‌اند این کانکس‌ها باید به فلان منطقه فرستاده شود و تا موعد آن باید در این مجموعه باقی بماند. وی که می‌خواهد حرف‌هایش بدون اشاره به نامش منتشر شود، افزود: گروهی که این کانکس‌ها را به زلزله‌زدگان اهدا کرده‌اند، در هیچ کجا قید نکرده‌اند باید کانکس‌ها به آدم‌های فلان منطقه تحویل شود.

کدام خانواده‌ها در اولویت هستند؟

مجتبی نیک‌کردار، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه، درباره دلیل واگذار نشدن کانکس‌ها اظهار داشت: در حال حاضر یک گردش کاری با مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل ‌شده که اولویت تحویل کانکس به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه را مشخص کرده است. وی ادامه داد: بر اساس این گزارش، روستاییان، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های دارای فرزند معلول و پس ‌از آن خانواده‌هایی که منزل مسکونی‌شان در زلزله اخیر تخریب ‌شده است در اولویت دریافت کانکس قرار دارند. معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: توزیع کانکس میان اولویت‌های تعیین‌شده، آغاز شده اما به دلایلی با کندی پیش می‌رود و در نهایت اسکان موقت زلزله‌زدگان در کانکس، ظرف ۵ تا ۶ هفته آینده به اتمام می‌رسد.

نیک‌کردار خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی که در مناطق زلزله‌زده در روستاهای استان کرمانشاه حاکم است و همچنین واقع‌ شدن آنها در نقاط کوهستانی، روستاییان جزو اولویت‌های دریافت کانکس هستند. نیک‌کردار گفت: متأسفم که همشهریانم در شرایط فعلی و با وجود بارندگی باید در چادر زندگی کنند اما ببخشید که نمی‌توانم به زلزله بگویم چرا روز ۲۱ آبان ماه که هوا سرد است را برای آمدن انتخاب کرد و در فصل تابستان که باران نمی‌بارد، نیامده است. نیک‌کردار در تشریح این مطلب که بسیاری از خانواده‌های زلزله‌زده در میان بلوارهای شهر سرپل ذهاب چادر زده‌اند، تأکید کرد: چه‌کار کنم! باران سرپل ذهاب نسبت به روستاهای زلزله‌زده گرمسیر بیشتر است و تا شناسایی خانواده‌ها با اولویت‌های تعیین‌شده و تحویل کانکس به آنها به اتمام نرسد، نمی‌توان به این خانواده‌ها کانکس واگذار کرد.

دپوی بیش از ۲ هزار کانکس!

در همین باره  نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در حال حاضر بالغ‌ بر ۲هزار کانکس در یکی از شهرک‌های اطراف سرپل ذهاب دپو شده است،در حالی ‌که بسیاری از زلزله‌زدگان نیازمند اسکان موقت هستند. فرهاد تجری اظهار داشت: متأسفانه روند اسکان موقت زلزله‌زدگان برخلاف وعده مدیران در روزهای نخست وقوع زلزله به ‌کندی و با تأخیر انجام می‌شود و این موضوع ابراز نارضایتی زلزله‌زدگان را به دنبال داشته است. وی افزود: با وجود اینکه تعداد زیادی کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان از سوی مردم و گروه‌های مردمی اهدا شده، مدیران مربوط این کانکس‌ها را در یکی از شهرک‌های اطراف شهر سرپل ذهاب دپو کرده‌اند و مشخص نیست کار واگذاری آنها به چه شکل و از چه زمانی آغاز می‌شود.

تجری گفت: اولویت‌بندی‌ای که مدیران اسکان موقت از آن صحبت می‌کنند بعد از گذشت این مدت طولانی معنایی ندارد و حتی وقتی ‌که بخش خصوصی می‌خواهد به بحث اسکان موقت زلزله‌زدگان ورود کند از آن جلوگیری می‌شود. این نماینده مجلس تأکید: مدیران نتوانستند اسکان موقت زلزله‌زدگان را آنگونه که باید مدیریت کنند و با عناوینی چون اولویت‌بندی، فقط زمان را می‌خرند و نمی‌توانند خدمات درستی ارائه دهند، پس بهتر است اجازه بدهند مردم فکری به حال زلزله‌زدگان کنند.

نصب ۲۷۰۰ کانکس توسط سپاه

این در حالی است که معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه درباره واگذاری کانکس به مردم زلزله‌زده، گفت: سپاه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کانکس در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نصب‌کرده و این روند با سرعت‌ بالا در حال انجام است. مجتبی بیاتی اظهار کرد: روزانه بیش از ۲۰۰ کانکس برای اسکان مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه توسط سپاه آماده و تحویل شده است. معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا حدود یکهزار و ۲۰۰ کانکس را تاکنون ساخته است، گفت: این سازه‌ها به بهترین شکل و بیشترین کیفیت ساخته‌ شده و از استانداردهای روز برخوردار است.

وی با تصریح اینکه این سازه‌ها در مناطق اسکان زلزله‌زدگان نصب ‌شده، ادامه داد: سپاه همچنین بیش از یکهزار و ۵۰۰ کانکس دیگر را نیز در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نصب‌ کرده و این روند با سرعت بیشتر در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا